رتبه اول مسابقه بین المللی طرح توسعه شهر گروزنی پایتخت جمهوری چچن | به کوشش دفتر معماری حاجی زاده و همکاران |

تحریریه معمارنیوز – قطعا پتانسیل های بالفعل معماران ایرانی توان بازآفرینی معماری معاصر ایران را در پیوستگی با سابقه پرشکوه معماری ایرانی و هم شان ایران عزیز را دارد؛ اما از آن غافلیم! مسابقات معماری و شهرسازی در ایران مسیر سراشیبی را طی می کند؛ و متخصصین ما توانمندی های خود را در آن سوی مرزها محک می زنند و می کوشند.

“دفتر معماری حاجی زاده و همکاران” پیرو دعوت شرکت “مَسترز پلان” به یک کنسرسیوم بزرگ متشکل از تیم هایی با تخصص های مختلف پیوستند، که قصد داشتند در مسابقه “طرح توسعه شهر گروزنی پایتخت جمهوری چچن” شرکت کنند. این مسابقه، یک رویداد بین المللی بود که به صورت آزاد تمامی افراد می توانستند در آن شرکت کنند.

این مسابقه در دو مرحله برگزار شد:

مرحله اول که مدت دو ماه به طول انجامید شامل موارد زیر بود:
یک) ارائه پورتفولیویی کامل از فعالیت ها و مهارت های اعضای هر کنسرسیوم
دو) ارائه مقاله ای در جهت تشریح مسئله و ارائه راه کارهای مقدماتی
سه) ارائه آلبومی از ایده ها، دیاگرام ها و استراتژی های طراحی

پس از آن تنها سه تیم به مرحله فینال راه پیدا کردند. در مرحله دوم باید کتابی ارائه می شد که در آن به نیازهای شهری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توریستی، برند سازی و معماری پاسخ هایی منطقی و اجرایی داده می شد. در طول این چهار ماه، پروژه سه مرتبه برای متخصصین و هیئت داوران (بیش از چهل نفر) پرزنت شد تا نقطه نظرات آن ها به عملی شدن طرح کمک کند.
در انتهای این مسیر پر چالش و طی دو روز متوالی، هر یک از کنسرسیوم ها از پروپوزال های خود به صورت حضوری دفاع کردند. به این ترتیب برنده مسابقه اعلام شد و کنسرسیوم |دفتر معماری حاجی زاده و همکاران| رتبه اول رو کسب کرد.

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – برخاسته از ویرانه ها: اتصال با “گروزنی”
چرا شهر گروزنی به یک طرح جامع نیاز دارد؟
روابط مردم در جمهوری چچن، به دلیل سال ها درگیری خدشه دار شده و در نتیجه اعتماد و ارتباطات بین گروه های مختلف مردم از بین رفته است. این بی ثباتی همچنین بر بدن و اقتصاد گروزنی که کیفیت زندگی را در این بستر تعریف می کنند، تأثیر گذار بوده است. لذا شفافیت -که حلقه مفقوده برای ارتباط مجدد انسان با محیط خود است- باید در توسعه طرح جامع مورد توجه قرار گیرد. اتخاذ یک رویکرد جامع که بافت تاریخی، اکولوژیکی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در نظر می گیرد تا به چالش های آن رسیدگی کند و از پتانسیل آن برای رشد استفاده کند نیز ضروری است.
این طرح باید درگیری های تاریخی و جنایات انجام شده در شهر را بپذیرد و بستری برای جمع آوری و تبادل تجربیات مردم ایجاد کند. گفت و گو میان اقشار گوناگون باید ترویج شود و ابتکاراتی برای گرد هم آوردن افراد با پیشینه های مذهبی، قومی و فرهنگی مختلف فراهم گردد.
یکی از برنامه های پروژه ایجاد طرح های توسعه اقتصادی فراگیر و پایدار است که به نفع همه اقشار جامعه باشد که شامل سرمایه گذاری در بهبود زیرساخت ها می شود و تصویر جدیدی از شهر را برای شهروندان و گردشگران به نمایش می گذارد. این امر حس تعلق به گروزنی را افزایش می دهد؛ جایی که همه می توانند در روند توسعه شهر مشارکت کنند.
از دیگر برنامه های این طرح، بازتعریف پیوند بین طبیعت و فناوری با استفاده از پتانسیل های منحصر به فرد اکولوژیکی منطقه و به منظور ایجاد یک شهر هوشمند است. این شامل تمرکز بر محیط فیزیکی، توسعه ساختار شهر، ایجاد فضاهای عمومی، تشکیل چارچوب سبز جدید، طراحی اقامتگاه ها و استراحتگاه های با کیفیت، ایجاد یک قطب پزشکی، بازتاب میراث فرهنگی-اجتماعی و احیای فضاهای مرده در گروزنی است به نحوی که اتصال مجدد میان کالبد مردم و کالبد شهر برقرار شود.
ترویج تبادل آموزش، علم و فرهنگ با افزودن خوشه های مرتبط به شهر نیز بخش مهمی از این طرح است. این امر آگاهی اجتماعی را افزایش می دهد و به مردم کمک می کند تا دیدگاه های مختلف را درک کنند و منجر به آشتی بین بستگان و معرفی سبک زندگی جدید برای چچنی ها شود.
در نهایت، این طرح جامع تلاش می کند بازسازی اعتماد و روابط در داخل شهر و ارتقای کیفیت بالای زندگی در صلح را محقق سازد.
برای ما، نخستین گام در توسعه گروزنی(Grozny)، تقویتِ مرکزِ شهر از راهِ اتصالِ مناطقِ مهمِ آن (مناطق ۱، ۲ و ۳) به یکدیگر است، به گونه که این قطعات را به یک پروژه واحد تبدیل کند.
این اتصال از طریق ایجاد یک حلقه بزرگ سبز به نام “قلب گروزنی” به دست می آید.
این حلقه به عنوان یک مسیر پیاده فعال عمل می کند که از اماکن دیدنی و مهم شهر، از جمله مسجد چچن، برج اخمت، بازار برکت، مرکز مالی اسلامی، آکس فرهنگی، مرکز خلاقیت و پارک ورزش گذر می کند.
هدف این حلقه، تولید مجموعه ای از عملکردها درون و بیرون آن است که فرصت های متنوعی از جنس کار و تفریح برای شهروندان ایجاد کند.
همچنین این پروژه در دو نقش ظاهر می شود: شیئی برای دیده شدن و پلتفرمی برای دیدن.
حلقه گروزنی، شاخص ترین پروژه در این طرح جامع است که تصویر جدیدی از شهر را برای ساکنین به نمایش می گذارد.
این طرح جامع در محدوده ای به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع برنامه ریزی شده و شامل پروژه های متعدد با عملکردهای گوناگون است. این طرح یک برنامه کلی برای آینده گروزنی ست که هشت تیم با قابلیت های مختلف به مدت شش ماه روی آن کار کردند.

• اعضای کنسرسیوم:
o شرکت شهرسازی مسترز پلان (روسیه-مسکو)
o دفتر معماری حاجی زاده و همکاران (ایران-تهران)
o شرکت توسعه ایمهوتپ (روسیه-سنت پترزبورگ)
o مشاور اقتصادی اکسیژن (روسیه-مسکو)
o دفتر معماری بارو آ-بِ-گِ (روسیه-مسکو)
o شرکت توسعه خدمات اینه (روسیه-گروزنی)
o دفتر معماری و شهرسازی بازا ۱۴ (روسیه-یاکوتسک)
o معماران اِس-اِی (آستانا-قزاقستان)

• اعضای تیم حاجی زاده و همکاران:
o کورش حاجی زاده
o امیرحسین حاجی زاده
o علیرضا دریابار
o پژمان طارمی
o شروین خدامی
o مینه میرزاخانی
o محمدحسین ثقفی فر

• سال: ۱۴۰۲
• جایزه:
o رتبه اول در مسابقه بین المللی طراحی مستر پلان شهر گروزنی | ۲۰۲۳

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.hajizadehandassociates.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook