انتشار کتاب «تام ویسکامب؛ به سوی یک هستی شناسی افقی معماری»

اختصاصی معمارنیوز- انتشار کتاب «تام ویسکامب؛ به سوی یک هستی شناسی افقی معماری»

نویسندگان: پویان روحی – شانای ظهرابی
ناشر: کتابکده تخصصی هنر، معماری و شهرسازی کسری
تاریخ چاپ: تابستان ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۵۰۰ نسخه
قیمت: ۳۵۰/۰۰۰ ریال

دیباچه:
دیوید روی جایی گفته است “معماری، پیشنهادی است برای دنیا”. پیشنهادی که واقعیت موجود جهان را بر نمی تابد و تلاش می کند دنیای خود را تصویر کند و واقعیت بهتری بیافریند. کتابی که در دست دارید، پیشنهادی است برای دنیا؛ پیشنهادی چندلایه و دارای درونیت های متعدد، پیشنهادی که تلاش میکند شگفتی، غیرمنتظرگی و رازآلودگی را به معماری بازگرداند.

معماری تام ویسکامب، سلسله مراتب و رابطه ی عمودی جزء و کل معماری را در هم می ریزد و معمار ی ای مبتنی بر جدایی می آفریند؛ هر شیء، هستیِ مستقل خود را دارد و در یک صفحه ی هستی شناختی افقی، در کنار اشیاء دیگر، در ارتباط با آنها و نه زیرمجموعه ی آنها قرار میگیرد. زبان این معماری مبتنی است بر منطق تکه ای ؛ تکه های بزرگ در کنار هم سوار می شوند و به محصول نهایی شکل می دهند. ویسکامب نیم نگاهی نیز به جهان طبیعت و موجودات زنده ی آن دارد؛ نگاهی که محصولش، برداشت تحت اللفظی از طبیعت نیست. استراتژ ی ها و فرآیندهای طبیعی در کار او، شکلی استعاری به خود می گیرند و با تکنولوژی های پیشرفته، همخوان می شوند. بدین ترتیب معماری او، معماری ای است که با تکنولوژی های جدید ارتباطی نزدیک دارد و تلاش می کند از پتانسیل های آنها استفاده کند. محصول، شیئی است مستقل؛ شیئی که به زمینه اش تقلیل داده نشده و مستقل از آن، هستی پیدا کرده است؛ جهانی با لایه های درونی متعدد، جهانی که جهان های دیگری را درون خود جای داده است.

تام ویسکامب که سالها با ولف پریکس۶ کار کرده و او را آموزگار خود می داند، خود، آموزگار سختگیری است. او باور دارد که دنیای بیرون (از مدرسه)، دنیای بی رحمی است و بنابراین، دانشجویان باید در محیط امن مدرسه، سخت کار کنند تا بتوانند از پس ناملایمات دنیای بیرون برآیند. او سرشار از شوق و انرژی است. کافی است او را در گوشه ای به صحبت بگیرید تا برایتان با اشتیاق از معماری بگوید؛ از اینکه کاش معماری قابل پی شبینی نباشد. کاش اگر یک برش بینهایت از یک شهر بزنیم، با شگفتی ها و چیزهای نامنتظره ی زیادی روبرو بشویم. کاش وقتی یک عروسک روسی را می بریم، درون آن به جای یک عروسک روسی دیگر، کهکشانی مملو از شگفتی پیدا کنیم …

کتابی که در دست دارید، شامل واژگان و اصطلاحاتی است که در زبان معماری فارسی، سابقه ی استفاده نداشته اند. واژگانی که نشان می دهند چطور تام ویسکامب، کار خود را تئوریزه میکند. امید می رود که این واژگان و خرده گفتمانی که کتاب با خود به همراه دارد، به غنای ادبیات معماری در ایران بیافزایند و کمک کنند تا خوانندگان، در راستای آفریدنِ جهان سرشار از شگفتی خود، گام بردارند.

 

• فهرست مطالب کتاب:

فصل ۱: نقد و بررسی اندیشه ها
دیدگاه
هنر تور بافت معاصر
فراهم گذاشتها و چندمادگی
وصله وصلگی
شکل پذیری فرادرزها
جدایی یا به سوی یک هستی شناسی افقی معماری
گفتگوها
گفتگو با نینا راپاپورت
گفتگو با نیت هیوم
گفتگو با جفری اینابا
گفتگو با پویان روحی

فصل ۲: نقد و بررسی آثار
غرفه فستیوال موسیقی تابستانی، ایالات متحده  ۲۰۰۳
کتابخانه ی ملی جمهوری چک، پراگ  ۲۰۰۳
غرفه ی تابستانی نوووسیبیرسک، روسیه  ۲۰۰۷
مرکز موسیقی پاپ، تایوان  ۲۰۱۰
مرکز کولایدر، بلغارستان  ۲۰۱۲
خانه ی لو موناکو، سوئیس  ۲۰۱۲
غرفه ی موزه ی هنرهای معاصر، ایالات متحده  ۲۰۱۳
شهر الماس، استرالیا  ۲۰۱۳
مرکز ملی هنرهای معاصر، روسیه  ۲۰۱۳
مرکز فرهنگی تایچونگ، تایوان  ۲۰۱۳
مجتمع مسکونی واترفرانت گیت وی، ایالات متحده  ۲۰۱۳
پایانه ی دریایی کینمن، تایوان  ۲۰۱۴
موزه ی گوگنهایم، فنلاند  ۲۰۱۴
موزه ی هنر مین، ایالات متحده  ۲۰۱۴
برج دومینو، ایالات متحده  ۲۰۱۵
خانه ی گریفیت پارک، ایالات متحده  ۲۰۱۵
میز پذیرش [شرکت] والتر پی. مور، ایالات متحده  ۲۰۱۵
اتصالات شکلی، ایالات متحده ۲۰۱۵

تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook