تکمیل مجموعه کتاب «سیری در هنر ایران»

مجموعه ۱۳ جلدی «سیری در هنر ایران» اثر آرتور آپهام پوپ، تاریخنگار و هنرشناس آمریکایی، که در سال ۱۳۸۷ از سوی انتشارات علمی و فرهنگی و به همت جمعی از بهترین مترجمان به فارسی ترجمه و شده بود، با دو مجلد چهاردهم و پانزدهم تکمیل شد.

ترجمه «سیری در هنر ایران» که در سال ۱۹۳۸ میلادی پس از ۲۰ سال تلاش پروفسور آرتور آپهام پوپ و ۵۶ نفر از هنرشناسان و ایران شناسان منتشر شده بود، ۱۰ سال  طول کشید.
۱۳ جلد این مجموعه در سال ۱۳۸۷ از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. مجلدات چهاردهم و پانزدهم این مجموعه نیز به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

جلد چهاردهم حاوی کتابنامه، واژه نامه، نمایه و جلد پانزدهم شامل پیوست‌ها و تعلیقات است و به منظور رفع نیاز اهل تحقیق به مجموعه سیزده جلدی «سیری در هنر ایران» افزوده شده است.
شایان ذکر است که تهیه  و تدوین این دو مجلد در ضمن ویرایش و ترجمۀ فارسی ضرورت یافته و کارشناسان و خبرگان هر حوزه هنری در صدد تصحیح و تکمیل این مجموعه و به روز کردن برخی از مطالب کهنه و نظریه‌های منسوخ و افزودن یافته‌های تازه بر آمدند.

آرتور آپهام پوپ Arthur Upham Pope (درگذشته در سال ۱۳۴۸ شمسی در شیراز) و همسرش فیلیس اکرمن Phyllis Ackerman، از محققان و هنرشناسان نامی معاصر بوده که نقش مهمی در معرفی فرهنگ و معماری ایرانی به جهانیان داشت؛ و در خصوص هنر ایران آثار متعددی تالیف و منتشر کرده اند. معروف ترین و مهم ترین آن ها مجموعه عظیم سیری در هنر ایران ((A Survey of Persian Art است که نخستین بار در سال ۱۹۳۸ – ۱۹۳۹ در ۶ مجلد بزرگ انتشار یافت.
دوره سیری در هنر ایران از مهم ترین دانشنامه های هنر ایرانی قبل و بعد از اسلام، و مفصل ترین و معتبرترین کتاب مرجع درباره تاریخ هنر ایران محسوب می شود. کتاب با تصاویری که در آن به چاپ رسیده غنی ترین منبع هنر ایران است. جزئیات ابنیه تاریخی و اشیای نفیس ایرانی که در ایران و یا در خارج از کشور وجود دارد، یکجا در صفحات آن قابل رویت است.
ترجمه این اثر عظیم پس از گذشت بیش از ۶۰ سال از تدوین و انتشار کتاب، توسط انتشارات علمی و فرهنگی انجام و در سال ۱۳۸۷، در ۱۳ جلد به چاپ رسید.
در ادامه به مندرجات مجلدات این اثر عظیم می پردازیم:
جلد اول، دوره های پیش از هخامنشی، هخامنشی و پارتی/ اشکانی؛
جلد دوم، دوره ساسانی؛
جلد سوم، معماری دوران اسلامی؛
جلد چهارم، سفالگری، خوشنویسی و کتیبه نگاری؛
جلد پنجم، نقاشی و کتاب آرایی، و پارچه بافی؛
جلد ششم، فرش و فرشبافی، فلزکاری، هنرهای فرعی، آرایه ها، موسیقی؛
جلد هفتم، مشتمل بر تصاویر مجلدات اول و دوم؛
جلد هشتم، مشتمل بر تصاویر معماری اسلامی و آرایه های آن؛
جلد نهم، مشتمل بر تصاویر سفال و سفالینه لعابدار؛
جلد دهم، مشتمل بر تصاویر نقاشی و کتاب آرایی؛
جلد یازدهم، مشتمل بر تصاویر پارچه بافی؛
جلد دوازدهم، مشتمل بر تصاویر فرش؛
جلد سیزدهم، مشتمل بر تصاویر فلزکاری و هنرهای فرعی

منبع خبری: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “تکمیل مجموعه کتاب «سیری در هنر ایران»”

  • هاشم wrote on ۳۰ شهریور, ۱۳۹۴, ۲۲:۲۰

    سلام
    سال ۱۳۸۷ به تعداد محدود بچاب رسید. و تا کنون چاپ مضاعف از این کتاب نبوده.
    اگر انتشارات دیگر یا تاریخ انتشار جدیدی از ترجمه کتاب یا خود کتاب هست لطفاً اطلاع رسانی کنید.

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook