رونمایی از نخستین شماره نشریه‌ی «هزارتو» با عنوان «گرید» با همراهی سعید خاقانی، یاسر موسی‌پور و امیر نجفی در کانون معماران معاصر

روز جمعه ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲، رونمایی از نخستین شماره نشریه‌ی هزارتو با عنوان «گرید» با سخنرانی سعید خاقانی، یاسر موسی‌پور و امیر نجفی در کانون معماران معاصر برگزار شد.
در این نشست، امیر نجفی، سردبیر نشریه‌ی هزارتو، با توضیح درباره‌ی دلایل شکل‌گیری این نشریه بیان کرد: «این نشریه بستری است برای اندیشیدن به نظریه‌ی‌ معماری. هر شماره‌ی هزارتو درون‌مایه یا موضوعی یکسان دارد و دربرگیرنده‌ی چند متن است، که به آن موضوع خط ‌و‌ ربطی دارند. در هر شماره به سه بخش پرداخته می‌شود؛ ترجمه‌ی مقاله‌های مهم در رابطه با آن موضوع، متن مروری و مقاله‌های تالیفی. هزارتو، هم‌چون هر کوشش نظری دغدغه‌مند دیگری، به ایجاد گفتگو مشتاق است؛ چه با زمانه و زمینه‌اش، چه با مخاطبانش».
سعید خاقانی در ادامه بیان کرد: «دو استعاره‌ی زیبا در بیانیه‌ی هزارتو وجود داشت؛ اول اینکه آیینه‌ای در برابر ما قرار می‌گیرد که انعکاس آیینه‌ها در هم، هزارتویی را شکل می‌دهد و دوم نسبت مسائل با وضعیت امروز ما. فکر می‌کنم کار مهم مجله نیز همین باشد که مفاهیم را روبروی خود بگذاریم و نسبتمان را با آن‌ها بسازیم. سعید خاقانی در ادامه به بحث درباره‌ی مقاله‌های تالیفی هزارتو پرداخت و در رابطه با اهمیت و نوع نگاهی که هر مقاله به وضعیت اینجا و اکنونی دارد تاکید کرد».
یاسر موسی‌پور نیز با تاکید بر «اهمیت گفتگو با دانش پیش از خود» به این موضوع اشاره کرد که این نشریه علاوه بر ترجمه دانش‌های پیشین، سعی دارد تا در خلا تالیف نکند و اگر به سراغ تالیف می‌رود به دانش‌های پیش از خود، نگاهی بیاندازد و به نوعی می‌توان گفت که متن‌های تالیفی انعکاسی هستند از ترجمه با نگاه به وضعیت اینجا و اکنون. در ادامه‌ی نشست، گفتگویی پیرامون اهمیت نوشتار و همچنین موضوع شماره اول نشریه با حاضران شکل گرفت.

بیانیه هزارتو:
کافی است دو آینه را رو‌به‌روی هم بگذارید تا هزارتویی ساخته شود.
خورخه لوییس بورخس
قصد داریم هزارتو را تبدیل به بستری کنیم برای اندیشیدن به نظریه‌ی‌ معماری. در جای‌جای جهان، افراد زیادی در حوزه‌ی معماری نظریه‌پردازی می‌کنند، اما میدان پویای جهانی نظریِ‌ معماری در نوشته‌های فارسی ناشناس و گنگ و دور مانده است. ما قصد داریم در هر شماره از هزارتو به سراغ یکی از این مفاهیمی برویم که موضوع بحث نظریه‌پردازان، اندیشمندان، و پژوهشگران حوزه‌ی معماری بوده است. این کار واجب است، نه برای آن که پرزانته‌ی پروژه‌ای را زینت ببخشد یا چند ایسم و اسم غریبه‌ی دیگر به فهمِ معوج ما از نظریه‌ی معماری بیفزاید. فضا را اندیشیدن و در معرض مستقیم مهم‌ترین نوشته‌های نظری قرار گرفتن واجب است تا بتوانیم به خود بیندیشیم؛ به اینجا و اکنون‌مان، به تهران و شیراز و اصفهان و تبریز و رشت و بوشهرمان، در سده‌ی پانزدهم شمسی. جز این اگر باشد، در خلأ زیسته‌ایم و در خلأ اندیشیده‌ایم؛ حال آن‌که آن نظریات و اندیشه‌ها ارزشی اگر دارند دقیقاً به این‌خاطر است که نه در خلأ، که در مراوده‌ی مداوم با زمینه و زمانه‌شان پدید آمده‌اند، یا، اگر به تئوری بازگردیم، حاصل تکثیر سوژه‌های تئوروس‌اند: بیننده و مشاهده‌گر و ناظر.
بنابراین، ما نیازمند مشاهده‌ی فعال دور و اطراف‌مانیم؛ اما این مشاهده بی‌دستگاهی برای چارچوب‌مندکردنش و بدون توجه به پیشینه‌ی نظری موجود خام می‌ماند. ما همان‌قدر که محتاج مشاهده‌ایم، نیازمند آشنایی و سیر در نظریات و اندیشه‌هایی که دیگران پدیدش آورده‌اند نیز هستیم. این دوگانه، دغدغه و جهت‌گیری بنیادین هزارتو را می‌سازند: آشنایی مداوم و بی‌واسطه با مهم‌ترین نظرات و نظریات موجود درباره‌ی معماری، و سر چرخاندن برای فهم دوباره‌ی آنچه در اطراف‌مان می‌گذرد. بنابراین، در هزارتو، همزمان بر این دو وجه متمرکزیم، اگرچه یکی بر دیگری سنگینی کند.

هر شماره‌ی هزارتو درون‌مایه یا موضوعی یکسان دارد و دربرگیرنده‌ی چند متن است که به آن موضوع خط‌و‌ربطی دارند. بیشتر این نوشته‌ها ترجمه‌شده‌اند، اما هر متن افقی را پیشنهاد می‌دهد که می‌توان از آن افق، به وضعیت معماری ایران نگاه کرد. ممکن است بتوانیم از خلال این دیدن، با برقراری نسبت‌های جدید میان مفاهیم، نظریه‌پردازی کنیم، که این آرمان ماست. نیز در انتخاب نوشته‌ها تلاش می‌کنیم طیف گسترده‌ و متنوعی از نگاه‌ها را پوشش دهیم و با شیوه‌های گوناگونی از صورت‌بندی‌های نظری در حوزه‌ی معماری و فضا آشنا شویم. مخاطب ما هرکسی‌ است که دوست دارد حوصله کند و عمیق‌تر به معماری و فضا و نظریه‌ی معماری بیندیشد، و موضوعات هر شماره‌ی ما برآمده از اندیشیدن به رابطه‌ی آن موضوع با وضعیت موجود معماری در ایران است.

صاحب امتیاز: کانون معماران معاصر ایران
سردبیر: امیر نجفی
شورای سیاست‌گذاری: علیرضا تغابنی، یاسر موسی‌پور
شماره یک: گرید
شورای دبیران پرونده «گرید»: سعید احمدیان، ساناز تولایان، کامیار صلواتی، امیر حسین مقتدایی، امیر نجفی
همکاران پرونده «گرید»: امیر علی علایی، حسین بیات، ساناز تولائیان، علیرضا سیدی، کسری شهبازبیگی، کامیار صلواتی، آرزو رحمانپور، محمد ابراهیم کهنسال، امیر حسین مقتدایی، یاور اسدی، امیر نجفی
طراحی لوگو: رضا عابدینی
صفحه‌آرایی: گروه طراحی نشریه
مدیر داخلی پرونده «گرید»: طناز اسدالله‌زاده

فهرست مقالات شماره یک نشریه:
• بیانیه هزارتو
• حکایت تور/ شورای دبیران شماره یک
• قاب شیکاگو/ کالین رو/ ترجمه: الیاس کهنسال
• رخنه تیر بر تنی کهن‌سال، ورود قاب به معماری ایران/ امیرحسین مقتدایی
• شطرنج در تاریکی/ امیرعلی علایی، حسین بیات
• تصاحب، تقسیم‌بندی، انتزاع: تاریخ سیاسی گرید شهری/ پیر ویتوریو آئورلی/ ترجمه: الیاس کهنسال
• شهرِ پشتِ‌رو گرید و نظم نوین اصفهان صفویه/ کامیار صلواتی
• چارچوب نفتی: نقش گرید در ساختار محلات تشکیلات نفتی بریتانیایی در ایران/ سید علیرضا سیدی
• گرید/ روزالیند کراس/ ترجمه: ساناز تولائیان، آرزو رحمانپور

نشریه هزارتو به صورت رایگان در سایت هزارتو به نشانی hezartoomag.com قابل دسترس است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ی زیر تماس بگیرید:
۰۹۹۳۰۷۱۸۰۳۷

سایت مرتبط: www.caai.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook