انتشار کتاب «معماری برتر؛ شیوه ای نوین در معماری»

انتشار کتاب «معماری برتر؛ شیوه ای نوین در معماری»

نویسنده: ادیسه باباصادقیان
ویراستاران: نغمه رستگار، سارا احمدی
ناشر: نشر کاوش هنر
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶
تعداد صفحه: ۱۰۱
قیمت: ۱۸۰،۰۰۰ ریال


بخش هایی از پیشگفتار کتاب:
“… در ۹۹ درصد اوقات در لحظه حال مشکلی وجود ندارد. اگر شما از این لحظه به بعد که این خطوط را می‌خوانید به این جمله دقت کنید، می‌بینید که حقیقت دارد و ما کمتر در لحظه حال مشکلی داریم. معمولاً در لحظه همه چیز خوب است و مشکل حادی نیست، اگر هم باشد راهکارش در لحظه وجود دارد. مشکلات و ناراحتی ها از لحظه‌ای آغاز می‌شوند که ما به گذشته، آینده، جای دیگر، شخص دیگر و یا چیز دیگری می‌اندیشیم و آنگاه است که چون در لحظه حضور نداریم، در نتیجه احساس ضعف، ناراحتی و عدم کنترل داریم، که همگی مشکلات ذهنی هستند… من عمیقاً به این موضوع رسیدم که واژه مشکل یا مشکلات باید به مشکل ذهنی یا مشکلات ذهنی تغییر یابند. ما مشکل نداریم، بلکه فقط مشکل ذهنی داریم. انسان بیمار دارای مشکل ذهنی، انسانی است که حاضر در زندگی خود نیست. ..
بعد از رسیدن به چنین تجربه‌ای از زندگی، لحظه‌ای از لحظات زنده بودنم، دیدم که معماری من نیز تغییر کرده. من معمار هستم و تا قبل از این، ساختمانهایی طراحی می‌کردم، با سبک و سیاق متفاوتی که از درون من نشآت می‌گرفت، اما کماکان از خیلی جهات مشابه همه ساختمان‌هایی بودند که در اطرافم ساخته می‌شد، و روزانه، ماهانه و سالانه هزینه مالی، روانی، اجتماعی و فرهنگی هنگفتی خرج آنها می‌شد تا شاید بتوانند دنیا را به جای بهتری برای انسانها تبدیل کنند.
کم کم می‌دیدم که در این زمینه نیز تغییری عمیق در من شکل می‌گرفت. خطوطم، اشکال، احجام و اساساً افکارم در هنگام طراحی مرا به سوی نوع جدیدی از معماری می‌کشاندند. من دیگر نمی‌توانستم دیوارهای صُلب و انباشته از مصالح و ملات، با لایه های ضخیم و عریض و طویل از سازه، مصالح بنایی و بزک و دوزک و تزیین و آویز و… را روی هم بیانبارم و دست آخر هم هزینه هنگفتی از وقت و انرژی و پول را برای به ظهور رساندن آن روانه ناکجا آباد این جهان خوش حساب و کتاب کنم. جهانی که پرِ پروانه ای در آن سویش بر طوفان و سیل و سونامی در این سویش تأثیر می‌گذارد. دیگر نمی توانستم در هنگام حضور در زندگی اینجا و اکنون خود معماری‌ای اینگونه مرده، کدر، ناخالص، پر توقع، ناآرام و حجیم و صقیل را ارائه کنم. نمی‌توانستم چنین خطوطی را ترسیم و برای اجرا تحمیل کنم. چرا که این تحمیل دیگر نه به هیچ‌کس و هیچ‌چیز بلکه بر خودم بود.
به بیان ساده‌تر من از یک جایی به بعد حس می‌کردم معماری اطرافم روی شانه هایم سنگینی می‌کند و من طاقتش را نداشتم چون حضور من و در حقیقت زندگی من را خدشه دار می‌کرد. بهتر است بگویم با آن منافات داشت و همسو نبود. معماری اطرافم معماریِ زندگی نبود. معماری مرگ بود! طبیعی هم بود چون از انسانهایی که زنده نیستند و زندگی نمی‌کنند و تنها در دنیای ذهنی خود پرسه می‌زنند، نمی‌توان انتظار یک معماری زنده و پویا داشت؛ و

سوال اساسی نگارنده درباره معماری از اینجا شکل گرفت که چگونه می توان معماری زنده (برتر) را به انسانهای مرده ارائه کرد؟ (منظور از انسان های مرده، انسانهای درگیر با ذهنیات و غایب در لحظه حال می باشد.)

او اینگونه به این سوال پاسخ می دهد که:
سؤال من تنها یک پاسخ منطقی داشت! نمی شود. باید اول این انسان‌ها زنده شده و به زندگی جاری در لحظه بیایند، تا آنگاه پیام زندگی را شنیده و شاید معماری زنده را جستجو کرده، با آن ارتباط برقرار کنند.

بنابراین تصمیم گرفتم ابتدا بجای ارائه تصویری طرحی که در ذهنم بود، فلسفه و خاستگاه آن را در قالب یک نوشتار یا کتاب کوچک بیان کرده و اساساً زیربنای آن را تشریح کنم و سپس به ارائه طرح معماری آن بپردازم.

کتاب حاضر در این راستا به نگارش در آمد تا جهان بینی منجر به معماری از دید من برتر، را بیان، ارائه و برای مخاطب قابل درک نماید.

بنابراین برای فهم و درک این معماری نخست باید این جهان بینی را درک و با آن ارتباط برقرار کرد. در غیر اینصورت امکان دارد معماری ای که در پایان کتاب با عنوان معماری برتر معرفی شده است، غیر منطقی، عجیب و یا بی معنی به نظر آمده و ارتباط درستی با آن برقرار نگردد.”

 

 

 

 

• فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار
مقدمه
شیوه‌ی اینجا ـ اکنون
شناساننده‌های مکان
بررسی تأثیر هر یک از شناساننده‌های مکان بر تعریف مکان
شناساننده های زمان
بررسی تاثیر هر یک از شناساننده‌های زمان بر تعریف زمان
برهمکنش زمان ـ مکان
انسان برتر
۷ شیوه برای سکونت انسان برتر در لحظه‌ی حال
۱ـ شاهد باش
۲ـ منتظر نباش
۳. در گذشته بمیر
۴. جدا نباش
ب: جدا از بیرون
۵. سکوت کن
۶. گشوده باش
۷. ثبت نکن
معماری برتر
تعریف معماری
طراحی معماری
ارکان معماری برتر
۱. مشاهده گر بودن
پی های لغزنده
طراحی چهارچوب و اسکلتی ریلی
طراحی کاور شیشه ای در برگیرنده ی بنا
۲. منتظر نبودن
فارغ از گذشته
۴. جدا نبودن
الف. جدا نبودن از بیرون
ب. جدانبودن از درون
۵. سکوت
۶. پذیرا و گشوده بودن
۷. غیرقابل ثبت
معماری برتر چگونه به منصه ی ظهور میرسد؟
درمحله
در بلوک شهری
در بناها
منابع

* دریافت مقدمه کتاب

دریافت تصویر روی جلد کتاب
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook