دفاعیه پایان‌نامه؛ “طراحی مجموعه مسکونی بارویکرد حیات پذیری درشهر تبریز”؛ تبریز

اختصاصی معمارنیوز- دفاعیه پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد معماری اسلامی
با عنوان: «طراحی مجموعه مسکونی با رویکرد حیات پذیری در شهر تبریز»

ارائه:
زیبا سامی

استاد راهنما:
دکتر پریسا هاشم پور

استاد مشاور:
دکتر عیسی حجت

چکیده ای از پایان نامه:
مسکن از اساسی‌ترین نیازهای حیات انسان است توجه به حیات انسان و شناخت نیازهای وی در محیط موجب رضایتمندی، افزایش کیفیت، پایداری و تحقق حیات پذیری در مجتمع مسکونی می‌گردد. رشد فزاینده جمعیت و شهرنشینی از عوامل مهمی هستند که نیاز به مسکن را دوچندان ساخته است. ازآنجایی‌که مبنای اصلی رفتار انسان در زندگی تحت تأثیر محیط زندگی‌اش شکل می‌گیرد، لذا در صورت عدم داشتن اطلاعات و راه‌کارهای مناسب در راستای تأمین مسکن و سرپناه، افراد جامعه با مشکلات پیچیده‌ای روبرو می‌شوند.
با بررسی مراتب حیات انسان از دیدگاه اسلامی مؤلفه‌های کیفی محیط در ارتباط با سه مؤلفه: مادی، ادراکی و معنوی موردبررسی قرارمی گیرد. این رساله با هدف بررسی حیات انسان برای یافتن مؤلفه‌های مؤثر در افزایش کیفیت زندگی در مجتمع های مسکونی انجام شده است. سؤالات تحقیق عبارتند از: چگونه می توان به حیات پذیری در فضای سکونتی دست یافت؟ و فاکتورهای محیطی موثر در حیات پذیری فضاهای سکونتی کدامند؟

نتایج تحقیق حاکی از این است که هر سه مولفه های مادی (کالبدی، زیست محیطی، اقتصادی)، مولفه های ادراکی (فرهنگی، روانی و اجتماعی) و معنوی (کیفیت ها و رویدادها، نمادها و نشانه ها) در مجتمع های مسکونی تأثیر گذارند. که عواملی مانند طبیعت، زیبایی، امنیت و آرامش، هویت و روش زندگی از جمله مولفه های مشترک می باشند که برای حیات پذیری مجتمع لازم می باشد و در بین آنها مولفه روانی (امنیت) مهمترین آنها می باشد.

این پژوهش، طی سه مرحله انجام شده است: در گام نخست شیوه مطالعات به طریق مطالعات کتابخانه ای، مرور متون و منابع پیرامون موضوع حیات و معانی و ویژگی های آن در علوم مختلف می باشد. در گام دوم انجام پژوهش، برای تعیین مولفه های طراحی با رویکرد حیات پذیری، با توجه به چند وجهی بودن ماهیت حیات و پیچیدگی طراحی مسکن و عوامل تاثیر گذاری آن بر زندگی معیارهای کمی و کیفی, عوامل تاثیر گذار جمع آوری، دسته بندی و تحلیل شده است. در گام سوم انجام پژوهش، با توجه به ماهیت کیفی و کمی تحقیق و دامنه وسیع مطالعات اولیه، منابع تحقیق، جمع آوری و اصول و معیارهای کیفی موضوع مورد بررسی قرار گیرند اطلاعات با هدف توصیف (نمایش واقعیات با تاکید عمده بر جمع آوری اطلاعات، شرح و بیان موضوعات و مقولات)، تحلیل (تجزیه و تحلیل و جستجو با توجه به معانی) و تبیین مسئله تحقیق، بررسی شده است. و در نهایت با توجه به مطالعات و بررسی های صورت گرفته ایده های نظری در جهت طراحی مجموعه سکونتی با رویکرد حیات پذیری بدست آمده است که در طراحی این الگوها به ایده های عملی تبدیل شده است.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: شنبه ۲۲ مهرماه ۹۶، ساعت ۱۰
مکان: تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تالار جواهریون
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook