انتشار کتاب «شهر خلاق؛ رویکردی نوین در برنامه ریزی و آمایش شهری»

نویسنده: دکتر سعید ملکی – سمیرا مرادی مفرد – شاهرخ زادولی خواجه
ناشر: انتشارات جهاد دانشگاهی
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۰۰۰
تعداد صفحه: ۲۱۶
قیمت: ۱۵۰/۰۰۰ ریال

امروزه جهان با بزرگ‌ترین نسبت جمعیت شهری در طول تاریخ مواجه است. بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند. با افزایش جمعیت شهری و بروز مشکلات فراوان، برنامه‌ریزان و صاحب‌نظران رویکردها و الگوهای نوینی به منظور مقابله با این مشکلات طرح و پیشنهاد داده‌اند. اکثر طرح‌ها و الگوهای برنامه‌ریزی شهری در دوران مدرن و پست‌مدرن مطرح گردیده‌اند که در این میان می‌توان به الگوهای نوینی همچون پراکنده رویی، رشد هوشمند، شهر فشرده، شهر هوشمند، نوشهرسازی، شهر اکولوژیک، شهر سالم و شهر خلاق اشاره کرد. هر کدام از این الگوها و رویکردهای برنامه‌ریزی و آمایش شهری دارای نقاط قوت و ضعف می‌باشند، که در این میان الگوی شهر خلاق جامع‌ترین دیدگاه در مورد برنامه‌ریزی و آمایش شهری محسوب می‌گردد. شهر خلاق با تکیه بر شاخص‌های دانش‌محوری سعی در ارائه‌ی چارچوبی به منظور دست‌یابی به توسعه‌ی پایدار از طریق برنامه‌ریزی ساختاری – راهبردی و تکیه بر زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌باشد. از اینرو کتاب حاضر به منظور بررسی رویکردها و مؤلفه‌های این الگوی برنامه‌ریزی و آمایش شهری می‌باشد.

این کتاب در ۵ فصل تهیه و تنظیم گردیده است. فصل اول به معرفی برنامه و برنامه‌ریزی و انواع آن، برنامه‌ریزی شهری، آمایش شهری، برنامه‌ریزی راهبردی و همچنین الگوهای رشد شهری و تقسیمات کالبدی شهر پرداخته است. در فصل دوم سیر نظریات و الگوهای نوین آمایش شهری به طور مختصر مورد بحث قرار گرفته است. فصل سوم کتاب در مورد شاخص‌ها، ابعاد و گونه‌های مختلف شهر خلاق می‌باشد و فصل چهارم به بررسی جهانی شدن، دانش‌محوری و زیرساخت‌های شهر خلاق پرداخته است. در نهایت امر نیز در فصل پنجم به بررسی نمونه‌های موردی موفق در برنامه‌ریزی شهر خلاق و یک نمونه ناموفق (شهر دلفت هلند) پرداخته شده است.

• فهرست کتاب:
فصل اول: مفاهیم و تعاریف
فصل دوم: الگوهای نوین برنامه‌ریزی و آمایش شهری
فصل سوم: ابعاد و شاخص‌های شهر خلاق
فصل چهارم: جهانی شدن، دانش‌محوری و زیرساخت‌های شهر خلاق
فصل پنجم: بررسی نمونه‌های موردی از شهرهای خلاق

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook