انتشار کتاب «راهنمای طراحی مقطع؛ گونه‌شناسی و مرجع تحلیلی بُرش در معماری»

انتشار کتاب «راهنمای طراحی مقطع؛ گونه‌شناسی و مرجع تحلیلی بُرش در معماری»
نویسندگان: پل لوئیس، مارک سوروماکی، دیوود جِی. لوئیس
ترجمه: حبیب قاسمی
ناشر: کتابکده کسری
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷
تیراژ: ۵۰۰
قیمت: ۳۵/۰۰۰ تومان

مقدمه مترجم:
کتاب پیش رو تلاش می‌کند تا زبانی مشترک برای گفتگو و ارجاع به اقدامات طراحی در مقطع پی بریزد. اگر بپذیریم صحبت‌کردن درباره موضوعی لازمه اندیشیدن به آن است، این امر می‌تواند جایگاه عموماً پذیرفته شده مقطع را در حرفه معماری به عنوانی مدرکی برای ارائه و یا صرفاً جهت تکمیل مستندات پروژه به ابزاری مولد در اندیشه طراحی معماری بدل کند.

نویسندگان که هرسه از اساتید دانشگاه پرینستون هستند علاوه بر انجام این کار تحقیقاتی، خود در طراحی پروژه‌های متعدد از این مفاهیم در طراحی مقطع و پروژه‌ها استفاده کرده‌‌اند و بخش انتهایی کتاب به معرفی این آثار و شرح کاربردهای انواع مقاطع در این پروژه‌ها جهت پاسخگویی به نیازهای طرح اختصاص پیدا کرده است.

در بخش نخست کتاب نویسندگان این موضوعات را با تفصیل و به امید ایجاد بحث و گفتگوی بیشتر در این باره، تشریح می‌کنند. در همین راستا در ترجمه کتاب نیز تلاش شده تا همین رویکرد تا حد ممکن حفظ شود. از این‌رو در برگردان این مفاهیم جدید و ابتکاری که بر اساس آن مقاطع دسته‌بندی و بررسی شده‌اند، عنوان این دسته‌ها به منظور سهولت در گفتگو و ارجاع به مانند نوشته اصلی، ساده در نظر گرفته شده است. همچنین در ترجمه واژه Section از میان واژه‌هایی در حرفه معماری به عنوان معادل آن استفاده می‌شود، واژه «مقطع» به علت رواج بیشتر، انتخاب شده است. در ترجمه سایر اصطلاحات فنی و علمی، تا حدی که به روانی متن آسیبی نرسد از معادل‌های فارسی متداول در علوم و فنون و یا از واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی استفاده شده‌ است. تأکید بر این امر به علت اهمیت زبان به عنوان میراثی فرهنگی و همچنین نقش زبان در نحوه جذب و توسعه دانش صورت گرفته است.
(حبیب قاسمـی / زمستـان ۱۳۹۶)

متن معرفی کتاب (پشت جلد):
این کتاب ابزاری ارائه می‌دهد برای فهم نقش پیچیده و مهمی که مقطع در طراحی و حرفه معماری بازی می‌کند. در مطالعات معماری، بحث و بررسی مقطع، موضوعی متداول است و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌گردد؛ نه فقط برای تکمیل مدارک پروژه و یا ترسیمی برای ارائه و انتقال اطلاعات ساخت، بلکه به عنوان ابزاری قدرتمند در طراحی و خلق فضاها و کیفیات پیچیده معماری امروزی.  امروزه مقاطع به صورت گسترده برای نمایش، آزمایش و کاوش طرح‌های معماری به کار می‌روند.

انواع مختلف مقطع چیست و هر یک چه کاری انجام می‌دهد؟ این مقاطع چطور تولید می‌شوند؟ بر چه اساسی یک نوع مقطع بر دیگری ترجیح داده می‌شود؟ این کتاب این پرسش‌ها را کاوش کرده و چهارچوب مفهومی، عینی و کاربردی برای درک مقطع به عنوان ابزار خلق معماری فراهم می‌آورد. در این کتاب ساختاری واضح و ابتکاری در جهت بحثی جدی‌تر درباره مقطع معماری ارائه شده است تا پایه‌های مشترکی برای گفت‌و‌گو در پویش‌ها و تجربیات معماری ایجاد شود. گونه‌شناسی بدیع ارائه شده از مقاطع، زمینه‌ای مناسب برای دانشجویان، معماران و سایر خوانندگان کتاب به منظور درک بیشتر مقطع فراهم می‌آورد.

از میان ۲۱۴ کتاب از ۸۸ ناشر بین‌المللی، این کتاب یکی از ده برنده جایزه کتاب معماری سال ۲۰۱۶ است که توسط مؤسسه بنیاد موزه معماری آلمان برگزار می‌گردد.

 

فهرست مطالب کتاب:

• بخـش اول: مقـالات

بـرش عمـودی
مقدمه
مقطع چیست؟
مقطع در نگاه امروز
ساختاری اکتشافی برای مقاطع

انـواع و کاربـردهای مقطـع
بُعـد‌دادن
طبقاتـی‌کردن
شکل‌دادن
شکستـن
سـوراخ‌کـردن
شیب‌دادن
لانـه‌ای‌کـردن
ترکیبــی

گزیـدهای از تاریـخ مقطـع
مقطع تحلیلی: باستان‌شناسی و آناتومی
ظهور مقطع در معماری: دقت و انـدازه
ایتـن لویی‌ـ‌بولی: فـرم و کیفیـت
یوجین امانوئل ویولت‌‌لودوک: سازه و تصویر
شهر در بُرش
استیلای شیوه طبقاتی
مقطع در زمان معاصـر

• بخـش دوم: مقاطـع

بُعددادن

طبقاتـیکردن

شکلدادن

شکستن

سـوراخکـردن

شیبدادن

لانـهایکـردن

ترکیبـی

• بخش سوم: پیوستها

مقاطع دفتر معمـاری LTL

نمایه نام معماران و پروژهها

الگـوی ارتفاعـی مـقاطـع

 

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook