دفاعیه؛ “شادیاوا؛طراحی مکان سوم برای تجربه شادی کودک با رویکرد منظرصوت”

دفاعیه پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد معماری
با عنوان: «شادیاوا؛ طراحی مکان سوم برای تجربه ی شادی کودک با رویکرد منظر صوت»

دانشجو:
سارا میرزایی

اساتید راهنما:
دکتر عباس غفاری
دکتر یاسر شهبازی

اساتید داور:
دکتر فرزین حق پرست
دکتر مرتضی میر غلامی

چکیده ای از پایان نامه:
با افزایش گستره‌ی نفوذ تکنولوژی شاهد افزایش فاصله میان انسان‌ها و تنهاتر شدن و همچنین دور شدن کودکان از مقتضیات دوران کودکی هستیم. اندیشمندان زیادی شادی و شادابی را لازمه‌ی حیات سالم انسان و فقدان آن را موجب به خطر افتادن جدی سلامتی دانسته‌اند. از آن‌جا که دوران کودکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین سال‌های زندگی به شمار می‌رود، سلامت کودک نیز از سه جنبه‌ی جسمی، روانی و اجتماعی حائز اهمیت هستند. در این بین عوامل زیادی در شادی و شادابی جوامع و انسان‌ها موثرند اما عامل بسیار مهمی که کمتر به آن پرداخته شده تاثیر «محیط» و مکان بر زندگی انسان‌ها است که رابطه‌ی تنگاتنگی با احساس شادمانی دارد. از طرفی امروزه فضاهای عمومی شهری به عنوان مکان سوم نقشی اساسی در برقراری تعاملات اجتماعی ایفا می کنند که به‌عنوان مفهومی جدید که در سال‌های اخیر وارد حیطه‌ی معماری و شهرسازی کشور شده‌اند می‌توانند جهت خلق فضاهایی شاد و سرزنده مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

بخشی از تأثیرگذاری مکان‌های سوم بر کودکان می‌تواند از دید «آوای منظر» مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین هدف پژوهش شناسایی مولفه‌ها و شیوه‌ی تاثیرگذاری محیط پیرامون به ‌عنوان مکان‌های سوم، بر شادمانی کودکان و چگونگی طراحی فضایی بدین منظور است. برای رسیدن به این هدف از راهبرد استدلال منطقی بهره‌گیری شده که بر تدابیر مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای تکیه دارد. مطالعات این پژوهش نشان داد طراحی مکان‌های سوم به‌شکلی که اصول و مبانی منظر صوت در کنار استفاده از الگوهای طراحی و مصالح مناسب در آن‌ها مورد توجه قرار گرفته باشد، می‌تواند بر شکل‌گیری فضاهایی شاد برای کودکان بیانجامد که پیامد آن پرورش نسلی شادتر از کودکان خواهد بود که خود می‌تواند مانع پیشگیری از بروز آسیب‌های روانی در بزرگسالی گردد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: چهارشنبه ۹ اسفند ماه ۹۶، ساعت ۱۰:۳۰
مکان: تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده معماری، تالار جواهریون
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook