دفاعیه؛ «آنالیز فرم فضای داخلی مسکونی و تأثیر آن بر هیجان و فعالیتهای مغزی»

دانشجو مریم سادات بنایی ابرند آبادی؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «آنالیز فرم فضای داخلی مسکونی و تأثیر آن بر هیجان و فعالیتهای مغزی؛ بهره گیری از رویکرد معماری عصب محور در واقعیت مجازی»، مورخ ۳۰ دی ۹۶ در آمفی تئاتر دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
فضای داخلی مسکونی تاثیر بسزایی بر سلامت روحی و جسمی ساکنین دارد و یکی از پارامترهای اصلی طراحی فضای داخلی که کمتر از منظر سلامت روان بررسی شده است فرم فضا می باشد. از آنجایی که هیجان به عنوان یکی از فاکتورهای سلامت روان بر بیماری های مرتبط با مسکن تاثیرگذار است و با محیط ساخته شده نیز در ارتباط می باشد، در این پژوهش به بررسی فرم فضای داخلی مسکونی از منظر هیجان در دو حوزه روانشناسی محیط و معماری عصب محور پرداخته شده است. همچنین به منظور رفع خلاء تحقیقات پیشین، خصوصیات شخصیتی به عنوان عامل تفاوت میان افراد، دسته بندی فرم فضا به صورت سه بعدی و محیط آزمایش منطبق بر واقعیت و حرکت طبیعی انسان در فضا در این پژوهش در نظر گرفته شده است. هدف این پژوهش معماری عصب محور، شفاف کردن تاثیر انواع فرم بر هیجان با مشاهده فعالیت‌های مغزی است تا بتواند فرم فضای داخلی را از منظر سلامت روان ارزیابی کرده و تاثیر هیجانی انواع فرم را بر استفاده کنندگان مشخص کند.

در پژوهش بنیادی حاضر گردآوری داده‌ها توسط جمع آوری اسناد، مدارک کتابخانه ای، عکس، پرسشنامه (تصویری مجازی و غیر تصویری) و دیتای فیزیولوژیک صورت گرفته است. روش تحلیل داده‌ها کمی می‌باشد که به دنبال یافتن ارتباط بین فرم فضای داخلی، هیجان و فعالیت‌های مغزی است. به طور کلی روش تحقیق این پژوهش همبستگی می‌باشد که در سه فاز انجام شده است. در فاز اول از روش داده‌کاوی و در فازهای دوم و سوم تحقیق از روش آزمایشی و شبیه سازی در واقعیت مجازی استفاده شده است.

نتایج این پژوهش ۲۵ خوشه فرمال از انواع فرم فضای داخلی را نشان می دهد که ارتباط بین هر کدام از خوشه‌ها و ویژگی‌های فرمال با هیجان و احساس آسایش با در نظر گرفتن خصوصیات مختلف شخصیتی مشخص و نتایج آن در جداول مربوطه ارائه شده‌ است. علاوه بر این، نتایج تفاوت معنی داری بین فرم‌های منحنی و راست گوشه در فعالیت ناحیه ACC مغز در باند فرکانسی تتا را نشان داد. نواحی ACC، پری سنترال جایروس، PCC و لوب اکسیپیتال نیز نسبت به پرسپکتیوهای مختلف اتاق تغییرات معنی داری داشتند. رساله حاضر فتح بابی در حوزه تحقیقات معماری عصب محور می باشد که روش‌ و تکنولوژی‌های نوین استفاده شده در آن می‌توانند افق جدیدی را در تحقیقات معماری روشن کنند.

اساتید راهنما:
دکتر سید عباس یزدانفر
دکتر مصطفی نورالدین

اساتید مشاور:
دکتر علی احمدی
دکتر جواد حاتمی
Dr.klaus Gramann

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: شنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۶، ساعت ۹ صبح
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook