انتشار کتاب «چشمان پوست»

نویسنده:  یوهانی پالاسما
ترجمه:
علیرضا فخرکننده
سارا گلمکانی

ناشر: نشر چشمه

کتاب «چشمان پوست» نوشته یوهانی پالاسما معمار و نظریه‌پرداز برجسته فنلاندی با ترجمه مشترک علیرضا فخرکننده و سارا گلمکانی منتشر شد. این کتاب نخستین جلد از مجموعه «فلسفه بدن» نشر چشمه است و در آن از معماری و فلسفه معماری و همچنین بررسی این دو مقوله از دریچه فلسفه پدیدارشناسی سخن به میان می‌آید.

«چشمان پوست» شامل دو بخش است. مقدمه‌ای از استیون هال، معمار برجسته و سرشناس آمریکایی و استاد کنونی دانشگاه کلمبیا با عنوان «یخ نازک» و همچنین پیشگفتاری از نویسنده درباره چگونگی نگارش کتاب با عنوان «لمس کردنِ جهان» نیز ورودیه کتاب را تشکیل می‌دهند.

پالاسما در بخش نخست «چشمان پوست» سیری تحلیلی ــ تاریخی از حواس به مخاطب ارائه کرده و در آن دست به نقدی دامنه‌دار از استیلای کلان‌نگره‌های بینایی‌محوری، ذهن‌گرایی کانتی و دوپاره‌انگاری دکارتی در سنت فلسفه غرب، می‌زند. وی همچنین در این بخش می‌کوشد تا بنیان‌های یک معماری حس‌بنیاد، تن‌محور و انسان‌گرا را طرح‌ریزی کند.
نویسنده در بخش دوم نیز با تمرکز موردی بر حواس و رابطه میان آنها، می‌کوشد تا ذات چندحسی و بافت‌مند هر یک از حواس و همچنین درهم تنیدگی و همپوشانی‌های ساختاری آنها را به روشنی نشان دهد.
دریافت تصویر روی جلد

منبع خبری: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook