انتشار کتاب «سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری»

انتشار کتاب «سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری»
با تأکید بر طرح‌های توسعه شهری تهران

نویسنده: محمد سالاری؛
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران

ناشر: انتشارات آوردگاه هنر و اندیشه
تاریخ انتشار: زمستان ۹۵
تعداد صفحه: ۲۸۴ صفحه
قیمت: ۱۸۰/۰۰۰ ریال

 

کتاب‌ «سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری» با تأکید بر طرح‌های توسعه شهری تهران در همایش نگاهی بر طرح‌های توسعه شهری از ایده تا عمل، اسفندماه ۹۵ رونمایی گردید.

محمد سالاری در این کتاب، برنامه‌ریزی شهری را در دو سطح و ظهور نظام برنامه‌ریزی شهری را در پیوند با نظریه‌ها، دیدگاه‌ها و پارادایم‌های متکثر قرن ۲۰ مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار داده است.
وی در این اثر تلاش کرده به کم و کیف چگونگی پیدایش نظام برنامه‌ریزی شهری در ایران و نحوه بسط و گسترش آن به سایر شهرها و بویژه تهران بپردازد.

در بخش‌هایی از کتاب مذکور آمده است: «گرچه از عمر برنامه‌ریزی شهری زمان زیادی نمی‌گذرد، اما اهداف و روش‌های برنامه‌ریزی شهری طی چند دهه اخیر با رشد سریع شهرنشینی و توسعه شهرها به ویژه در تهران، دچار تغییر و تحول زیادی شده است.»

سالاری، در این اثر تأکید داشته که از عمده دلایل عدم تحقق مفاد طرح تفضیلی شهر تهران، تخلفات گسترده ساختمانی است که این امر از عدول گسترده از قوانین، ضوابط و مقررات حکایت دارد.
وی از جمله نویسندگان و محققان فعال در عرصه مدیریت و برنامه ریزی شهری است که ایده‌های جدیدی درباره طرح‌های توسعه شهری در این کتاب ارائه کرده است.

کتاب «سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری» در ۷ فصل چالش‌های فراروی شهر تهران و نظارت بر نحوه اجرایی شدن طرح‌های توسعه شهری را واکاوی کرده است. در این کتاب تلاش شده تا روش برنامه‌ریزی شهری از اوایل قرن بیستم به بعد مورد بررسی قرار بگیرد.

از فصل اول تا پنجم این اثر، برنامه‌ریزی شهری در دو سطح مورد تأمل قرار گرفته که سطح اول به ظهور نظام برنامه‌ریزی شهری و تغییرات آن در هم‌پیوندی با نظریه‌ها، دیدگاه‌ها و پارادایم‌های متکسر قرن بیستم پرداخته است و سطح دوم با تمرکز بر عرصه‌ای مشخص از جهان تلاش کرده از کم و کیف پیدایش نظام برنامه‌ریزی شهری در کشور ایران پرده بردارد.
فصل ششم و هفتم این کتاب به تحلیل و آسیب‌شناسی طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران و بیان برخی دلایل و مصادیق عدم تحقق‌پذیری کامل مفاد و محتوای این طرح‌ها پرداخته است.

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook