انتشار کتاب «معماری سبز»؛ راهنمایی بر طراحی پایدار

انتشار کتاب «معماری سبز»؛ راهنمایی بر طراحی پایدار

مؤلف: مایکل جی کروزبی
مترجمان:
– دکتر سیامک پناهی
– سما مدیر روستا
– سیما هاشمی
ناشر: عصرکنکاش
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۴۰۱
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۱۹۲ صفحه
قیمت: ۱۴۰,۰۰۰ تومان

♦ پیش گفتار:
نوشته‌ معروف گرت هاردین با عنوان تراژدی مشاعات نشان می‌ دهد که چگونه یک زمین مشاع روستایی می تواند به علت چرا کردن بیش ‌از حد حیوانات در خطر باشد، زیرا هر فرد روستایی تا جایی که می‌ تواند دام‌ های بیشتری را در آن چرا می‌ دهد چون هزینه‌ های چرا در مرتع بین همه مشترک است ولی سود ناشی از آن به فرد می‌ رسد. اطلاعات علمی درباره‌ سیستم‌ های جهانی از این ادعای هاردین پشتیبانی می‌ کند و آنچه را که بومیان آمریکا و مردم محلی سراسر جهان می‌ دانسته‌ اند و آن را گرامی می‌ داشتند تأیید می‌ کند که همه ما به هم وابسته هستیم.
برای اولین بار در تاریخ بشر از فناوری لازم برای نظارت و مستند سازی مشکلاتی که در مشاعات جهان ایجاد می‌ کنیم برخوردار هستیم. برای نمونه اکنون می‌ دانیم که کلروفلوئوروکربن‌ هایی که تولید کردیم تا از طریق بهبود عایق‌ ها و مبرد ها بر آسایش خودمان بیفزاییم، لایه‌ ی محافظتی ازن را نیز تضعیف می‌ کند که این مسئله منجر به استفاده‌ بیشتر از حد عایق‌ ها، مبرد ها و انرژی می‌ شود. به‌ علاوه باعث ورود اشعه‌ های فرابنفش بیشتر به اتمسفر می شود و سبب کاهش تولید جهانی محصولات کشاورزی و افزایش نرخ سرطان پوست و بیماری‌ های بینایی نیز می‌ شود. دیوید وان در کتابش با عنوان بیولوژیک بیان کرده است که «تخریب محیط‌ زیست به دلیل فقدان اطلاعات است و طراحی ضعیف اگر مسئول تمام مشکلات زیست‌ محیطی ما نباشد، مسئول اکثر آن‌ ها است». حال که اطلاعات مرتبط با محیط زیست بیشتر در دسترس هستند آیا اراده‌ بازنگری در طرح‌ هایمان را داریم؟
جمعیت ۵/۵ میلیاردی جهان با نرخ ۷/۱ درصد در سال در حال افزایش است یعنی جمعیت ما را هر ۴۰ سال دو برابر می‌ کند. این خانواده‌ جهانی در حین گسترده‌ تر شدن خود منابع را طوری مصرف می‌ کنند که از ظرفیت مجاز فراتر رفته و معمار‌ ها شروع به این پرسش کرده اند که آیا طراحی ساختمان از طبیعت جدا می باشد؟ وقتی طرح‌ های ما از آنچه جهان می‌ تواند جذب کند زائدات بیشتری ایجاد کنند، بحث در مورد سبک نامربوط می‌ شود. نسل های بعد از ما به آن‌ که آیا طرح‌ های ما کیفیت زندگی آن‌ ها را بهبود داده یا زایل کرده اهمیت خواهند داد ولی آیا اهمیت می‌ دهند که ساختما ن‌های ما پست‌ مدرن هستند یا دیکانستراکتیویست؟
در تابستان ۱۹۹۳ هزاران معمار، نقشه‌ کش، طراحان منظر، توسعه‌ دهندگان، سازندگان، تولیدکنندگان و تأمین‌ کنندگان در نمایشگاه صد سالگی کلمبیا در شیکاگو گرد هم آمدند. برخی افراد طرح های پیشنهادی خود را که از این مفاهیم جدید پشتیبانی می کرد به همراه آوردند. بسیاری دیگر نیز نگرانی‌ های خود را درباره این موضوع ابراز کردند. همچنین در این نمایشگاه بحث زیادی در مورد قابل‌ اطمینان بودن اطلاعات جدید، واکنش‌ های مناسب در طراحی و تعریف توسعه‌ پایدار وجود داشت. اتحادیه‌ بین‌ المللی کنگره‌ی جهانی معماران و مؤسسه‌ معماران آمریکا «وابستگی به یکدیگر برای فردایی پایدار» را اعلام کردند و پایداری زیست‌ محیطی و اجتماعی را در راس امور قرار دادند. به‌ علاوه مجمع بین‌ المللی طراحی زیست‌ محیطی که شامل سازمان‌ های معماری، محوطه‌ سازی و مهندسی است، چشم‌ا ندازی برای این اصول جدید «به ‌عنوان یک شراکت بین‌ رشته‌ ای» ارائه داد.
کارهایی که مایک کرازبی در این کتاب گردآوری کرده است متعلق به افراد و گروه‌ هایی است که به‌ دنبال ایجاد اخلاق جدیدی برآمده از این اعتقاد هستند که طرح‌ های کنونی ما در حال نابودی زمین‌ اند. جالب‌ توجه است که مایک کارهای معماران آمریکای شمالی را انتخاب کرده است زیرا سبک زندگی آمریکایی است که یکی از بزرگ‌ت رین تهدید ها علیه پایداری است. ما در حال شکستن تمامی رکورد ها در ایجاد ضایعات و آلوده کردن هستیم. طرح‌ های ما علاوه بر آلوده کردن محیط و مصرف بیش ‌از حد منابع، سبب ایجاد اضطراب نیز می شوند. در حالی که جهان امروزه به‌ سمت سبک زندگی آمریکایی در حرکت است، برخی از طرح های ما به بدتر شدن وضعیت جامعه دامن می زند در نتیجه ما باید در پی یافتن معایب طرح‌ های فعلی خود باشیم.
معماران و طراحان می توانند با انتخاب های خود، بر روی این روند و زندگی بشر تاثیر گذار باشند. آیا ما در طراحی، الگو های سنتی موجود در جامعه خود را اولویت قرار می دهیم یا به‌ جای آن از ساختمان‌ های ارزشمند موجود در جوامع دیگر تقلید می کنیم و یا به کیفیت و پایداری فضاها توجه خواهیم کرد؟
درحالیکه کارهای معماران و طراحان در این کتاب را بررسی می‌ کنید، این سؤال‌ ها را از خود بپرسید: آیا فرضیات آن‌ ها در مورد محیط‌ زیست جهانی درست است؟ آیا کار آن ها بازتابی از تفکرات جدید آنهاست؟ آیا این جهت‌ گیری می‌ تواند به این حرفه حیات تازه ببخشد؟ آیا مطالب این کتاب تاثیری در نگرش شما در طراحی پروژه بعدی خواهد داشت؟
افرادی که طراحی آن ها در اینجا آورده شده است، همه‌ پاسخ‌ ها را بیان نکرده اند. در واقع اکثر آن‌ ها بیشتر از پاسخ، سؤال دارند. ولی اعتقاد مشترکی دارند که طراحی می‌ تواند بهره‌ وری را بالا برده و تنوع زیستی را احیاء کند. آن‌ ها معتقدند که طراحی خوب به کاربران نیز کمک می کند تا به زندگی نسل‌ های آینده احترام بگذارند.
[Robert Berkebile, Kansas City, Missouri]
آقای برکبیل یکی از بنیان‌ گذاران و رئیس سابق انجمن محیط‌ زیست مؤسسه‌ معماران آمریکایی است.

♦ سخن ویراستار:
هر الگوی جدید در هنر، علم یا سیاست را می‌ توان از میزان تعهد به آن دیدگاه جهانی سنجید. مناسب بودن الگو را همچنین می‌ توان از نقد دیدگاه‌ های مخالف سنجید. معماری سبز همان‌ طور که از متن‌ های خلاصه در این کتاب و کارهای ارائه‌ شده در آن پیدا است بسیاری از ویژگی‌ های یک الگوی مناسب را دارا است. معماران و طراحانی که بیشترین تعهد به این نوع طراحی را دارند آهسته حرکت نمی‌ کنند. بحث‌ هایی که در اینجا به ‌پیش می‌ کشند مشتاقانه و متقاعد‌ کننده هستند و کار‌های آن‌ ها متنوع هستند.
هدف از این گردآوری، معرفی روش تفکر متفاوتی در معماری است که نقش ما به‌ عنوان محافظان سیاره‌ زمین را مطرح می کند. درست است که معماری بومی مقداری از همین حساسیت به آب ‌و ‌هوا و مصالح را در خود دارد ولی شکل و محتویات معماری بومی یک انتخاب عمدی هوشیارانه توسط سازندگان آن‌ ها نبوده است.
ما می‌ توانیم مجموعه‌ عظیمی از مصالح و فناوری‌ ها انتخاب کنیم. طراحان در این کتاب تصمیمی هوشیارانه گرفته‌ اند تا ترتیب اولویت‌ های خود را تغییر داده و مسیر جدیدی برای معماری ایجاد کنند. این رویکردی حساس نسبت به ظرفیت این سیاره برای حمایت از ماست. همان‌ طور که در تمام معماری‌ های معتبر صادق است، این معماری نوعی از جهان‌ بینی است که روزانه در جامعه‌ ما مورد بحث قرار می‌گیرد.

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:

• پیش گفتار

• سخن ویراستار

• جرسی ویل
– خانه ای بر روی تپه
– کامینو کن کرازون
– خانه پالمتو
– خانه‌ ای در جزیره‌ مرجانی
– پاویلیون خیابان ناچز
– خانه‌ هوگی

• گروه معماران ویلیام مک داناف
– فروشگاه خرده فروشی اکومارت وال مارت
– مرکز نگهداری در فرانکفورت

• اُبی باومن
– مرکز بازدیدکنندگان پارک دریاچه بهار
– بازسازی حمام و اتاق خواب
– خانه برانسل
– خانه لوئیز

• معماران کیس کچ آرت آندرس
– شرکت تولید فوتوولتائیک
– هتل و مرکز فرهنگی/ کنفرانس

• گروه طراحی هارمونی
– دفتر مرکزی محصولات ویژه پوست در ایالات ‌متحده
– فروشگاه خرده فروشی محصولات پوستی

• معماران داگلاس پولارد
– مرکز اکولوژی رودخانه‌ بوین

• معماران تراویس پرایس
– خانه پرایس
– خانه جدید برمن/ جنتر
– کنیسه‌ اوسه شالوم
– خانه کارلتون
– خانه دَون ‌پورت

• دوهرتی + دوهرتی
– مرکز مطالعات انرژی های تجدیدپذیر

• خط و فضا
– موزه‌ بیابان ایالت آریزونا
– مرکز بازدیدکنندگان بویس تامپسون آربورتام
– پروژه‌ پاتی

• معماران هنرمندان و طراحان سایت
– ساختمان جنگلی بست
– پلازا و پارک اسکله‌ راس
– آکواتوریوم
– خیابان شماره‌ پنج
– پاویلیون عربستان سعودی

• شرکای برت هیل کوسار ریتل‌ من
– رادیوی عمومی ملی
– طرح ‌جامع جزیره‌ دویس
– مؤسسه‌ بین‌ المللی صرفه‌ جویی در مصرف انرژی

• معماران سوزان ماکسمن
– اردوگاه توئی‌دیل
– پناهگاه حیوانات جامعه‌ انسانی زنان
– دهکده‌ کمک به کودکان آلیس تایلر در بخش شرقی

• معماران جیمز کاتلر
– مرکز آموزشی مریل بلوئدل در ویرجینیا
– خانه پل
– خانه ای برای مهمان
– خانه پالک

• شرکت کروکستون
– شورای محافظت از منابع طبیعی
– جامعه ملی آدبان
– وریفون کاستا مزا

• منابع اطلاعاتی

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook