رونمایی از «اطلس تهران قدیم»

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی مراسم رونمایی از اطلس تهران قدیم، مورخ ۲۹ فروردین ماه برگزار می گردد.

سخنرانان:
– دکتر محمدسعید ایزدی؛
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

– علی همدانی؛
مدیر دانشنامه تهران در بنیاد دائره المعارف اسلامی

و با حضور مدیران و کارشناسان سازمان های حامی تهیه و انتشار اطلس.

 

اطلس تهران قدیم حاصل پژوهش ۵ ساله ای است، که به معرفی بیش از ۲۷۰ مورد نقشه (و یا مجموعه نقشه) از تهران و اطراف آن می پردازد. محدودۀ زمانی این اسناد از ۱۲۰۵ش. (دوره فتحعلیشاه قاجار) تا ۱۳۵۷ش. (پایان حکومت پهلوی) است.

نقشه های جاسوسی، نقشه های شهری، نقشه های عمرانی، نقشه های توریستی، عکس های هوایی و بسیاری نقشه های موضوعی تهران در این اطلس معرفی شده است. این اسناد از بیش از ۲۵ مجموعۀ داخلی و بین المللی گردآوری شده و در انتشار آن سازمان زیباسازی و سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان جغرافیایی ارتش و سازمان نقشه برداری مشارکت داشته اند.

همچنین این پروژه از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، موسسه اطلاعات، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شرکت چاپ دایرۀ سفید و شرکت مهندسین سومه مورد حمایت قرار گرفته است.

اطلس تهران قدیم پژوهش و نگارشِ رضا شیرازیان، با مقدمۀ دکتر سیروس علایی، در قطع رحلی و در ۳۹۲ صفحه، توسط انتشارات دستان منتشر شده است.

زمان: یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ساعت ۱۷ الی ۱۹
مکان: تالار فردوسی، خانه اندیشمندان علوم انسانی
خیابان استاد نجات الهی، (ویلا)، نبش ورشو، پلاک ۲
دریافت فایل نمونه
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook