سومین فراخوان راه اندازی دفتر خدمات نوسازی شهر تهران

سومین فراخوان راه اندازی دفتر خدمات نوسازی شهر تهران

• شرح موضوع:
بافت‌های فرسوده شهری بر مبنای شاخص های سه گانه فرسودگی (ناپایداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری) شناسایی و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است؛ این بافتها، علاوه بر شاخص‌های سه‌گانه، دارای نمودهای کالبدی و جمعیتی قابلیت رویت از جمله تراکم بالای جمعیتی، کمبود خدمات و زیرساختها نیز می‌باشند. اما در حقیقت این نمودهای عینی یا همان شاخص‌ها حاصل عواملی بنیادی‌تر هستند که می‌توان آنها را تحت عنوان «فقر اقتصادی» و «کاهش سرمایه اجتماعی» بیان نمود. به عبارت دیگر، فقر کالبدی (فرسودگی) معلول ریشه‌های عمیق‌تری است و می بایست علت (دلایل پیدایش و تداوم) آنها نیز به‌عنوان هدف اقدام و تغییر در نظر گرفته شود.

بنابراین راه حل مساله نوسازی، تعریف رویکرد مداخله ای در بافت‌های فرسوده است که همزمان با اتکا به راهکارهای کالبدی بر راهکارهای اجتماعی و اقتصادی با مشارکت جامعه محلی تأکید ویژه ای دارد. این رویکرد که در حال حاضر تحت عنوان «تسهیل‌گری» در بافتهای فرسوده شهر تهران شناخته می شود، امروزه در قالب «دفاتر خدمات نوسازی» تبلور یافته و از سال ۱۳۸۶ و در چند مرحله به اجرا در آمده است.

در سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰، دفاتر محلی نوسازی که عموماً به عنوان دفاتر تسهیلگری شناخته می شوند، توانستند با اعتمادسازی عمومی در بافت های فرسوده بر سرعت و کیفیت نوسازی در این بافتها بیفزایند. در فاصله سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ نیز ضمن ایجاد جریان نوسازی و با توجه به مأموریت اصلی محوله به آنها (تجمیع پلاک ریزدانه) دفاتر توانستند سهم پروانه های تجمیعی از کل پروانه های صادره را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهند. اما از سال ۱۳۹۳ تا کنون و با توجه به کاستی های موجود در محلات، تأمین خدمات و بهسازی محیطی محلات دارای بافت به عنوان یکی از عمده ترین مأموریت های این دفاتر شناخته می شود. به این ترتیب، تمرکز حوزه فعالیت دفاتر خدمات نوسازی، از نوسازی املاک مسکونی، به ارتقاء کیفیت زندگی در قالب بهسازی عرصه های عمومی، تأمین خدمات و بهبود زیرساخت های شهری و ظرفیت سازی و بهره گیری از ظرفیت های موجود کلیه نهادها و متولیان گسترش یافت.

با توجه به این شرایط، سازمان نوسازی شهر تهران در نظر دارد با اتکا به تجارب گذشته، ظرفیت ایجاد شده توسط “آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (۱۳۸۸)”و “دستورالعمل ساز و کار تشکیل، شرح خدمات و ضوابط ناظر بر دفاتر خدمات نوسازی محدوده‌ها و محلات بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی (۱۳۹۰) “، نسبت به فراخوان همکاری شرکتهای واجد صلاحیت در این حوزه برای راه اندازی دفاتر موصوف اقدام نماید. لذا، کلیه شرکت های حائز شرایط عمومی راه‌اندازی دفاتر خدمات نوسازی قادر خواهند بود در فراخوان مذکور شرکت نمایند.

• شرح خدمات دفاتر خدمات نوسازی:
رئوس خدمات دفاتر خدمات نوسازی عبارت خواهد بود از:

– انجام مطالعات خرد کاربردی، مستندسازی و تهیه کتاب محله
– پیگیری تغییر، تدقیق و تصویب لایه های طرح تفصیلی
– برداشت فیزیکی معابر
– پیگیری اجرای سند توسعه محلات (برنامه اقدام)
– بسیج و ترویج محلی
– پروژه های بهسازی محیطی
– پروژه های تأمین خدمات
– نوسازی و تجمیع
– تهیه و اجرای طرح نما
– پیگیری امور ثبتی و حقوقی
– جذب منابع

• شرایط عمومی راه اندازی دفاتر:
در راستای اجرای دستورالعمل “ساز و کار تشکیل، شرح خدمات و ضوابط ناظر بر دفاتر خدمات نوسازی محدوده ها و محلات بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی”، از میان مهندسین مشاور و سایر شرکت‌های مرتبط دارای شرایط زیر برای همکاری در این زمینه دعوت می شود:
– دارا بودن سابقه فعالیت در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی
– دارا بودن ساختار نیروی انسانی مرتبط جهت استقرار در محل دفتر، شامل:
۱- مدیر پروژه، ۲- شهرساز، ۳- تسهیلگر اجتماعی ۴- معمار
– نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اشتغال در دستگاه های دولتی و شهرداری ها برای مدیران دفاتر و کارشناسان
– تکمیل فرمهای مربوطه حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳ در سامانه ثبت نام توسط شرکتهای متقاضی

• نحوه ی احراز شرایط:
مبنای ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات در مدل تدوین شده جهت احراز صلاحیت همکاری، دارای ۳ مرحله ارزیابی سوابق شرکت (۵۰% امتیاز)، برگزاری آزمون و مصاحبه حضوری نیروهای معرفی شده (در مجموع ۵۰%) خواهد بود. شایان ذکر است که امتیاز نهایی هر شرکت بر مبنای مجموع امتیاز قابل تخصیص به مجموعه شرکت و تیم معرفی شده، محاسبه می گردد.

در صورت احراز صلاحیت، شرکت ملزم به بکارگیری کلیه افراد تیم ثبت نام شده است و در صورت عدم امکان حضور هر یک از نیروهای معرفی شده در هنگام عقد قرارداد، امتیاز فرد مربوطه کسر و مجدداً اولویت شرکت بررسی می‌گردد.

• قوانین و مقررات:
توجه به نکات ذیل قبل از تکمیل فرم ثبت نام الزامی می باشد:

– ثبت نام در فراخوان راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی مستلزم مراحل معرفی شرکت، معرفی تیم و پرداخت هزینه اولیه شرکت در فراخوان می باشد.
– مسئولیت صحت اطلاعات وارد شده به عهده متقاضی می باشد.
– ثبت نام در این سایت هیچ گونه حقی برای عقد قرارداد دفاتر خدمات نوسازی برای متقاضیان ایجاد نخواهد کرد.
– درج هرگونه اطلاعات نادرست و خلاف واقعیت، منجر به حذف شرکت از سیستم ارزیابی می‌گردد.
– پس از ورود اطلاعات مورد نیاز در هر مرحله، “ثبت” اطلاعات الزامیست. پس از انتخاب گزینه ثبت، تکمیل اطلاعات و ویرایش و پیگیری ثبت نام با کد رهگیری اخذ شده در مرحله اول ثبت اطلاعات میسر خواهد بود.
– پس از اطمینان از تکمیل اطلاعات خواسته شده و نهایی نمودن ثبت نام، “ثبت نهایی” اطلاعات الزامیست. در این مرحله اطلاعات، قابل ویرایش نخواهد بود.
– کلیه شرکت ها و نفرات تیم معرفی شده، صرفاً یک بار قادر به ثبت شناسه ملی و کد ملی در سامانه ثبت نام خواهند بود و این فیلد غیر قابل تکرار می باشد. درج کد غیر واقعی در سامانه، منجر به حذف شرکت از سیستم ارزیابی می‌گردد.
– لطفاً جهت ثبت نام از مرورگرهای Internet Explorer 8 به بالا، Mozilla Firefox، Google Chrome استفاده شود.
– حداکثر حجم تصاویر ارسالی، ۲ مگا بایت و فرمت تصاویر در قالب فایل pdf یا jpg می باشد.
– قبل از ورود به بخش ثبت نام، تجارب مرتبط با فعالیت دفاتر خدمات نوسازی شامل موارد چکیده، شناسنامه پروژه (نام کارفرما-سال و ناظر)، شرایط کار قبل از شروع، شرح فعالیت (اقدامات انجام شده) و دستاوردهای پروژه را تهیه نموده، سپس اقدام به ثبت نام نمایید. (حداکثر ۴ تجربه مرتبط و هر تجربه حداقل ۱۰۰۰ و حداکثر ۲۰۰۰ کلمه)
– قبل از ورود به بخش ثبت نام، فایل لینک پیوست (فرم ارزیابی عملکرد مشاوران) را تکمیل نموده، سپس اقدام به ثبت نام نمایید. (حداکثر ۲ فرم)

• پشتیبانی:
در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل در روند ثبت‌نام، متقاضیان می توانند با شماره ۷-۸۸۹۲۱۹۰۴ تماس حاصل نمایند.

سامانه ثبت نام دفتر خدمات نوسازی شهر تهران

گشایش: ۸ بهمن ماه ۱۳۹۶

سایت مرتبط: nosazi.tehran.ir
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook