بیانیه مشترک هیئت اجرایی و داوران مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز سال ۲۰۱۶

بیانیه مشترک هیئت اجرایی و داوران مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز سال ۲۰۱۶ :

جلسه مرحله اول داوری طرح های ارائه شده برای غرفه ایران در دوسالانه ونیز سال ۲۰۱۶ در ساعت ۱۱ صبح روز شنبه مورخ ۸/۱۲/۹۴ در محلِ‏ خانه گفتمانِ شهر و معماری (خانه وارطان) با حضور داوران تشکیل و بر اساس نکات اشاره‏ شده در این بیانیه و در انطباق کامل با فراخوان مسابقه، نسبت به انتخاب ۵ طرح برنده برای ورود به مرحله دوم مسابقه اقدام شد.

با توجه به پروسه انتخاب داوران که برای اولین بار از طریق رای‏ گیری مابین نمایندگان ۱۲ تشکل و نهاد فنی و مهندسی معماری کشور انجام شد و تنوع تخصص‏ های ایشان به دلیل ضرورت‏های موضوع مسابقه، نیاز به همگرایی، آشنایی با دیدگاه ‏ها و گفتگوهای پیش از قضاوت در بین داوران بیش از هر مسابقه دیگری احساس می‏شد که در همین راستا جلسات مختلفی با حضور داوران، اعضای کمیته راهبردی دوسالانه ونیز و برگزارکنندگان مسابقه، تدارک دیده شد که نتیجه این همگرایی و تضارب آرا، برنامه فراخوان مسابقه، تسلط به موضوع مسابقه و بیانیه اصلی دوسالانه ونیز و همچنین همفکری پیش از گزینش آثار و انتخاب رویکرد قضاوت بود.

از بین ۳۸۸ گروه / شرکت و شخص ثبت‏نام کننده در مسابقه، تعداد ۱۴۸ طرح در زمان مقرر (چهارشنبه ۵ اسفند ۹۴) به دبیرخانه بینال رسید که پس از دو روز آماده ‏سازی طرح‏ ها و مدارک برای مراسم داوری، جلسه بررسی و گزینش در روز شنبه ۸/۱۲/۹۴ با حضور کلیه داوران برگزار و طبق فرآیند زیر، ۵ طرح نهایی انتخاب شدند:

البته وجود چند معیار از قبل موجود به ویژه بیانیه کلی دوسالانه با ضرورت مشخص ‏سازی موضوعات خط مقدم و همچنین آثار ارسالی رفلکسیوی که تاریخ، فضا یا اکنون و شرایط اکنونی را به ضرورت‏های منفی و مثبت مشهود پیوند دهند و در عین حال به موازات آنکه خود را در سطحی قابل رقابت در عرصه جهانی تعریف کنند، معرف ایران نیز به حساب آیند و البته ترکیبی از بیان آموزش‏ دهنده در معماری برای عموم مردم را در خود داشته باشند و به موازات پرسش‏ هایی معطوف به صورت مساله آن هم برای جامعه تخصصی جهانی ایجاد کنند و بالاخره با توجه دقیق به محدودیت مکان و شرایط، حرف و حدیث خود را به موجزترین شیوه فضایی عرضه دارند، غربالگری آثار رسیده را ساده تر ساخته است. بنابراین شاخصه ها، آثاری فی نفسه ارزشمند که به نظر رسید به واسطه عدم توجه کافی به شرایط و معیارهای پیش آمده در عرصه رقابتی تعریف شده و خاص شانس موفقیت نخواهند داشت، طبعا و با تاسفی عمیق، حذف شدند.

–    با توجه به نوع مدارک مشخص شده برای تحویل، (متن توضیح ایده در دو ویرایش ۵۰۰ و ۱۰۰ کلمه‏ای خلاصه، دو تصویر و دمو به حالت اختیاری)، از قبل پیش‏بینی شده بود که در مرحله اول ارزیابی طرح‏ها با توجه به احتمال ارسال طرح‏ های زیاد به دبیرخانه بینال، توضیح خلاصه شده ۱۰۰ کلمه ‏ای به همراه تصاویر و دمو مورد بررسی قرار گیرد و در مرحله بعد و برای ارزیابی دقیق‏تر کارهای لیستِ‏ کوتاه طرح‏ها به صورت تفصیلی و با بررسی و مطالعه تمامی مدارک مورد قضاوت قرار گیرد.

–    کلیه ۱۴۸ طرح ارائه شده توسط تمامی داوران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و هر کدام از داوران از بین طرح‏ های ارائه‏ شده، موارد حذفی، قابل نگهداری برای مطالعه بیشتر و مورد قبول را انتخاب نمودند و در مرحله اول، کلیه طرح‏های حذفی مشترک هر ۷ داور حذف شدند.

–    پس از گزینش اول و حذف آثاری که به اجماع، مورد تایید هیات داوران قرار نگرفتند تعداد ۲۴ پروژه برای بررسی و همفکری دقیق‏ تر داوران باقی ماند که در این مرحله گفتگوها و بررسی‏ های زیادی مابین داوران در مورد پروژه‏ ها، انطباق فعال آنها با بیانیه کلی دوسالانه، هماهنگی با شرایط ایران و …. انجام شد که پس از این مرحله، هر داور نسبت به نمر‏ه ‏دادن به پروژه‏ ها اقدام نمود، بدین ترتیب که نمره پروژه منتخب ۳ و دیگر پروژه ها ۱ معین گردید که در نهایت پروژه‏ های حائز نمره‏ های بالاتر از ۹ (شامل ۱۳ طرح) به مرحله نهایی راه یافت.

–    در گام نهایی و پس از بحث و بررسی‏ های تحلیلی و انتقادی دقیق و متمرکز بر پروژه‏ ها از میان ۹ طرح باقی مانده، ۵ طرح نهایی به شرح زیر برای ورود به مرحله دوم انتخاب گردید.

IPV0174: محمد‏رضا تقی‏ پور
IPV0212: نشید نبیان
IPV0240: مونا آزادیان
IPV0246: بهزاد اتابکی، پرشیا قره‏ گوزلو
IPV0334: ساره جاوید

لازم به توضیح است که تنها اسامی مدیر تیم طراحی که در سامانه دبیرخانه مسابقه ثبت نام کردند در اینجا ذکر شده و نسبت به درج تیم طراحی و دیگر عوامل تهیه طرح در سامانه مسابقه، نمایشگاه و هرگونه مستندسازی احتمالی اقدام خواهد شد.

هیئت داوران ضمن قدردانی صمیمانه از شرکت‏ کنندگان گرامی در فراخوان و تبریک بابت ارسال آثار پرشمار و قابلِ ‏اعتنای که فرایند داوری و انتخاب ۵ گزینه نهایی را بسیار سخت و پیچیده‏ تر از حد انتظار کرد، محورهای اصلی خود در تصمیم‏ گیری و گزینش را بر اساس گزاره‏ های از پی آمده تبیین نمود:

۱. همسویی آثار از منظر مفهوم و محتوا با بیانیه رسمی دوسالانه ونیز
۲. نگاه پرسشگر و پویا اما امیدوارانه به آینده
۳. تلاش برای تطبیق بیانیه دوسالانه با مولفه و دغدغه‏ های بومی ضمن وفاداری به روح کلی بیانیه
۴. استفاده مطلوب از فضای محدود غرفه و توجه به مولفه‏ هایی چون مدت زمان حضور هر بازدید کننده در غرفه، سهولت حرکت در غرفه، ایمنی مصالح به‏ کار گرفته‏ شده، عملی‏ بودن طرح در زمان اجرا (اعم از هزینه، آشنایی با مصالح، جابجایی و حمل…) و جذابیت بصری
۵. توجه به یکی از دو رویکرد کلی در طراحی غرفه:
–   رویکرد مفهومی به غرفه به عنوان یک موضوع واحد در تبیین گزارشی از خطِ مقدم
–   رویکرد مصداقی به غرفه با هدف ایجاد فضایی خلاق به جهت معرفی ایده‏ های پیشروی ایرانی
۶. تلاش برای به مشارکت طلبیدن بازدیدکننده در تعامل با محتوای غرفه و پرهیز از شعارزدگی
۷. پرهیز از تشویق رویکرد شرق‏ شناسانه‏ در مورد ایران و در عین حال توجه به دیالکتیک عام (دانش، رویه‏ ها، اصول و فنون امروزین و فرا امروزین معماری‏ فاخر) و خاص (منعکس ‏کننده تاریخ و اکنون یا امروز فضای ایرانی و متن خاص آن).

بدیهی است حضور داوران با نگاه و سلایق متکثر این واقعیت را تایید می‏کند که برداشت هر یک حتی علیرغم اعتقاد به محورهای فوق، با افتراق همراه باشد. اما هیئت داوران معتقد است که برآیند نقطه نظرات به انتخاب ۵ طرح انجامید که اکثریت اعضاء را نسبت به تامین‏ شدن حداکثری محورهای فوق قانع ساخته ‏است. ناگفته نیز پیداست که هر‏گونه داوری با گزینش همراه است و به ناچار آثار متعددی حذف می‏شوند که ممکن است هریک واجد ارزش‏ هایی گاه خارج از معیارهای پیشینی و یا معیارهای گزینش ناگزیر داوران باشند. این واقعیت در نهاد هر رقابتی و گاه در مرکز و محور آن قرار دارد.

پس از انتخاب ۵ طرح برتر جلساتی در روز یکشنبه مورخ ۹/۱۲/۹۴ با حضور برگزارکننده و هیئت داوری به طور اختصاصی با منتخبین برگزار‏شد و در جلسات مذکور پس از ارائه دیدگاه‏ های طراحان نسبت به مفهوم و ایده پیشنهادی خود از نظرات، دیدگاه ‏ها و در برخی موارد پیشنهادات و انتقادات داوران نسبت به طرح خود آگاه شدند تا در فرصت ۱۰ روزه مرحله دوم مسابقه نسبت به ارائه طرح نهایی اقدام نمایند.

۵ گروه منتخب مرحله اول طی زمان ۱۰ روزه مرحله دوم مسابقه با تماس مستقیم با داوران و دریافت نظرات ایشان نسبت به تکمیل و توسعه طرح‏ های خود اقدام نموده و در روز چهارشنبه مورخ ۱۹/۱۲/۹۴ طرح نهایی خود را در قالب دو شیت به ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر شامل بسط ایده، تصاویر داخلی و خارجی از غرفه، پلان، نما، مقطه اندازه‏ گذاری شده، برآورد تقریبی هزینه ‏های اجرا به همراه انیمیشن به صورت اختیاری ارائه نمودند.
جلسه نهایی داوری برای انتخاب طرح برتر و کیوریتور غرفه ایران در دوسالانه معماری ونیز ۲۰۱۶ در روز پنج شنبه مورخ ۲۰/۱۲/۹۴ با حضور ۵ نفر از ۷ داور برگزار شد.

لازم به توضیح است که به دلیل عدم حضور آقایان پرویز پیران و فرهاد احمدی (که البته رای هر دو ایشان از قضا با جهت‏ گیری و انتخاب نهایی نیز هماهنگ بوده‏است) به علت سفر، و بررسی تطبیقی شرایط با آیین‏ نامه مسابقات، گزینش و قضاوت نهایی توسط ۵ داور شامل آقایان محمد‏رضا حائری، رضا دانشمیر، فرشاد مهدی‏زاده، رامین صدیقی و آرش بصیرت انجام شد.

در ابتدای جلسه نهایی داوری و با توجه به آشنایی داوران با ۵ طرح منتخب مذاکرات مقدماتی در مورد نحوه ارزیابی آثار انجام و استراتژی قضاوت اتخاذ گردید و سپس همه گروه ‏ها نسبت به ارائه طرح نهایی خود (۴ گروه به صورت حضوری و یک گروه از طریق اسکایپ) اقدام نمودند که در نهایت و پس از بررسی‏ های دقیق و مطالعه تمامی جوانب طرح‏ های ارائه شده و به دلایل زیر، طرح شماره IPV0246 مربوط به بهزاد اتابکی و پرشیا قره‏ گوزلو با اکثریت آرا به عنوان برنده نهایی طراحی غرفه ایران در دوسالانه معماری سال ۲۰۱۶ ونیز انتخاب گردید.

دلایل انتخاب طرح برتر:
۱. محتوای انسانی طرح و تبدیل بحران به فرصت برای مقاومت در خط مقدم
۲. دقت بالای طرح در ثبت و تبیین مفاهیم مورد نظر و شیوه مناسب انتقال آن
۳. خوانایی کارکردی طراحی غرفه در انتقال پیام محتوایی
۴. پتانسیل فضایی مناسب در طرح پیشنهادی غرفه
۵. محافظت از سرمایه‏ های اجتماعی و تمدنی ایران
۶. رویکردی برگرفته از شهر و ارائه گزارش‏ های متنوع، به روز و مستند از مشکلات غالب شهرهای بزرگ ایران
۷. قابلیت و پتانسیل اجرایی پروژه و تطابق با برنامه زمانی و هزینه‏ های اجرایی

اسامی داوران به ترتیب حروف الفبا:
فرهاد احمدی
آرش بصیرت
پرویز پیران
محمد‏رضا حائری
رضا دانشمیر
رامین صدیقی
فرشاد مهدی‏ زاده

تیم برگزارکننده مسابقه به ترتیب حروف الفبا:
سینا احمدی
علیرضا بهزادی
مهرداد زواره‏محمدی
لیلا عراقیان

لینک مرتبط: اعلام نتایج مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه معماری ونیز ۲۰۱۶

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook