دفاعیه دکتری؛ «نقش ارزشهای میراث معماری در حفاظت و مرمت» – دانشگاه علم و صنعت

دانشجو مظفر عباس زاده؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «نقش ارزش های میراث معماری در حفاظت و مرمت» در آمفی تئاتر دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

مطالعه موردی:
مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان

چکیده ای از پایان نامه:
ارزش‌های میراث فرهنگی را می‌توان کلیدواژه جامعه معاصر، در رابطه با مداخلات حفاظت از میراث فرهنگی نامید. به‌طوری‌که امروزه نقش ارزش در حوزه‌های مختلف میراث، بخصوص میراث معماری، ازجمله مهم‌ترین مسائلی است که رویکردهای حفاظت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کنار مفهوم ارزش، و در ارتباط با آن مفهوم حفاظت مطرح است، مفهومی که قدمت آن به بلندای فرهنگ و تمدن بشری است. نظر به وجود تعدد و تنوع بین ارزش‌ها و تفاوت‌های بین جوامع در این رابطه، حفاظت از ارزش‌ها نیازمند شناخت درست و متناسب با جامعه هدف بوده و بدون توجه به این موضوع امکان حفاظت صحیح محقق نخواهد شد.

این پژوهش برای یافتن پاسخ به این سؤال که چه رابطه‌ای بین ارزش‌های نهفته در میراث معماری ایران و شیوه‌های حفاظت از آن وجود دارد، انجام‌شده و با این فرض که رابطه‌ای مستقیمی بین شیوه‌های حفاظت و ارزش‌های میراث معماری برقرار است، تلاش دارد ضمن تبیین این رابطه نسبت به بررسی و معرفی گونه‌های مختلف ارزش‌های میراث و شیوه‌های حفاظت اقدام نماید، بررسی روش‌های احصاء، ارزیابی و کاربست ارزش‌ها در حفاظت بخش دیگری از مطالعات است که مقدمات لازم برای تدوین یک مدل مناسب برای فرایند حفاظت از میراث معماری ایران فراهم می‌کند.
هدف اصلی رساله دست یافتن به مدلی است تا بر اساس آن بتواند بر مبنای ارزش‌های موجود در میراث، روش یا روش‌های متناسب حفاظت اتخاذ گردد. این مدل که با عنوان مدل سه‌بخشی کاربست ارزش‌ها در شیوه‌ای حفاظت معرفی می‌گردد، ضمن ایجاد شرایط لازم برای استحصال و ارزیابی و اولویت‌بندی ارزش‌های مختلف میراث، امکان کاربست ارزش‌ها جهت اتخاذ روش‌های متناسب حفاظت را نیز فراهم می‌کند.

این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی- نظری بوده و با کاربست روش‌های تحقیق در قالب کمی و کیفی و تاریخی تفسیری انجام‌شده و با راهبرد استدلال منطقی به تحلیل محتوا و نتیجه‌گیری دست‌یافته است. روش جمع‌آوری اطلاعات متناسب با اهداف هر بخش به‌صورت کتابخانه‌ای، اسنادی، مصاحبه و پرسش‌نامه بوده است. با توجه به اعمال مدل پیشنهادی در مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان، نتایج کار حاکی از آن است که کاربست مدل امکان اتخاذ تصمیمات راهبردهای صحیح‌تری را در فرایند حفاظت مهیا می‌نماید‌ و این مهم می‌تواند بستر مناسبی در راستای تدوین منشور حفاظت معماری در ایران باشد.

اساتید راهنما:
دکتر اصغر محمد مرادی
دکتر محسن فیضی

استاد مشاور:
دکتر مهدی حجت

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۳۰
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook