فراخوان ارسال مقاله کتاب “مجموعه مقالات پهنه فرهنگی و هنری رودکی”

سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار میکند:
فراخوان ارسال مقاله کتاب “مجموعه مقالات پهنه فرهنگی و هنری رودکی”

معرفی محدوده و موضوع فراخوان:
پهنه فرهنگی و هنری رودکی از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان حضرت ولی عصر (عج) منتهی می شود که در آن ۳۸ ساختمان تاریخی و ارزشمند شناسایی شده که شاخص‌ترین و اثرگذارترین آن‌ها بنای تئاتر شهر و تالار وحدت هستند. در محدوده پهنه رودکی،‌ ارزش‌های هویتی و فرهنگی، محدود به کالبد نبوده و طیف وسیعی از عرصه‌های شهری، رفتارهای اجتماعی،‌ خاطرات ذهنی و … را نیز شامل می شوند. بر این اساس است که این طرح به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی شهر تهران در مرکز پایتخت، با مدیریت سازمان زیباسازی شهر تهران، با همکاری شهرداری منطقه ۱۱، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک پهنه فرهنگی- هنری در تهران راه‌اندازی شده است.

پهنه فرهنگی هنری رودکی بخشی از مرکز کلانشهر تهران با ترکیب فعالیت‌های متنوع شهری و سکونت، پر رونق از نظر دادوستد کالا و تبادل اطلاعات، برخوردار از فضاهای باز جمعی به عنوان بستری برای تعامل اجتماعی با تأکید بر حرکت و آسودگی شهروندان پیاده، عرصه پیونددهنده فعالیت‌های مختلف هنری تهران با محوریت موسیقی و نمایش، و کانونی با توان ملی و فراملی با چیرگی عملکرد فرهنگی و هنری تعریف می شود.

دو اثر واجد اهمیت «تئاتر شهر» و «تالار وحدت» را می توان شاخص ترین المان‌های محدوده دانست که به نوعی تاریخ مجسم تئاتر و موسیقی تهران و ایران در قالب معماری و هویت تاریخی تهران را در برداشته و در طول زمان، موجب شکل گیری کافه‌ها و سالن‌های تئاتر و موسیقی و فروشگاه‌های فرهنگی متعدد در محدوده شده‌اند. چشم انداز پروژه پهنه فرهنگی و هنری رودکی، ناظر بر آشکارسازی و توسعه کارکردهای فرهنگی و هنری منطقه مذکور، پررنگ‌تر کردن جایگاه دو ساختمان تئاتر شهر و تالار وحدت در هویت فرهنگی شهر تهران، پیوند دادن کارکردهای فرهنگی این مناطق با بقیه محلات دارای کاربری‌های فرهنگی و هنری در مرکز تهران (از جمله کتابفروشی‌های خیابان انقلاب، صنایع دستی خیابان ویلا، کتابفروشی‌های خیابان کریمخان زند، و …) و هم‌چنین فعال‌تر کردن کاربری‌های فرهنگی و هنری متعدد موجود در این منطقه است.

در راستای پرداختن به موضوع پهنه رودکی از تمامی ابعاد و تامل در رویکردهای متفاوت موجود، مدیریت پهنه رودکی بر آن است تا کتابی در قالب “مجموعه مقالات پهنه فرهنگی و هنری رودکی” تدوین و منتشر نماید. بر این اساس از علاقه مندان دعوت می شود تا موضاعات پیشنهادی خود را زیل محورهای مطرح شده برای مقالات تا تاریخ ۱۵ آبان ماه به دفتر مدیریت پهنه رودکی ارسال نمایند.

موضوعات و محورهای مقالات:
(با محوریت موسیقی و نمایش)

۱. شناخت محدوده رودکی
۱.۱. سیر تاریخی کالبدی و فضایی محدوده رودکی
۱.۲. ساختار اجتماعی محدوده رودکی
۱.۳. ساختار اقتصادی محدوده رودکی
۱.۴. سیر تحولات فرهنگی و هنری در محدوده رودکی
۱.۵. جایگاه و نقش محدوده رودکی در تاریخ موسیقایی ایران
۱.۶. جایگاه و نقش محدوده رودکی در تاریخ و سیرتحولات نمایش در ایران

۲. آینده پهنه رودکی
۲.۱. اقتصاد فرهنگ مبنا
۲.۲. احیاء پهنه فرهنگی و هنری رودکی بر اساس ضروریات عصر فن آوری اطلاعات و ارتباطات
۲.۳. مدیریت شهری و مدیریت پهنه رودکی (نظام بهره برداری)
۲.۴. نقش پهنه های فرهنگی در تحولات فرهنگی و اجتماعی
۲.۵. پهنه های فرهنگی و زیست پذیری شهر
۲.۶. نقش پهنه های فرهنگی در هویت بخشی فرهنگی
۲.۷. ضرورت ها و الزامات تحقق پهنه های فرهنگی

آخرین مهلت ارسال مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۸

 

جهت هماهنگی برای موضوع و جزئیات بیشتر:
دبیرخانه پهنه فرهنگی هنری رودکی
تلفن: ۹۶۰۴۴۰۵۸-۰۲۱
ایمیل: roudaki.zibasazi@gmail.com

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook