اعلام نتایج و نمایش تصاویر آثار برتر «مسابقه طراحی یادمان سرباز وطن»

بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه طراحی یادمان سرباز وطن طی برگزاری آیین اختتامیه مسابقه، روز گذشته مورخ ۳۰ دی ماه ۹۹ ساعت ۱۵، طرح برتر و نفرات برگزیده، پس از داوری ۱۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه، به شرح ذیل معرفی و تقدیر شدند.

* تصاویر آثار برگزیده و شایستگان تقدیر بعد از گزارش دبیرخانه مسابقه و بیانیه هیئت داوران قابل مشاهده می باشد.

گزارش دبیرخانه مسابقه:
آیین اختتامیه مسابقه ملی «سرباز وطن» با معرفی نفرات برتر ۳۰ دی ماه ۹۹ در مرکز همایش‌های سالن سپهر با حضور رئیس شورای شهر تهران و اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولان برگزار شد.
مسابقه یادمان «سرباز وطن» که با هدف ساخت سازه‌ای با هویت ملی از سوی شهرداری تهران و توسط منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برگزار شد؛ پس از داوری مهندس محمد بهشتی، دکتر مهدی حجت، مجید مجیدی، سید جواد میرحسینی و سید جواد موسوی، شش اثر انتخاب و به نفرات برتر در آیین اختتامیه جوایز نفیسی تعلق گرفت.
محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در این مراسم با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و تسلیت سالگرد حادثه پلاسکو و شهادت آتشنشانان؛ یادمان سرباز وطن را فرصتی دانست که از این طریق قدردان رشادت این بزرگان شد و بیان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی به دنبال تحقق و انسجام اجتماعی و تقویت همدلی در جامعه بود که در تشییع جنازه ایشان به خوبی این موضوع خودنمایی کرد.
هاشمی در ادامه افزود: المان سرباز وطن نیز با چنین هدفی ساخته خواهد شد. هر چند کشور ایران مملو از المان‌های مربوط به شهداست و تمام نقاط کشور دارای المان‌های شهدای گمنام است امیدوار هستیم یادمان سرباز وطن نیز در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و توسعه کشور ساخته و بهره‌برداری شود.
سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد نیز در بخش از سخنرانی خود با بیان اینکه ایده طرح یادمان سرباز وطن یک هفته بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی از سوی شرکت نوسازی عباس‌آباد به شورای شهر مطرح شد گفت: شهادت حاج قاسم سلیمانی موجب شد تا ایده طرح سرباز یادمان وطن مطرح شود و مورد تایید شورای شهر قرار گرفت و سازمان مهندسی مشاور نیز مامور به انجام آن شد. بعد از آن نیز هیات داوران برای آنکه این کار بزرگ و ملی به بهترین شکل انجام گیرد مشخص شد.
حجازی به این نکته تاکید کرد: برای انتخاب نماد ملی کشور بررسی‌ها به صورت دقیق انجام شد تا سرباز وطن شاکله‌ای باشد از جمیع مباحثی که در رابطه با آن خلاصه شود.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد اعلام کرد: اثر برتر بعد از فاز مطالعاتی، اوایل سال آینده کلنگ ساخت‌اش زده خواهد شد و همچنین قرار است نمایشگاهی دائمی از دیگر آثار ارسالی نیز برپا شود تا از توانایی معماران کشور بهره بیشتر برده شود.

گفتنی است سید میثاق مدنی و محسن محمدپور توتونسیز اثر نخست و برتر مسابقه یادمان ملی «سرباز وطن» شناخته شد و اثر دوم توسط محمد پاسبان کسب و مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین هانیه دبیری و حسین شناور به طور مشترک هنرمندانی هستند که رتبه سوم را به دست آوردند.

علاوه بر سه اثر برگزیده شش اثر دیگر نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. اثر اول شایسته تقدیر به «استودیو صفار» تعلق گرفت و اثر دوم شایسته تقدیر نیز کار مشترکی بود از ۶ هنرمند به نام‌های فاطمه عندلیب، زهرا احدی، نسیم مرآتی، مهرداد قدیمی بند بونی، زهرا اشرفین و سید علیرضا سید رئوفی. اثر سوم شایسته تقدیر توسط ۳ هنرمند به نام های جمال رسول‎زاده، مرجان رفیعی و سعید جمشیدی قمصری تعلق گرفت و در خلق چهارمین اثر شایسته هم ۴ هنرمند صادق بهدانی، محسن دهقان، رزا بمانی و میثم فیضی معرفی شدند و پنجمین اثر شایسته تقدیر کار مشترک ۲ هنرمندانی به نام‎های شرمینه رحمانی و آرین مهدوی بود و در نهایت ششمین و آخرین اثر شایسته تقدیر هم کاری بود از شرکت هنر مهندسی «شهر» که از نماینده این شرکت برای دریافت لوح تقدیر دعوت به عمل آمده بود.

در پایان نیز از جوان‌ترین شرکت کننده با ۱۸ سال سن به نام مهسا منظوری تقدیر شد.

لازم به ذکر است جایزه اثر اول لوح تقدیر به امضای شهردار تهران، تندیس جشنواره، نشان شهردار تهران و جایزه نقدی دو میلیارد ریال، جایزه نفر دوم لوح تقدیر به امضای شهردار تهران، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ یک میلیارد و پانصد هزار ریال و جایزه نفر سوم نیز لوح تقدیر به امضای شهردار تهران، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ یک میلیارد ریال است.

♦ نفــرات بـرگـزیـده:
• رتبه اول: سید میثاق مدنی و محسن محمدپور توتونسیز (طرح برتر)
• رتبه دوم:
محمد پاسبان
• رتبه سوم مشترک:
هانیه دبیری 
• رتبه سوم مشترک:
حسین شناور

♦ شایستگان تقدیر:
• اثر اول شایسته تقدیر: استودیو صفار؛ احمد صفار
• اثر دوم شایسته تقدیر: سید علیرضا سید رئوفی، زهرا اشرفین، مهرداد قدیمی بند بونی، نسیم مرآتی، زهرا احدی و فاطمه عندلیب
• اثر سوم شایسته تقدیر: سعید جمشیدی قمصری، مرجان رفیعی و جمال رسول‎زاده
• اثر چهارم شایسته تقدیر: صادق بهدانی، محسن دهقان، رزا بمانی و میثم فیضی
• اثر پنجم شایسته تقدیر: شرمینه رحمانی و آرین مهدوی
• اثر ششم شایسته تقدیر:
شرکت هنر مهندسی «شهر»؛ بابک مطلب نژاد

بیانیه هیئت داوران:
به نام خدا
هیات داوران مسابقه یادمان سرباز وطن در مورخ ۲۳ دی ماه تشکیل جلسه داد و به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه مسابقه پرداخت.
ابتدا داوران به اتفاق به ملاحظه کلیه آثار و توجه به جزییات ارائه شده در هر یک از آثار ارسالی پرداختند. سپس آثاری که کم‌تر موفق به پاسخگویی به ویژگی‌های طرح شده بودند، حذف شدند.

از بین آثار باقی مانده ۱۰ اثر که دارای حداقل ویژگی‌های مدنظر بود انتخاب شد و طرح اول با اختلاف قابل ملاحظه‌ای از بقیه آثار، ایده و کانسپت مناسب‌تری ارائه نموده بود.
به نحوی که از کهن الگوی سرو به عنوان نماد ایران و نماد آزادگی در ترکیب با الماس به عنوان نماد پذیرش شدیدترین فشارها و سختی‌ها و تبلور زیبایی و درخشندگی بهره برده بود.
در عین حال کفایت میزان انتزاع در اثر، قرارگیری در مرز معماری یادمانی و هنر تجسمی، رعایت تناسب و رعنایی در اثر و توجه به لحن معماری ساختمان موزه دفاع مقدس که این یادمان در مجاورت آن قرار گرفته است از دیگر ویژگی‌های ارزنده این اثر فاخر است.

در طرح دوم نیز توجه به اجرایی بودن در نظر گرفتن فضایی برای نمایش آثار مرتبط یا برگزاری نمایشگاه‌های ادواری همچنین پیش بینی عنصری نمادین و مرتفع برای دید از پیرامون و فواصل دورتر از ویژگی‌های این اثر بود.

در طرح‌هایی که به صورت مشترک حائز رتبه سوم شدند:
در یکی از این دو اثر: توجه به عروج و حرکت اسپیرالی که از جایگاه ویژه‌ای در عرفان اسلامی برخوردار است و مفهوم متعالی سیمرغ در ادبیات عرفانی
و در دیگری: بنابی یادمانی که نسبت پر و خالی در حجم به نحو مطلوبی ساخته و پرداخته شده بود و در عین حال نمایی از آیینه کاری در وجوهی از بنا، غنای مناسبی در اثر ایجاد کرده بود.
با تشکر از همه شرکت‌کنندگان در مسابقه و برگزارکنندگان آن که در رسیدن به این اثر فاخر سهیم بوده‌اند.
و تقدیم به همه سربازان وطن در همیشه تاریخ

 

• فیلم کوتاه “معرفی طرح های برگزیده”:
 
 
 
 
♦ [نمــایش تصاویر آثـار برگزیده]:

 

رتبه اول: سید میثاق مدنی و محسن محمدپور توتونسیز (طرح برتر)

 

فیلم “معرفی طرح رتبه اول”:

 

رتبه دوم: محمد پاسبان

 

رتبه سوم مشترک: هانیه دبیری 

 

رتبه سوم مشترک: حسین شناور

 

♦ [نمــایش تصاویر آثـار شایسته تقدیر]:

اثر اول شایسته تقدیر: استودیو صفار؛ احمد صفار

 

اثر دوم شایسته تقدیر: سید علیرضا سید رئوفی، زهرا اشرفین، مهرداد قدیمی بند بونی، نسیم مرآتی، زهرا احدی و فاطمه عندلیب

 

اثر سوم شایسته تقدیر: سعید جمشیدی قمصری، مرجان رفیعی و جمال رسول‎زاده

 

اثر چهارم شایسته تقدیر: صادق بهدانی، محسن دهقان، رزا بمانی و میثم فیضی

 

اثر پنجم شایسته تقدیر: شرمینه رحمانی و آرین مهدوی

 


اثر ششم شایسته تقدیر:
شرکت هنر مهندسی «شهر»؛ بابک مطلب نژاد

 

تصویر دیگری از مراسم اختتامیه:

ســـایر آثـــار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.
شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه طراحی یادمان سرباز وطن
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook