نمایش فتوت‌نامه معماری در موزه ملک

فتوت‌نامه و لوح‌رسم معماری در حالی در موزه ملک به نمایش درآمد که به گفته رئیس اداره اطلاعات فرهنگی موزه ما تاکنون فتوت‌نامه معماری نداشته‌ایم.

نوشاد رکنی، رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی موزه ملک بیان کرد: ما فتون‌نامه همه اصناف، از بنا و نانوا و بقال را داریم اما تاکنون فتوت‌نامه معماری نداشته‌ و نمی‌دانسته‌ایم معماران چگونه کار می‌کرده‌اند و رسم و رسومشان چگونه بوده؛ چطور نقشه می‌کشیده و طراحی می‌کرده‌اند و یک سری سوالات دیگر. اما با کشف این لوح معماری به فتوت‌‌نامه معماران دست پپدا کرده‌ایم.

به گفته وی، پیشینه این لوح مشبک شطرنجی چوبی با روکش روغنی (لاکی) به میانه‌های دوره قاجار برمی‌گردد و دارای رقمی به سال ۱۳۰۹ هجری قمری است. نوشته‌های کتیبه دورتادور این لوح بیانگر آن است که این اثر تاریخی، یک «فتوت‌نامه معماری» یا دست‌کم بخشی از آن است.

رکنی، این لوح معماری را منحصربه‌فرد دانست و افزود: اثر تاریخی «لوح رسم معماری»، آن‌گونه که مستندات تاریخی نشان می‌دهد بدیل و نمونه‌ای در ایران ندارد و یگانه نمونه از این سند تاریخی در کشور به شمار می‌آید. در حاشیه دورتادور این لوح معماری، کتیبه‌ای به خط شکسته‌نستعلیق خفی درج شده است. بررسی فنی کارشناسان کتابخانه و موزه ملی ملک نشان می‌دهد این کتیبه از آغاز جزیی از لوح بوده است.

رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی موزه ملک، اهل فتوت مرام‌نامه‌هایی داشتند که به «فتوت‌نامه» معروف بوده و میثاق مکتوب میان شاگرد و استاد به حساب می‌آمده است. کسی که در حلقه فتوت درمی‌آمد، مقید بود فتوت‌نامه را رعایت کند. معماری که ساختن این لوح را سفارش داده، خواسته است فتوت‌نامه او را در حاشیه لوح بنگارند تا پیوسته آن را پیش چشم داشته باشد.

نمایشگاه نهمین تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع «لوح رسم معماری»، بخشی از برنامه‌های نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی در هفتمین جشنواره ماه هشتم است که در روز چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ در مکان نمایشگاه تک اثر این موقوفه گشایش یافت.
دریافت تصویر

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook