انتشار کتاب «زبان فضا و فرم؛ واژگان کاربردی در معماری»

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «زبان فضا و فرم؛ واژگان کاربردی در معماری»

نویسنده: جیمز اکلر
مترجمان:
دکتر علی شرقی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
مهندس علی یاسر جعفری؛ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

ناشر: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
تاریخ انتشار: زمستان ۱۳۹۵
تعداد صفحات: ۳۳۰
قیمت: ۲۰۰/۰۰۰ ریال

پیشگفتار مترجمان:
کتاب حاضر درسال ۲۰۱۱ توسط یکی از انتشارات معروف به چاپ رسیده است. نویسنده جوان کتاب، جیمز اکلر، نویسنده همکار فرانسیس دی کی چینگ در کتاب الفبای معماری است. اشاره به نام آشنای فرانسیس دی کی چینگ که کتاب فرم، فضا و نظم او در دانشکده ها و محافل علمی معماری ایران همیشه حضور دارد و دست به دست می شود را بخاطر می آورد؛ و چه بسا کتاب دوم چینگ بخاطر اشتهار کتاب اولش در ایران به سرعت ترجمه و چاپ شده است. گرچه سبک ارائه مطالب کتاب اول چینگ و تحلیل آنها نیز در گسترش آن موثر بوده است. کتاب زبان فضا و فرم جیمز اکلر نیز با روشی تقریبا مشابه در کلیات و متفاوت در جزییات، همزاد جدید کتاب فرم، فضا، نظم است و قطعا دستیاری آقای چینگ در زمینه سبک نگارش وتحلیل بر کتاب حاضر تأثیر گذار بوده است.

این کتاب در برگیرنده ۵۶۰ واژه فنی معماری و طراحی می باشد که دانشجویان و طراحان معماری تقریبا در تمام سالهای آموزش و کار حرفه ای با این واژه گان سروکار خواهند داشت. گرچه این واژه ها به زبان انگلیسی می باشند اما برخی از آنها بقدری در فارسی رایج هستند که برگردان آنها به زبان پارسی سخت تر از کاربرد نوشتاری انگلیسی آنها حتی به خط پارسی می باشد، و در زبان پارسی رایج نیز تعدادی از این واژه ها حروف با تلفظ سخت و اضافه خود را از دست داده اند تا راحت تر بر زبان جاری شوند. واژه های مورد استفاده در طراحی مانند: آنالیز، آبستره، دیاگرام، مارک، پروگرم، تیپ، ارنج، فابریک، فیلد، متر، مدول، استراکچر، سیستم، زون، ترانسپارانت، فیلتر، پورتال، ویو، فرم، متریال، کد، دیالوگ، آیکون، اسکیل یا اشل، سمبل که در فصلهای پنجگانه این کتاب توضیح و تشریح شده اند؛ از جمله آنها هستند که هم انگلیسیِ پارسی نوشته شده آنها مورد استفاده است و هم دارای معادل پارسی پرکاربردی هستند، بترتیب مانند: تحلیل، انتزاعی، نمودار، نشانه، برنامه، نوع، چیدمان، بافت، گشایش، همان متر، پیمون، سازه یا ساختار، نظام، پهنه، شفاف، همان فیلتر، درگاه، منظر، شکل یا همان فرم، مصالح، همان کد، تبادل یا گفتگو، نشانه، اندازه یا مقیاس، نماد.

روش کار نویسنده این کتاب بدین گونه بوده است که در ابتدا هر واژه را با واژه های مشابه و هم معنی و یا جملات کوتاه توضیح داده است. سپس در یک یا چند پاراگراف کوتاه نمونه کاری را از زبان یک دانشجو و یا طراح یک پروژه، یک کاربر عادی و حتی خود خواننده کتاب، با بیانی معماری و یا احساسی توضیح می دهد تا خواننده با عمق معنی و مفهوم واژه با زبانی معمارانه آشنا شود. در ادامه با نوشتار و بیانی رسمی تر و ذکر مثالهایی تصویری ابعاد مختلف واژه تشریح شده است. نویسنده در کتاب از کارهای دانشجویان خود برای تشریح واژه ها و مثالهای مرتبط با آنها استفاده کرده است.

بطور کلی نحوه نگرش به واژه های تخصصی و یا عمومی که دارای کاربرد در معماری هستند؛ در این کتاب و مطالعه آنها، کمک موثری به گسترش ذهنیت طراحان و دانشجویان معماری خواهد بود. دانشجویان معماری زمانی می توانند با بسیاری از این واژگان ارتباط ذهنی و فهمی خوبی برقرار نمایند که از مفهوم آنها نه با خواندن بلکه در فرایند طراحی آشنا شوند.
در بازار نشر معماری، کتابهای زیادی وجود دارند که مملو از تصاویر معماری دارای مفاهیم و واژگان ذکر شده در این کتاب هستند اما بسیاری از آنها تنها با ذکر عنوان واژه، به ارائه تصاویر از معماری های مختلف پرداخته اند و از تحلیل و بررسی کارشناسی واژه ها، تهی هستد. لذا روش این کتاب به شیوه ای که گفته شد؛ تفاوت دیدگاهی در این زمینه ایجاد نموده است. امید است این دیدگاه متفاوت، دست آورد تحلیلی کارهای معماری، بخصوص کارهای دانشجویان رشته معماری را غنای بیشتری ببخشد و آنان را در ارائه آثار معماری پرمحتوی یاری کند.

• فهرست مطالب کتاب:

ﻣﻘﺪﻣﻪ: ﻧﻘﺶﮐﻠﻤﺎت درﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻃﺮاﺣﯽ
ﻓﺼﻞاول: واژﮔﺎن ﻓﺮاﯾﻨﺪ و ﺗﻮﻟﯿﺪ
ﻓﺼﻞدوم: واژﮔﺎن ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ و ﻣﺮﺗﺐ ﺳﺎزی
ﻓﺼﻞﺳﻮم: واژﮔﺎنﻋﻤﻠﮑﺮدی و ﺗﺠﺮﺑه
ﻓﺼﻞﭼﻬﺎرم: واژﮔﺎن اﺷﯿﺎء و ﺳﺎﺧﺘﺎرها
فصلﭘﻨﺠﻢ: واژﮔﺎن اراﺋﻪ و ارﺗﺒﺎط
فهرﺳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ
ﻓﻬﺮﺳﺖ واژﮔﺎن

دریافت تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook