انتشار جلد دوم کتاب «خانه‌های آسمانی»

جلد دوم کتاب «خانه‌های آسمانی» که نخستین جلد آن در سال ۱۳۸۴ از سوی شرکت عمران شهرهای جدید منتشر شده بود، به تازگی روانه بازار شده است. این کتاب ۹۵ مسجد در سراسر سرزمین‌های اسلامی را همراه با تصاویر رنگی، اطلاعات و نقشه‌های معماری و همچنین، تحلیل‌هایی درباره ساختار معماری آنها معرفی می‌کند.

گردآوری: زیر نظر محمد مروت  و  داود صفدری
با همکاری: ۱۲ تن با نام‌های شعری اولیاء، زهره یادگاری، سید محمدرضا فهیمی بافقی، لیلی اولیاء، طوبی اولیاء، لیلی علی‌حیدری، میرسجاد خوب‌رفتار، علی جاودانی، محمد حسینی، محمدرضا منتظرالحجه، امیر محمد صادقیان و مهدی کمالی
طراحی گرافیک و صفحه‌بندی کتاب: فاطمه سالاری

ناشر: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید
تاریخ انتشار: بهمن ۱۳۹۳
نوبت چاپ: اول
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۳۵۰ صفحه تمام گلاسه مصور
قیمت: ۸۰۰۰۰۰ ریال

آثار بسیاری در معرفی مساجد (به خصوص مساجد ایران) منتشر شده‌ اما کتاب حاضر از آن رو که مروری اجمالی بر  زیباترین مساجد، در گستره وسیع سرزمین‌های اسلامی دارد و تا دوره معاصر  پیش می‌آید، اثری ارزشمند محسوب می‌شود. هر چند «مسجد شیخ‌ لطف‌الله» در اصفهان و  «مسجد گوهرشاد» در مشهد که از جمله زیباترین مساجد ایران هستند در این کتاب معرفی نشده‌اند.
از ۹۵ مسجدی که در کتاب معرفی می‌شوند، ۵۸ بنا مربوط به دوره معاصر بوده و مابقی، مساجد تاریخی ایران و دیگر کشورهای مسلمان‌نشین از جمله، عربستان، مراکش، عراق، کویت، ترکیه، امارات، مالزی و ایلات متحده هستند.

این کتاب با دو مقدمه از عباس احمد آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و  پیشگفتاری از ناشر آغاز می‌شود. در بخشی از این مقدمه ناشر می‌نویسد: «کتاب حاضر در یک نگاه کلی وضعیت موجود معماری مساجد معاصر کشور را در مقایسه با پیشینه مساجد تاریخی و وضعیت آن در جهان نمایان می‌سازد. کتاب قصد دارد تا ضمن معرفی و تحلیل مختصر از معماری مساجدی از گذشته تا امروز و اشاره‌ای کوتاه به مبانی نظری طراحی مسجد، زمینه را برای نقد و تحلیل وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب آن فراهم نماید.»

کتاب در هشت فصل کلی «مساجد تاریخی جهان – مروری بر معماری مساجد در گسترده تمدن اسلامی»، «مساجد تاریخی ایران – مروری بر معماری مساجد اصیل ایرانی»، «منتخب مساجد سازمان ملی زمین و مسکن»، «منتخب مساجد شرکت عمران شهرهای جدید»، «مساجد و اماکن متبرکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بم»، «منتخب مساجد مردمی»، «مروری بر معماری مساجد و مراکز اسلامی معاصر جهان»، «مبانی نظری طراحی و برنامه‌ریزی مسجد» تدوین شده است.

در این کتاب، با وجود هدف اصلی در توصیف بناهای معاصر، نگاه نقادانه دیده نمی‌شود. محسن اولیا یکی از اعضای گروه تدوین و تهیه این کتاب، در مقد‌مه‌ کتاب در توضیح اینکه چرا بیش از نیمی از محتوای کتاب به توصیف بناهای معاصر اختصاص یافته است؟ می‌نویسد: «تدوین کتاب حاضر در ادامه جلد اول کتاب و با هدف اصلی معرفی، ثبت و نشر تجربیات معاصر طراحی و ساخت مساجد وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت گرفته  تا در زمان مناسب این جریان مورد نقد، آسیب‌شناسی و اصلاح قرار گیرد.این موضوع در فصول سوم، چهارم و پنجم کتاب آمده است و در کنار فصل ششم با موضوع مساجد مردمی یک نگرش کلی از وضعیت معماری مساجد معاصر در کشور را ارائه می‌نماید.»

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook