انتشار کتاب «مقالات نوسازی شهری، دفتر دوم: تجارب برگزیده دفاتر خدمات نوسازی»

•انتشار کتاب «مقالات نوسازی شهری، دفتر دوم: تجارب برگزیده دفاتر خدمات نوسازی» :

کتاب “مقالات نوسازی شهری، دفتر دوم: تجارب برگزیده دفاتر خدمات نوسازی” منتشر گردید.

پژمان الله وردی زاده، معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام این خبر عنوان کرد: در ادامه فعالیت های ترویج فرهنگ نوسازی و پشتیبانی دانشی از نقش آفرینان حوزه بازآفرینی شهری، این معاونت اقدام به تدوین و انتشار کتاب «مقالات نوسازی شهری (دفتر دوم؛ تجارب برگزیده دفاتر خدمات نوسازی)» نموده است.
به گفته ی وی در کتاب یادشده که به همت اداره پژوهش و توسعه سازمان نوسازی تدوین شده است، تجارب برگزیده دفاتر خدمات نوسازی در سال های ۱۳۹۲-۱۳۹۱، در حوزه نوسازی بافت فرسوده محلات شهر تهران، مستند شده است.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان نوسازی شهر تهران اظهار داشت: ماهیت کاربردی این کتاب و توجه به جزیی ترین اقدامات اجرایی دفاتر در تجارب برگزیده و متنوع، آن را به منبع ارزشمندی برای اقدامات تسهیل گری در نوسازی و توسعه محلات شهری تبدیل کرده است.

وجود بالغ بر ۷۵ هزار هکتار بافت مسئله دار در شهرهای کشور، گسترش روزافزون آنها و مشکلات متعددی که در این گوشه از محدوده ها ی شهری وجود دارد، سبب شده است که نوسازی بافت های فرسوده جزء مهمترین دغدغه مدیران و برنامه ریزان کشور باشد.
در این راستا یکی از اقدامات سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان متولی این امر، به منظور تسهیل و تسریع جریان نوسازی، راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی در مقیاس محله نموده است. این دفاتر در طول زمان فعالیت خود با اتکا بر ظرفیت دانشی موجود در حوزه ی نوسازی بافت های فرسوده شهری، تجارب با ارزشی را کسب کرده اند. کتاب حاضر تلاشی است بای انتقال بهترین تجارب توسط دفاتر که به صورت خلاصه تهیه گردیده است.

 

• کتاب «مستند نگاری نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران» :

همچنین پیش تر، کتاب “مستند نگاری نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران” در تاریخ دوم اسفند ۹۴ از سوی سازمان نوسازی شهر تهران منتشر گردید.

سازمان نوسازی شهر تهران در حوزه نوسازی بافت های فرسوده شهری، با اهتمام بر پژوهش و تصمیم گیری ها و تدابیر مبتنی بر یافته های دانشی، شیوه های کارآمدتری را در نوسازی شهری به کار گرفته است، یاد آور شد: در این میان یکی از منابع مهم دانش سازمانی ،انباشت آموزه ها و تجارب حاصل از فعالیت ها بوده و ضرورت و اهمیت بهره گیری از منابع مذکور، توجه به بحث مستندنگاری را در فرآیند اقدامات و در طول حیات سازمان دراولویت قرار می دهد.

سازمان نوسازی  از بدو  تأسیس در سال ۱۳۴۷ تاکنون دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته و با اتخاذ رویکردهای متعدد، اقدامات گسترده ای را صورت داده است.
بی تردید مستندسازی این تحولات و اقدامات صورت گرفته، ضمن جلوگیری از تکرار امور و تحمیل هزینه های اضافی، با فراهم سازی بستر انتقال تجربه و تولید دانش، شرایط بهتری را برای تصمیم گیری مناسب و نیل به افق های توسعه رقم   می زند؛ ضمن آن که اسناد وگزارشهای حاصل ازمستندنگاری، منابع ارزشمندی برای سایر پژوهش های مربوطه فراهم می نماید و می تواند محل رجوع پژوهشگران، اساتید و دانشجویان باشد.

این کتاب با هدف مستندنگاری مجموعه تجارب سازمان نوسازی شهر تهران، درحوزه نوسازی شهری و بر مبنای اسناد و اطلاعات موجود و در دسترس،تدوین شده است و بازه زمانی سال ۱۳۴۷ تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۳ را در بر می گیرد.

در این کتاب موارد مهمی چون؛ پروژه نواب، طرح ویژه نوسازی ناحیه امام علی(ع)، طرحهای منظر شهری محلات دارای بافت فرسوده، پروژه های نوسازان، راه اندازی و مدیریت دفاتر تسهیلگری و دفاتر  خدمات نوسازی محله، راه اندازی ستادهای احیا، بهسازی و نوسازی مناطق، تشکیل کمیته هماهنگی و برنامه ریزی نوسازی شهر تهران و همچنین مجموعه فعالیتهای سازمان در بخش پژوهش و توسعه، مورد بررسی قرارگرفته و توجه به تجارب سایر کشورها نیز برای درک بهتر ابعاد مختلف موضوع، دور از ذهن نمانده است.

در تدوین این کتاب علاوه بر منابع مکتوب، مصاحبه با مدیران سابق و فعلی سازمان، در خصوص رویکردها و اقدامات مختلف نیز مدنظر بوده و حاصل این گفت و گوها، به شکل مدون در بخش مربوطه ارائه شده است.

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook