نشست علمی- تخصصی «بازشناسی رویکرد حق توسعه در طرح‌های توسعه شهری»

هانیه هودسنی؛ مدیر معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از برگزاری نشست علمی- تخصصی «بازشناسی رویکرد حق توسعه در طرح‌های توسعه شهری» در روز شنبه ۲۶ دی ۹۴ خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: یکی از عوامل موفقیت و کارآمدی نظام برنامه‌ریزی شهری در هر کشور، ایجاد تعادل مطلوب با توجه به شرایط ملی و محلی بین دو اصل قابلیت انعطاف و قابلیت پیش‌بینی نحوه و روند توسعه است.
وی با اشاره به این موضوع که یکی از چالش‌های هر نظام مدیریت شهری، نظارت بر توسعه شهری، و همچنین بر شکل‌گیری و توزیع حقوق توسعه مالکین اراضی است یادآور شد : به همین جهت در کشورهای توسعه یافته در چند دهه گذشته روش‌ها و مکانیزم‌های متعددی در جهت افزایش قابلیت انعطاف نظام هدایت توسعه شهری ابداع گردیده که در عین حال از قابلیت الگوبرداری زیادی توسط جوامع دیگر برخوردار بوده‌اند که یکی از این روش‌ها تحت عنوان مکانیزم انتقال حق توسعه (TDR) است که مورد استقبال سایر کشورها نیز قرار گرفته است.

مدیر معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تأکید کرد: روش انتقال حق توسعه دارای قابلیت‌های زیادی برای صیانت از حقوق شهری است و در حقیقت این روش به عنوان مکملی برای ضوابط پهنه‌بندی در جهت ایجاد قابلیت انعطاف در تحقق ضوابط پهنه‌بندی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: مفهوم قانونی بهره‌گیری از روش TDR، بر این نظریه استوار است که حقوق مربوط به مالکیت و توسعه زمین لزوماً یک ساخت حقوقی منسجم و یکپارچه، متفاوت از انواع دیگر حقوق فردی را تشکیل نمی‌دهند، بلکه حق ساخت نیز می‌تواند مانند هر کدام از حقوق دیگر از مجموعه حقوق فرد، مجزا گردیده و منتقل به فرد دیگری، بدون اینکه در حق مالکیت زمین تغییری حاصل گردد، شود.

هودسنی با بیان این‌که شهر تهران، به واسطه پیش‌بینی نظام پهنه‌بندی در طرح توسعه شهری نیازمند روش‌هایی به منظور ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر و به تبع آن افزایش تحقق‌پذیری طرح است، خاطر نشان کرد: وجود پهنه‌های ارزشمند تاریخی، طبیعی و غیره، مستلزم برخورد نظام‌مند و اصولی در راستای حفظ ارزش‌های شهری در عین حفظ حقوق توسعه‌ای مالکین این پهنه‌ها از شهر تهران است.
وی گفت: از سال گذشته، پروژه مطالعاتی ساماندهی و طراحی نظام انتقال حق توسعه در شهر تهران در دستور کار مرکز مطالعات قرار دارد با توجه به آسیب شناسی وضع موجود به عنوان اولین قدم در ایجاد تحول در هرگونه سیاست‌گذاری عمومی، عناصر اصلی یک نظام هدایت توسعه شهری مطلوب مورد شناسایی و هم چنین نقصان‌های موجود در ارتباط با عملکردهای مورد انتظار از این حلقه های عملیاتی در شرایط نظام برنامه ریزی توسعه شهری در ایران، مورد بحث قرار گرفته است.

مدیر معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در پایان افزود: به منظور بازشناسی نظام انتقال حق توسعه، رویکردهای نظری و تجارب سایر کشورها در این زمینه و به منظور همخوانی آن با شرایط موجود شهر تهران، نشست علمی-تخصصی «بازشناسی رویکرد حق توسعه در طرح‌های توسعه شهری» با حضور متخصصان، و مدیران شهری در سالن اجتماعات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سخنران:
دکتر بهرام عبداله خان گرجی

زمان: شنبه ۹۴/۱۰/۲۶ ،ساعت ۱۴ الی ۱۶
مکان: سالن جلسات طبقه همکف مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران
منبع: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook