دفاعیه دکتری با عنوان “نظام مند ساختن ساختار کالبدی شهری بر مبنای اصول حاکم بر قوانین ساخت و ساز شهری در ایران”

دانشجو سید احمد انوری؛ از پایان نامه دکتری خود تحت عنوان «نظام مند ساختن ساختار کالبدی شهری بر مبنای اصول حاکم بر قوانین ساخت و ساز شهری در ایران با تاکید بر کمیسیون ماده ۱۰۰- مورد کاوی شهر بابل»، مورخ ۲۷ شهریور ۹۸ در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

عنوان پایان نامه:
نظام مند ساختن ساختار کالبدی شهری بر مبنای اصول حاکم بر قوانین ساخت و ساز شهری در ایران با تأکید بر کمیسیون ماده ۱۰۰؛
مورد کاوی شهر بابل

دانشجو:
سید احمد انوری

اساتید راهنما:
دکتر مصطفی بهزادفر
دکتر اسماعیل شیعه

استاد مشاور:
دکتر غلامرضا کامیار

چکیده ای از پایان نامه:
در دهه های اخیر گسترش تخلفات ساختمانی در بسیاری از شهرهای کشورهای در حال توسعه، یکی از مهم­ترین معضلات ساکنین و مدیران شهری به شمار می ­آید. در کشور ایران، کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ­ها وظیفه رسیدگی به این تخلفات را بر عهده دارد. بنابراین چگونگی کارآمدی این کمیسیون از اهمیت زیادی برخوردار می­باشد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی کمسیون ماده ۱۰۰ و سنجش عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در زمینه پایبندی به اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی و در نهایت ریشه‌یابی علل بروز عدم انطباق و شناخت پیامدهای عدم انطباق آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ با اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی می­باشد. روش به کار گرفته شده در راستای دستیابی به این هدف، روش تحقیق کاربردی می‌باشد و براساس ماهیت و روش در دو دسته تحقیقات توصیفی و همبستگی قرار می‌گیرد. در نهایت تحقیق حاضر را می‌توان از نوع تحقیقات همبستگی نیز در نظر گرفت، چرا که در تحقیقات همبستگی اقداماتی برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می‌پذیرد ولی الزاماً کشف رابطه علت و معلولی موردنظر نیست. در این تحقیق پس از مشخص شدن سؤالات اصلی و اهداف با بررسی ادبیات مربوطه و اسناد و تحقیقات مرتبط با موضوع و محل، پایه تئوریکی فراهم شده و در ادامه اطلاعات موردنیاز در زمینه نوع تخلف ساختمانی و عملکردهای کمیسیون ماده صد، با مراجعه به سازمان‌های ذی­ ربط (مرکز آمار، مسکن و شهرسازی، شهرداری و …) تهیه می‌گردد و برای بررسی و سنجش دقیق شاخص‌های تحقیق در محدوده مورد مطالعه از تکنیک مطالعات میدانی و پیمایشی (مصاحبه) بهره گرفته می‌شود. نتایج به دست آمده از تحلیل نشان­دهنده وجود شکاف میان مصوبات موجود در زمینه اصول شهرسازانه ساخت‌وسازهای شهری بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته و نکات مطرح شده از وضعیت ایده آل توسط متخصصان می‌باشد. در زمینه اصول فنی ساخت‌وساز نیز شکاف ­هایی وجود دارد که نیاز به ارائه راهکارها و اصلاح قوانین و مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به منظور برطرف کردن آن‌ها وجود دارد. در زمینه اصول بهداشتی و سایر اصول در صورت به روز کردن برخی مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و در نظر گرفتن این اصول مطابق با شاخص‌های مدرن و استاندارد جهانی شکاف موجود برطرف شده و به وضعیت ایده ­آل تا اندازه زیادی نزدیک می‌شود.

* حضور برای عموم آزاد می باشد.

زمان: چهارشنبه، ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۴
مکان: دانشگاه علم و صنعت ایران، سالن اجتماعات شهید مداح دانشکده معماری و شهرسازی
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook