دفاعیه دکتری؛ «برداشت صحیح از پیشینه های معماری» – دانشگاه علم و صنعت ایران

دانشجو لیلا علی پور؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «برداشت صحیح از پیشینه های معماری (آموزش دانشجویان مبتدی معماری در راستای ارتقای توانایی در برداشت از نمونه ها)»، مورخ ۸ خرداد ماه ۹۶ در آمفی تئاتر دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
دیدن پیشینههای معماری همواره در نظام آموزشی معماری جایگاه داشته است و هدف آن ارتقای کیفیت طراحی بوده است. ولی نبود آموزش مناسب در خصوص شیوه برداشت از نمونهها موجب آن میشود که استفاده از نمونه در طراحی دانشجویان به برداشتهای سطحی یا کپی برداری بیانجامد. در آموزش معماری جایگاه معینی برای آموزش برداشت صحیح از نمونههای معماری وجود ندارد و مرز روشنی درجهت تشخیص برداشت صحیح تعریف نشده است. در این پژوهش با هدف ارتقای توانایی دانشجویان مبتدی معماری در برداشت صحیح از پیشینههای معماری این سوال مطرح میشود که برداشت صحیح چیست و چگونه میتوان توانایی دانشجویان را در برداشت صحیح ارتقا داد.

این پژوهش زیر مجموعه حوزه کلان طراحی پژوهی قرار دارد و با حوزههای درجازدن در طراحی، طراحی قیاسی، منابع الهام در طراحی، طراحی مبتنی بر نمونه و آفرینندگی در ارتباط است. جمع بندی ادبیات موضوع نشان میدهد که تاکنون روشها و الگوهایی برای برداشت از نمونه در طراحی معماری پیشنهاد شده است که اغلب از دسته الگوها و مدلهای فرایند طراحی نظام مند است. با تفکیک فرایند برداشت در سه مرحله انتخاب نمونه، خواندن نمونه و آفریدن ایده، راهکارها و رویکردهای سایر پژوهشگران در هر مرحله مورد بررسی قرار میگیرد. رویکرد سایرین در ارتباط با انتخاب نمونه، توجه به انتخاب نوع خاصی از نمونه است. در این پژوهش هدف طراح از انتخاب نمونه مدنظر قرار میگیرد. رویکرد سایرین در ارتباط با خواندن نمونه، تحلیل، تفسیر یا درک کل یکپارچه نمونه است که در این پژوهش توجه به ژرف نگری مدنظر قرار میگیرد. رویکرد سایرین در ارتباط با آفریدن ایده، استفاده از روشهای حل مسئله است. در این پژوهش مرحله آفریدن ایده و خواندن نمونه دو مرحله همزمان و غیر قابل تفکیک در نظر گرفته شده که نیاز به یک راهکار مشترک دارند.

در راستای جستجوی پاسخی برای سوالات پژوهش، مسیر این پژوهش در سه گام تعریف میشود. در گام اول برای جستجوی تعریفی از برداشت صحیح و روشی برای ارزیابی آن، از چهار تئوری ایده خلاق، برداشت ساختاری، درجازدن و فرآیند برداشت استفاده میشود. در جهت ارزیابی برداشت، داوری سه شاخص بداعت ایده، کیفیت ایده و شباهت ایده و نمونه توسط داور خبره پیشنهاد میشود. در گام دوم در جهت هدایت دانشجویان به انتخاب نمونه مناسب، هدف از انتخاب نمونه مورد توجه قرار گرفته و اهداف با تاثیر مثبت و منفی جستجو میشود. در گام سوم در جستجوی روشی برای آموزش برداشت صحیح، مطالعهای به روش اقدام پژوهی انجام میگیرد که یافته آن نشان میدهد کنجکاو نمودن دانشجویان جهت اکتشاف ویژگیها و کیفیات نمونه و ارتقای توانایی در یافتن ارتباطات بین نمونه و ایده میتواند برداشت را ارتقا بخشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد کل آموزش معماری در ارتقای توانایی دانشجویان در برداشت از نمونه موثر است و مختص یک تمرین یا یک درس خاص نیست. ارزشهایی که دانشجویان در حین تحصیل میآموزند هدایتگر آنها در انتخاب نمونه مناسب و کیفیاتی است که از آن کشف میکنند. همچنین چگونگی آموزش دروس پایه با ارتقای کنجکاو نمودن و پرسشگری میتواند دانشجویان را در بهره گیری صحیح از پیشینهها هدایت کند.

اساتید راهنما:
دکتر محسن فیضی
دکتر اصغر محمد مرادی

استاد مشاور:
دکتر غلامرضا اکرمی

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: دوشنبه ۸ خرداد ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۲
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “دفاعیه دکتری؛ «برداشت صحیح از پیشینه های معماری» – دانشگاه علم و صنعت ایران”

  • مریم wrote on ۸ خرداد, ۱۳۹۶, ۱۴:۱۴

    دفاعیه بسیار خوبی بود. به خانم دکتر تبریک میگویم.

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook