چاپ پنجم کتاب “معنا در معماری غرب”

نوشته: کریستیان نوربرگ ــ شولتس
ترجمه: مهرداد قیومی بیدهندی
ناشر: موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن)
نوبت چاپ: پنجم
تعداد صفحات: ۵۸۰

موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر، پنجمین چاپ کتاب «معنا در معماری غرب» نوشته کریستیان نوربرگ ــ شولتس را با ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی منتشر کرد. نخستین چاپ این کتاب در سال ۱۳۸۶ منتشر شده بود.

کتاب ۱۲ فصل دارد که عناوین هرکدام از آنها به این شرح است: «معماری مصر»، «معماری یونان»، «معماری روم»، «معماری صدر مسیحیت»، «معماری رومیانه»، «معماری گوتیک»، «معماری رنسانس»، «معماری شیوه پردازانه»، «معماری باروک»، «عصر روشنگری»، «کارکرد مداری» و «کثرت مداری». بخش پایانی کتاب نیز مقاله‌ای با عنوان «معنا و معماری و تاریخ» است.

کریستیان نوربرگ-شولتس، نظریه پرداز و مورخ معماری و معمار نروژی است که در ۱۹۲۶ در اسلو به دنیا آمد. وی پس از جنگ دوم جهانی در زوریخ به تحصیل معماری پرداخت و در سال ۱۹۵۱ به عنوان استادیار دانشکده معماری اسلو برگزیده شد. این معمار و نظریه‌پرداز همچنین مدتی را نیز در دانشگاه‌های ام. آی. تی و دالاس آمریکا به عنوان استاد مدعو به تدریس اشتغال داشت.

«معماری باروک و روکوکوی متاخر»، «معماری باروک»، «معماری، معنا و مکان: گزیده مقالات»، «روح مکان: به سوی پدیدارشناسی معماری»، «وجود و فضا و معماری» و «سکونت: به سوی معماری‌ای تمثیلی» نام شمار دیگری از کتاب‌های کریستیان نوربرگ-شولتس است.

مترجم در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «از نظر نوربرگ ــ شولتس معنا نیاز بنیادی انسان است و انسان چیزی نیست جز معانی‌ای که در دسترس اوست. بلوغ روانی آدمی به معنای آگاه شدن او از معناهاست. هر فرد در درون نظامی معنایی زاده می‌شود که آن نظام معنای از طریق مظاهر نمادینش به فهم آدمی درمی‌آید. در همین نظام است که آدمی با «ساختن» معناها را آشکار می‌کند. هر محصول انسان را می‌توان نماد یا ابزاری دانست که در خدمت هدف نظم (معنا) بخشیدن به نسبت‌های معینی میان انسان و محیط اوست.»

موسسه متن فرهنگستان هنر پنجمین چاپ کتاب «معنا در معماری غرب» نوشته کریستیان نوربرگ ــ شولتس با ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی را با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۵۶۸ صفحه و بهای ۲۵ هزار تومان منتشر کرده است.

چاپ پیشین (چهارم) این کتاب در سال ۱۳۹۱ با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook