جایزه معماری ؛ فستیوال معماری و مردم [طراحی یک مدیوم خلاقانه]

فستیوال معماری و مردم

جایزه معماری
معماری به عنوان یک فرهنگ ایستاده است تا ماموریت باستانی خود به عنوان راهنمای زندگی را دوباره بر دوش گیرد؛ اما در سیمایی جدید به عنوان یکی از علوم انسانی حیاتی که قادر است درباره داده ها قضاوت و آنها را به شکل روایتهایی پیچیده تفسیر نماید و نتایجش را به صورتهایی ارائه دهد که برای وسیع ترین دامنه ممکن از عموم مردم قابل دسترسی باشد و همچنین برای کسانی که سیاستهایشان تمام زندگی ما را شکل می دهد. با استفاده از مواد دیجیتال و ابزارهایی برای درک این داده ها معماران میتوانند شاهکارهای تحلیلی ای ارائه دهند که رسیدن به آنها در نسل گذشته مستلزم یک عمر غوطه وری در مطالب بود.
بازگشت به دوره طولانی و ثبات فقط ممکن نیست، بلکه ضروری است؛ شاید جهان کوچک شده باشد؛ اما چالشهای جمعی آن که مردم با آنها مواجه اند با وجود پیچیدگی شان آشکارتر شده اند. در زمانه نابرابری در حال گسترش – اگرنه در میان جوامع که در درون جامعه معماری میتواند دست یابی به ابتدایی ترین درک از وضعیت اکنون و ترسیم آینده را با اثر خود به رویدادی روشنفکرانه در سطح جهان تبدیل نماید.
– خطیب خطیری

معماری اجزا
“The DETAIL tells the tale” – Jean Labatut
در طول تاریخ معماری جزئیات همواره به عنوان مولفه ای کلیدی در پیدایش آثار ارزشمند معماری حاضر بوده است و پس از نقل جمله “خدا در جزئیات است” توسط میس وندروهه توجه به جزئیات و تدوین مبانی تئوریک آن در معماری به صورت منسجم آغاز شده است.
 امروزه نقش جزئیات در فرآیند شکل گیری یک اثر معماری بسیار فراتر از حل مساله ساختو در قامت مولفه های اصلی در تبیین آن همچون فرم و ماده و در مرحله شدن است. 
جزئیات میتواند به عنوان ابزاری موثر در توانمندسازی معمار در ترجمان ایده ها و مفاهیم ذهنی به اثر معماری نقش داشته باشد.
 در تعریف این دسته بندی سعی شده است میزان توفیق معمار در بهره مندی از این ابزار در شکل گیری اثر بررسی و ارزیابی شود.
– مصطفی امید بخش

طراحی و تجربه در متاورس
تاریخ مانند آینه ای است که وقتی به آن مینگریم هر بار انعکاس متمایزی را فهم می نمائیم. ارزشهای معماری در طول تاریخ متفاوت است از ثبات سودمندی زیبایی در زمان روم تا هفت لامپ معماری فداکاری حقیقت قدرت زیبایی زندگی اطاعت و حافظ اثر راسکین در قرن نوزدهم انتقال تاریخ و انگیزه های انسان در طول تاریخ به معماری و متاورس فرصتی بدیع برای معماران است. ما در جایزه طراحی و تجربه در متاورس سعی میکنیم یک محیط فرهنگی را که شامل زبانها حافظه مکان و سبک زندگی قبل از طراحی مفهومی است را درک نماییم در حالی که متاورس خاص مکان نیست و کاربران از پس زمینه های فرهنگی متفاوتی می آیند معماران در این جایزه میتوانند با محوریت تجربه ی متاورسی بر بستر باورهای بومی و فرهنگی ایران زمین شرکت نمایند.
– خطیب خطیری

طراحی محصول: طراحی نشیمن
نشیمن نوعی از رابطه است. رابطه ی ما با زمین را حد بند میکند در برمان می گیرد و ما همواره مقلوب آنیم نشیمن چیزی است که به نسبت اندازه ی ما برایمان اندازه و مقدار تعریف می کند. کجا چگونه و چه مقدار بنشینیم در این بخش از مسابقه هر شی که مصداق تعاریف فوق باشد جای دارد لذا فستیوال معماری و مردم مشتاق دریافت آثار کلیه طراحان و ایده پردازان در این حوزه می باشد. 
– فرزاد نقیب زاده

طراحی محصول: اسباب بازی های خلاقانه
اسباب بازی ادوات جز اول شخصیت در نگره ی بازی هاست. شخصیتی که بدون هیچ تدبیر و یا بررسی جوانب فقط با احساسات و لذات سروکار دارد و پیوسته به دنبال دفع درد و رنج است. اسباب بازی در اینجا برای ما یک رابط یا مدیوم است با کودک درون خویش و لذا کودک درون مخاطب محوری محصولات این بخش از مسابقه معماری و مردم است. تمامی طراحان و ایده پردازان در این حوزه مجاز به شرکت دادن آثار خود می باشند.
– فرزاد نقیب زاده

تفکر معماری: تفکر معمارانه
بسیاری از پیشرفت‌های بشر در قرون پیشین نشانه هایی هستند که انسان میتواند با تولید فکر در زیست خود و نسلهای آینده تحول ایجاد نماید. اینک نیاز به این فرآیند در طراحی معماری حال حاضر بیش از پیش احساس میشود. اگرچه معماران و طراحان به تنهایی قادر به حل تمام مسائل پیچیده جهانی نیستند [ و نیازمند کنشگری میان رشته ای است اما توانایی نقش آفرینی و تاثیر گذاری عمیقی در این عرصه را دارند. هدف این رویداد کشف چشم اندازهایی نوین و تمرین طراحی معماری مالتی دیسیپلین/ چند وجهی بر آینده پژوهی برای نسل معاصر میباشد.
– خطیب خطیری

تفکر معماری: خانه‌های معاصر بومی روستایی
با فراگیری تولید صنعتی در ایران نظامهای پیشین کم رنگ و تولید انبوه فرهنگ ساخت و ساز جایگزین دیسیپلین معماری بومی شده لیکن ایجاد یک تفکر متفاوت و همخوان به یاری نگرشی پیشرو در ساختار سنتی اولیه توانایی تغییر در این الگو را دارد. هدف از برگزاری این رویداد خلق راهکارهای پاسخده در راستای جلوگیری از فراموشی معماری بومی روستایی در کشور است.
– خطیب خطیری

منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook