اعلام نتایج و نمایش تصاویر آثار برتر «فستیوال مسابقات معماری داخلی آیلند»

تحریریه معمارنیوز-طی اعلام دبیرخانه ۴ مسابقه معماری داخلی آیلند و طبق صورتجلسه هیات محترم داوران، در مجموع ۲۰ اثر به مسابقه رسیده است که در نوع خود اتفاقی عجیب و قابل بحث می باشد. که در یاداشتی جداگانه این مورد و موارد دیگر را آسیب شناسی خواهیم نمود و به آن خواهیم پرداخت. با توجه به اینکه برگزارکننده سه هفته بعد از اعلام فراخوان و پس از هماهنگی و هم اندیشی با داوران در خصوص ۴ مسابقه، طی بیانیه‌ای جوایز را در هر مسابقه به میزان حدود ۲/۵ تا ۳/۴ برابر افزایش داده و همچنین مدت زمان ارسال آثار از یک ماه به بیش از دو ماه افزایش پیداکرد، که دیگر مورد استقبال قرار نگرفت.
لیکن با وجود تعداد کم آثار رسیده به دبیرخانه مسابقات، برگزار کننده مطابق با فراخوان اعلام شده داوری آثار را انجام داده و برندگان هر بخش، به شرح ذیل اعلام گردیدند.

در این مسابقه در ۴ گروه، ۲۰ اثر به تفکیک زیر رسیده است:
•  ساختمان ریس کنترل:      ۴ اثر (تغییر میزان جوایز از ۱۳۰ به ۳۴۰ میلیون تومان)
•  ساختمان بوتیک هتل:      ۷ اثر (تغییر میزان جوایز از ۱۳۰ به ۳۳۰ میلیون تومان)
•  ساختمان سوپرکارت:       ۲ اثر (تغییر میزان جوایز از ۱۳۰ به ۴۴۰ میلیون تومان)
•  ساختمان کلوپ گلف:       ۷ اثر (تغییر میزان جوایز از ۱۳۰ به ۳۲۰ میلیون تومان)

– در مسابقه ساختمان ریس کنترل رتبه اول و دوم اعلام شده است. (مجموعا ۴ اثر دریافتی)
– در مسابقه بوتیک هتل رتبه دوم و سوم اعلام شده است. (مجموعا ۷ اثر دریافتی)
– در مسابقه سوپر کات رتبه دوم اعلام شده است. (مجموعا ۲ اثر دریافتی)
– و اما در مسابقه کلوپ گلف (مجموعا ۷ اثر دریافتی) هیج رتبه ای اعلام نشده است و در صورتجلسه داوری آمده است که؛ هیچ یک از آثار مطابق با فراخوان طراحی نشده است. سوال اینجاست؛ آیا منظور از این عبارت در صورتجلسه هیات محترم داوران، پیرو (ماده ۲۳ از بخش ۴- روند مسابقه) آیین نامه جامع مسابقات معماری و شهرسازی بوده است؟

اما از مهمترین موارد این است که مطابق ماده ۳ـ۱۷ آئین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی: *”هیات داوران نمی تواند هیچ شرکت کننده ای را شایسته مقام اول نداند … “*. از اینرو میتوان استنباط نمود که هیات داوران می تواند هیچ اثری را واجد مقام دوم و سوم نداند ولی نمی تواند هیچ اثری را شایسته مقام اول نداند.
* (طبق بند ۳ـ۱۷٫ آیین نامه برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی: داور یا هیئت داوری نمی‌تواند هیچ شرکت‌کننده‌ای را شایسته احراز مقام اول نداند؛ اما می‌تواند عیوب محصول برنده اول را اعلام کند و وی را شایسته واگذاری ادامه کار نداند.)
متن کامل آیین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی.

در ادامه پیرو انتشار فراخوان مسابقات معماری داخلی آیلند؛ مورخ ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۲ در معمارنیوز، و طی گزارش دبیرخانه مسابقه، نتایج و اسامی رتبه های برتر به شرح ذیل اعلام می گردد:

بیانیه هیات محترم داوران: 
بدینوسیله، با سپاس از شرکت کنندگان محترم در مسابقات طراحی آیلند، بیانیه داوری مسابقات طراحی داخلی آیلند که مورخ ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه آثار، واقع در ساختمان مرکزی منطقه ویژه اقتصادی زرندیه در سایت آیلند برگزار گردید، به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
۱- در جلسه داوری، آقایان سید جواد موسوی، رضا نجفیان، کامران حیرتی، نیما نورایی و فرشاد رضائیان به عنوان داور و سیاوش مهدی‌ زاده (مدیر مسابقه) حضور داشتند.
۲- فراخوان مسابقات طراحی داخلی آیلند در تیر ماه ۱۴۰۲ با چهار عنوان مجزا، شامل؛ ساختمان های ریس کنترل، بوتیک هتل، سوپرکارت و کلوپ گلف، به طور عمومی اطلاع رسانی شد. مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۲ اعلام گردیده بود.
۳- تعداد آثار رسیده به دبیرخانه برگزاری مسابقات تا تاریخ نهایی تحویل آثار، کم و دور از انتظار بود. بطوریکه ۲۰ اثر به شرح زیر واصل گردید.
– ساختمان ریس کنترل: ۴ اثر
– ساختمان بوتیک هتل: ۷ اثر
– ساختمان سوپرکارت: ۲ اثر
– ساختمان کلوپ گلف: ۷ اثر
با نظر هیأت داوران، با وجود تعداد کم آثار رسیده، تصمیم گرفته شد، داوری آثار، مطابق ضوابط مسابقه مفاد فراخوان انجام شود و نتایج داوری در هر یک از موضوعات اطلاع رسانی گردد:
۴- نتیجه داوری مسابقات بشرح زیر اعلام می گردد.

الف- ساختمان ریس کنترل:
هر ۴ اثر رسیده به مسابقه در این بخش، توسط داوران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. با توجه به کارکرد این ساختمان، داوران بر اساس معیارهای مد نظر در طراحی شامل؛ «خلاقیت، ارتباط مناسب با کارکرد ساختمان، نوآوری در استفاده از عناصر، ترکیب‌ بندی رنگی مرتبط با کاربری، عملکرد مناسب فضاها، سهولت تردد در ساختمان، تفکیک فضایی مناسب، خوانایی، خدمات‌ رسانی مناسب به مخاطبین فضا، سادگی، قابلیت اجرا، اقتصادی بودن طرح، یکپارچگی طراحی، مبلمان مناسب در هر طبقه و …»، دو اثر را واجد شرایط کسب رتبه تشخیص دادند.
الف- ۱) اثر دارای کد IL-RC-01 از نظر هیأت داوران، طرحی خلاقانه و نوآورانه است. در طراحی این اثر به اصول زیبایی‌ شناسی، تشخص و منحصر بفرد بودن توجه ویژ‌ه ای شده است. ترکیب‌ بندی رنگی مناسب و جذاب فضاها، در افزایش تشخص فضا تاثیر بسیار زیادی داشته است. طراحی در عین سادگی، دارای جذابیت بصری است. در طراحی فضاهای طبقه اول، ایده تقسیم‌ بندی فضایی ایده‌ ای خلاقانه می‌ باشد، هرچند در طراحی و چیدمان مبلمان نواقصی به نظر می‌ رسد. این اثر توسط هیأت داوران حائز رتبه اول تشخیص داده شد.
الف -۲) اثر با کد IL-RC-02 از نظر هیأت داوران، طرحی متناسب با کاربری، اجرایی و در عین سادگی، جذاب و کارآمد می‌ باشد. در طراحی این اثر، تفکیک فضایی به درستی صورت گرفته است، فضاهای مختلف در طراحی کاملا خوانا بوده و مسیرهای حرکتی به شکل مناسبی در طراحی در نظر گرفته شده است. در طراحی این اثر، کم ترین میزان دخل و تصرف در فضاها صورت گرفته و متناسب با اصول معماری انجام شده است. در طبقه اول، چیدمان و طراحی مبلمان، متناسب با نیاز مخاطبان است. همچنین در طراحی این اثر، به موضوع صرفه اقتصادی در اجرا توجه شده است. لذا از نظر هیأت داوران، حائز رتبه دوم تشخیص داده شد.

ب‌- ساختمان بوتیک هتل:
هر ۷ اثر راه یافته به داوری، توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت. مطابق نظر هیأت داوران، با توجه به معیارهای معماری مد نظر داوری (خلاقیت، نوآوری، تشخص، آسایش، آرامش، محرمیت اتاق‌ ها، مبلمان مناسب، اقتصادی بودن، قابلیت اجرا و …) در خصوص ارزشیابی آثار، دو اثر شرایط مناسب‌ تری داشتند.
ب- ۱) اثر با کد IL-BQ-06 از نظر هیأت داوران، طرحی خلاقانه و متناسب با کاربری تشخیص داده شد، که در طراحی طبقه همکف، فضاها به درستی تفکیک شده‌ اند و مبلمان مناسب برای این طبقه در نظر گرفته شده است. در طراحی اتاق‌ ها، توجه به سادگی و طراحی مناسب فضای اقامتی مد نظر قرار گرفته است. به این ترتیب این اثر از نظر هیأت داوران حائز رتبه دوم می‌ باشد.
ب- ۲) اثر دریافتی با کد IL-BH-05 از نظر هیأت داوران طراحی مناسبی داشته است، نقطه قوت این اثر، پوشش مناسب مسیر ارتباط عمودی از طبقه همکف به اول می‌ باشد که با استفاده از طراحی مناسب فضای کافی‌ شاپ، این اتفاق افتاده است. در طراحی فضاها، استفاده از عنصر چوب تا حدی اغراق آمیز می‌ باشد، ولیکن در مجموع، طرح مورد نظر به لحاظ سادگی، ایجاد فضای آرام برای میهمانان و قابلیت اجرایی واجد ارزش می‌ باشد و از نظر هیأت داوران حائز رتبه سوم است.

ج‌- ساختمان سوپرکارت:
از دو اثر واصله، تنها یک اثر دارای کد IL-SK-01 مناسب تشخیص داده شد. در طراحی این اثر، به خواسته کارفرما تا حد زیادی توجه شده است و با استفاده از ایده‌ های خلاقانه طراحی فضاها، به ویژه سقف کاذب، در ارتباط با کاربری ساختمان صورت گرفته است. هیأت داوران تصمیم گرفتند با چشم‌ پوشی از کاستی‌ های موجود در طراحی (طراحی و چیدمان مبلمان)، رتبه دوم را برای این اثر در نظر بگیرند.

د‌- ساختمان کلوپ گلف:
با توجه به بررسی دبیرخانه مسابقه و هیأت داوران، متأسفانه هیچ یک از ۷ اثر رسیده برای مسابقه طراحی داخلی کلوپ گلف، مطابق با فراخوان و نیاز کارفرما طراحی نشده بودند. بر اساس نظر هیأت داوران، آثار این بخش، از لحاظ کیفیت طراحی نیز نقص‌ های جدی داشته و با ارزش های معمارانه مد نظر فاصله داشتند. همچنین در هیچ یک از آثار، موضوع صرفه اقتصادی در اجرای طرح مد نظر قرار نگرفته است. به همین دلیل هیچ‌ یک از آثار این بخش حائز رتبه تشخیص داده نشدند.

۵- معرفی برندگان هر یک از مسابقات:
ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت های بیشتر در عرصه طراحی برای برگزیدگان مسابقات طراحی داخلی آیلند، برندگان مسابقات بدین شرح می باشند:

♦ رتبــــه های بـرتــــر:

• مسابقه «طراحی داخلی ساختمان ریس کنترل آیلند»:
رتبه اول: دفتر معماری دش/ معمار مسئول: مجتبی میرحسینی
رتبه دوم: دفتر معماری پوران احمدوند/ معمار مسئول: پوران احمدوند
رتبه سوم: –

• مسابقه «طراحی داخلی ساختمان بوتیک هتل آیلند»:
رتبه اول: –
رتبه دوم: دفتر معماری دش/ معمار مسئول: مجتبی میرحسینی
رتبه سوم: دفتر معماری توسعه پایدار هزاره سوم/ معمار مسئول: بابک مظاهریون

• مسابقه «طراحی داخلی ساختمان سوپرکارت آیلند»:
رتبه اول: –
رتبه دوم: دفتر معماری S22Studio/ معمار مسئول: سروش محمدپور
رتبه سوم: –

• مسابقه «طراحی داخلی ساختمان کلوپ گلف آیلند»:
رتبه اول: –
رتبه دوم: –
رتبه سوم: –

 

♦ نمــایش آثـار (رتبــــه های بـرتــــر):

• مسابقه «طراحی داخلی ساختمان ریس کنترل آیلند»:

رتبه اول: دفتر معماری دش/ معمار مسئول: مجتبی میرحسینی

 

رتبه دوم: دفتر معماری پوران احمدوند/ معمار مسئول: پوران احمدوند

 

• مسابقه «طراحی داخلی ساختمان بوتیک هتل آیلند»:

رتبه دوم: دفتر معماری دش/ معمار مسئول: مجتبی میرحسینی

 

رتبه سوم: دفتر معماری توسعه پایدار هزاره سوم/ معمار مسئول: بابک مظاهریون

 

• مسابقه «طراحی داخلی ساختمان سوپرکارت آیلند»:

رتبه دوم: دفتر معماری S22Studio/ معمار مسئول: سروش محمدپور

 

ســـایر آثـــار: 
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.
شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook