انتشار کتاب «ریشه ‌های پنهان حس معنویت در معماری» در اسپانیا

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «ریشه ‌های پنهان حس معنویت در معماری» در اسپانیا

نام کتاب: “Las raíces ocultas de la sensación espiritual en la arquitectura”
تألیف: علی صادقی حبیب آباد؛ دانشجو دکتری معماری از دانشگاه شهید رجایی تهران
زبان کتاب: به زبان اسپانیایی
ناشر: انتشارات علمی اسپانیایی Editorial Académica Española’s
وب‌سایت: www.eae-publishing.com
تاریخ انتشار: ۶ تیرماه ۱۳۹۶
تعداد صفحات: ۲۹۲
قیمت: ۷۴.۹۰ یورو

مقدمه کتاب:
معنویت یک گمشده و خواسته انسانی در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمی‌شناسد. واژه معنویت ابتدا در زبان‌های اروپایی و در بستر مفهومی مسیحی به شکل Spirituality به‌کاررفته است و کاربرد این واژه نشان می‌دهد که واژه معنویت با «معنا» در ارتباط است. «معنویت نیرویی روح‌بخش و انگیزاننده زندگی است. نیرویی است که الهام بخش فرد به سمت و سوی فرجامی معین یا هدفی به سوی ورای فردیت است؛ برای معنویت ابعاد مختلفی بیان شده است، ولی ابعادی که بیشتر مطرح است دو بعد است: عمودی و افقی. بعد عمودی منعکس کننده ارتباط خدا یا یک قدرت بی‌نهایت است و بعد افقی منعکس کننده اتصال ما به دیگران و طبیعت و هم اتصال درونی ما بوده که عبارت است از توانایی ما برای یکپارچه کردن ابعاد مختلف وجودمان و توانایی ما برای انتخاب های مختلف». امام خمینی (ره) معنویت را مجموعه صفات و اعمالی می‌داند که جاذبه و شور قوی و درعین‌حال منطقی و صحیح را در انسان به وجود آورد تا او را در سیر به سوی خدای یگانه و محبوب عالم به طور اعجاب‌آوری پیش ببرد. معنویت در کلام شهید مطهری نوعی احساس و گرایش ذاتی انسان نسبت به امور غیرمادی مانند علم و دانایی، خیر اخلاقی، جمال و زیبایی، تقدس و پرستش می باشد که وجه تمایز انسان و موجودات دیگر است.

در فضای معماری زمانی حس معنویت در یک فضا شکل می‌گیرد که فضا جلوه‌ای از زیبایی‌های الهی و نمونه بارزی از تلفیق و ارتباط بارهای عمیق معنایی با فرم‌های نمادین باشد. معنا مؤلفه‌ای است که سبب ارزشمندی محیط، خاطره‌انگیزی و ایجاد هویت در فضا و مکان می‌گردد و مخاطب آن را درک می‌کند و ارتباط بین اجزای آن محیط و چگونگی شکل‌گیری فضا نمودی از مفاهیم و ارزش‌های یک جامعه است که می‌تواند در قالب فرم معمارانه بیان گردد.
در این کتاب نگارنده سعی دارد با بررسی علوم عصب شناسی، روانشناسی محیطی و تاثیرات آن بر روی ذهن انسان؛ عواملی مانند نور، حجم، رنگ و… که به نحوی در شکل گیری حس معنویت در فضای معماری موثر است را بررسی نماید. از این رو در بخش اول کتاب پدیده ها و علوم پزشکی در ارتباط با علم عصب شناسی و روان شناسی و بررسی فیزیکی ذهن انسان و در رابطه با درک او برای دریافت این گونه حقایق بحث شده است. همچنین در ادامه عوامل معماری مانند: فضا، مکان و دیگر عوامل موثر بر ایجاد حس معنویت در بخش های دیگر کتاب عنوان شده است؛ در نهایت به معرفی نمونه های موردی و بررسی معانی فضایی در ایجاد شکل گیری حس معنویت هر کدام از بناها می پردازد.

• فهرست مطالب کتاب:

فصل اول:
معنویت بشر سرچشمه ساختارهای مغزی
تجربیات معنوی
معنویت مغز
معنویت یا عرفان
معنویت و خاستگاه اصل دین
نتیجه گیری

فصل دوم:
مناطق مختلف مغز که مسئول معنویت را برعهده دارد
معنویت در لوب آهیانه راست
بخش های مختلف از مغز
رابطه بین معنویت و “من”
نتیجه گیری

فصل سوم:
انقلاب عصب‌شناسی و شناخت حس معنویت؛ مفاهیم و واقعیت
انقلاب عصب‌شناسی و اثرات آن
تجدید نظر در مفهوم واقعیت
خود به عنوان کیفیت ظاهرشده
اراده افراد
مغز و معنویت
ایجاد اولین نقشه از مغز عرفانی
دیگر جنبه های معنویت
نتیجه گیری

فصل چهارم:
علوم اعصاب می تواند به درک معنویت انسان کمک کند
خطرات و فرصت ها

فصل پنجم:
نقش معماری به عنوان معنویت فضا و حس عرفانی از یک تجربه
فضا معنوی در کتاب الهی
تعالی فضایی
فضا به عنوان ملاقات با رمز و راز
عرفان، فضا و معماری
نمایش از فضا معنویت
نتیجه گیری

فصل ششم:
معماری گائودی و مذهب
مسائل مذهبی اطراف گائودی
پس زمینه معماری نمادین گائودی
نتیجه گیری

فصل هفتم:
نمونه موردی در استفاده از نور طبیعی در ایجاد حس معنویت
معماری مقدس در قرن بیست و یکم
اهداف
استفاده ترکیبی نور در ساختمان مقدس
انتخاب آثار مذهبی از قرن

نور مستقیم:
نمازخانه هاراجوکو
نمازخانه سان جیووانی
کلیسای صلیب مقدس
کلیسای کوچک رودخانه راک
نمازخانه مه لی ژو
کلیسای سنت بونیفاس
نمازخانه منونایت
نمازخانه خاکستر

نور غیر مستقیم:
نمازخانه جوبیلی
کلیسای تسبیح مقدس کاتولیک
نمازخانه سانتو
نمازخانه سانتا مونیکا
کلیسای سنت جورج
کلیسای جامع مسیح نور
نمازخانه کوچک از سانتا آنا
نمازخانه سنت پل
کلیسای سنت خوزه ماریا اسکریوا
کلیسای رستاخیز مسیح
کلیسای انجیلی در تراسا
نمازخانه کاتولیک پاستورال
نمازخانه پروتستان شمالی
کلیسای موراوای

 

La Introducción:
Espiritualidad es una perdida y una demanda humana en la masa del mundo que no conoce ni el tiempo ni el lugar. El vocablo de ´´espiritualidad´´ ha aplicado por primera vez en los idiomas europeos y en el lecho conceptual eclesiástico en la forma de ´´Spirituality´´. La aplicación de esta palabra demuestra que la palabra ´´espiritualidad´´ está relacionado con ´´La definición´´.
´´La espiritualidad, es una energía animadora y motivadora de la vida la que da inspiración al individuo hacia una consecuencia determinada o una meta más allá de la individualidad. Se ha representado diversas facetas para la espiritualidad, pero las facetas más consideradas se dividen en dos ramas: vertical y horizontal. La faceta vertical refleja la relación de Dios o un poder inmenso y la faceta horizontal se ha refleja nuestra conexión con los demás, la naturaleza y también la conexión interna que incluye nuestra capacidad para integrar diversas facetas internas y nuestra capacidad para varias elecciones´´. Ayatola Jomeyni conoce la espiritualidad como un conjunto de características y acciones que crea una exuberancia poderosa y al mismo tiempo una lógica correcta hasta que le lleve sorprende mente hacia un camino en la búsqueda del único Dios. La espiritualidad En los dichos de Morteza Motahari la considera un tipo de sensación y tendencia Intrínseca del individuo a los asuntos inmateriales como La ciencia, una moralidad, belleza, santidad y reza, la que es la diferencia entre el ser humanos y otros seres.
En el ámbito de la arquitectura, cuando se forma la sensación espiritual que este ámbito selle las bellezas de Dios y un ejemplo evidente de la integración y la relación de los matices profundos semánticos con formas Emblemáticas. La definición es un componente que provoca un valor al ambiente, memorable y la creación de una identidad en el espacio y lugar y el interlocutor lo Percata. La relación entre los componentes de aquel ámbito y cómo se ha formado este entorno, todo muestra los conceptos y los valores de una sociedad que puede explicarse en una pantalla arquitectural. En este libro, el autor intenta comprobar la neurociencia, Psicología ambiental y sus efectos sobre la mente humana; los factores como la luz, volumen, color y… que de una forma tienen efectos en la formación de la sensación espiritual en el ámbito de la arquitectura. Por ende, en la primera sesión del libro se ha hablado de los fenómenos y las ciencias experimentales en relación con la neurociencia, psicología y análisis físicos de la mente humana y su compresión para saber más de estas realidades. Además, en la continuación, en otros fragmentos del libro se ha titulado los factores de la arquitectura como: Espacio, lugar y otros factores efectivos en la creación de la sensación espiritual. Por último, hablaremos más sobre la presentación de algunos ejemplos y el análisis semántico espacial en la formación de sensación espiritual de cada edifico.

 

 

جهت تهیه کتاب از طریق لینک انتشارات کتاب اقدام نمایید.
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook