نگاهی به طرح برگزیده سوم در مسابقه Inspireli Award 2016؛ از معماران ایرانی

اختصاصی، معمارنیوز- کسب رتبه سوم در مسابقه بین المللی INSPIRELI AWARD 2016، و همچنین کسب رتبه اول در مسابقه طراحی میدان بزرگ آذربایجان تبریز؛ توسط گروه طراحی سمیه روانشادنیا

معرفی مسابقه:
ایران و ایتالیا مشترکا در جایگاه سوم مسابقه بین المللی استعدادیابی INSPIRELI AWARD 2016  که با حمایت UIA برای دانشجویان، معماران و طراحان جوانتر از ۳۵ سال برگزار شد، قرار گرفتند. از ایران، پروژه میدان آذربایجان که در سال گذشته حائز رتبه ۱ مسابقه طراحی میدان بزرگ آذربایجان (شهر تبریز) به مدیر گروهی سمیه روانشادنیا و همکاران ایشان، عطاءالدین ششمانی و محمد مهدی واحدی شده بود؛ امسال رتبه سوم مسابقه بین المللی استعدادیابی INSPIRELI AWARD 2016 را کسب نمود.

مسابقه اینسپایرلی، یکی از مسابقات موفق حمایت کننده استعدادهای جوان معماری و طراحی از دوره اول (سال ۲۰۱۵) بوده است. بدین صورت که هر شرکت کننده با بارگذاری یک تا سه عکس از طرحهای خود در پروفایل شخصی اش در مسابقه شرکت کرده و میتواند منتظر نظرات، آرا مردمی و نتیجه داوری مسابقات باشد. مجموعه INSPIRELI بعنوان اولین شبکه اجتماعی معماران و طراحان جهان، فضایی برای اشتراک گذاری رایگان، ارائه طرحها و همچنین ارتباط مستقیم با معماران، طراحان و تیم های اجرایی مشغول در سراسر دنیا را فراهم آورده است.

مسابقه سال ۲۰۱۶ دارای بیش از ۱۰۵۲شرکت کننده از ۹۹ کشور و ۳۰۰ دانشگاه جهان بوده است. شرکت کننده هایی که ۲۹۰۳ تصویر را در سایت بارگذاری کرده و ۲۵۶۲۶ رأی دریافت نموده اند. هیأت داوران متشکل از ۵۵ معمار برجسته از ۳۹ کشور جهان می باشند که بعد از آرای تخصصی خود و آرای مردمی تعداد ۵۰ طرح را در یکم دسامبر  بعنوان فینالیست  مسابقه بین المللی INSPIRELI AWARD 2016 انتخاب نمودند. از میان ۵۰ فینالیست دور پایانی در ۲۱ دسامبر، این مسابقه سه برنده رأی داوری و یک نفر برنده آراء عمومی اعلام کرده است. شرکت کننده هایی از ایتالیا، ژاپن و ایران برنده رتبه ۱تا ۳ هیأت داوران شدند و شرکت کننده ای از فرانسه نیز در رأی گیری عمومی برنده شد.

زمان بندی مسابقه:
– شروع رأی گیری ۱ جولای
– مهلت ثبت نام تا ۳۰ اکتبر
– انتخاب فینالیست – ۳۰ اکتبر
– معرفی ۵۰ طرح فینالیست – ۱ دسامبر
– پایان رأی گیری در فینال – ۲۰ دسامبر
– معرفی برندگان – ۲۱ دسامبر

لینک اسامی داوران مسابقه : https://www.inspireli.com/ir/awards/jury

جوایز:
تندیس “بالهایی رو به آینده” اثر Borek Sipek به نفرات برگزیده داوران، جوایز بین المللی به رتبه اول تا سوم، جایزه طرح منتخب اعضا و همینطور طرح منتخب آرا مردمی در پراگ اهدا میشود. همچنین برندگانی از نفرات برتر ۱۰۰ کشور دنیا معرفی شدند.

نفرات برتر این دوره:
رتبه اول: Giacomo Garziano از ایتالیا

 

رتبه دوم: Daiki Watanabe  از ژاپن

 

رتبه سوم مشترک از ایران و ایتالیا:

ایران: سمیه روانشادنیا (اعضاء گروه :عطاءالدین ششمانی، محمد مهدی واحدی)

 

ایتالیا: Magdalena Tröbinger


 

• طرح پیشنهادی میدان آذربایجان:

 

معرفی و توضیحات طرح به بیان طراح پروژه:

* طراحان این پروژه با الهام از منطقه کوهستانی آذربایجان و ژئوی شهر تبریز و همچنین بهره گیری از انرژی پایدار در تعریف المانهای خود به فرمی پیوسته، نو و کلیتی منسجم رسیدند.

مهرماه ۱۳۹۴ مسابقه طراحی معماری و شهرسازی “میدان بزرگ آذربایجان” که بزرگترین میدان شهری موجود در ایران به لحاظ مساحت بوده و یکی از میادین ورودی کلان شهر تبریز محسوب میشود، در میان طراحان و معماران به صورت رقابت بین المللی برگزار شد. ضرورت طراحی معماری و شهرسازی این میدان و تبدیل آن به یک میدان شاخص شهری به لحاظ طراحی لنداسکیپ و جانمایی المانها و سایر موضوعات معماری شهری، موضوع این مسابقه بین المللی بود.
ویژگیهای اصلی طرح مورد نظر برگزارکنندگان مسابقه:
– خلاقیت و نوآوری در جهت ایجاد حس مکان و مضامین معماری ایرانی اسلامی و توجه به اصول معماری پایدار و معماری منظر
– رعایت خوانایی و اجرایی بودن طرح
– رعایت ارتفاع ۱۲ متر از کد ۰۰ در طراحی المانهای پیشنهادی

کانسپت اصلی پروژه:
• اشاره مفهومی و به تصویر کشیدن ژئو و بافت کوهستانی خطه آذربایجان و بالاخص شهر تبریز بوده است.
• با توجه به صورت مسأله پروژه که کارفرما به دنبال پروژه ای با هزینه کم و استفاده از المان هایی برای ایجاد یک landscape و فضای شهری با محدودیت ارتفاع ۱۲متر؛ رویکرد طراحان این پروژه در مواجهه با این صورت مسأله ایجاد یک معماری سبک، سیال، شفاف با مقیاس انسانی به دور از ساخت و سازهای بنایی، صلب (که مانع تداوم بصری است)، پر هزینه و ایجاد معماری که زاویه دید و امتداد بصری را از میان انبوه المان های عمودی به خاطر فاصله بین آنها حفظ کند، بوده است.
• این مهم (اشاره مفهومی و به تصویر کشیدن ژئو و بافت کوهستانی خطه آذربایجان و بالاخص شهر تبریز) با ایجاد ریتمی از المان های عمودی (ستون های کوتاه و بلند) که هر کدام استعاره ای از یک انسان ایستاده (کودک، پیر، جوان، زن و مرد) می باشد، به تحقق رسیده است.
• کثرت، همپوشانی، به هم پیوستگی و ریتم این المان های عمودی در فرم کلی به وحدت رسیده است و کلی واحد، حجمی مواج و پوسته ای به هم پیوسته را شکل می دهد. این طرح تصویری از کوههای اطراف تبریز که در خاطره جمعی و حافظه تصویری مردم ایران زمین مظهر ایستادگی، مقاومت و غیرت ملی مذهبی آذربایجان در طول تاریخ پرفراز و نشیب این خطه از مشروطه تا انقلاب، جنگ و دفاع مقدس را به تصویر می کشد.

تجربه فضایی جدید:
به جای طراحی یک المان و بنایی منفک و جدا از میدان در وسط آن، گروه طراحی بر این بوده که کلیت خود میدان را به مونومانی ریتمیک و تأثیرگذار تبدیل نماید. معماری که از تمامی ورودی و خروجی ها دارای حسی واحد و در عین حال پویا و سیال باشد.

فضای تهی جوهره معماری ایرانی:
در این طراحی جرم وسط میدان خالی شده و میدان را به یک حیات خلوت شهری تبدیل کرده که به نوعی مکانی جهت خلوت، سکون و آرامش را در شلوغی شهر ایجاد می کند.

معماری پایدار:
ایجاد یک معماری پایدار متکی بر انرژی های پاک و تجدیدپذیر
انرژی الکتریکی المان های نوری برای ایجاد روشنایی در شب و تامین نور فضای داخلی موزها توسط سلول های خورشیدی تعبیه شده بر روی المان های نوری تامین می گردد.

 

لینک رتبه ۳ : https://www.inspireli.com/ir/user/ph-d-of-architecture-somayeh-ravanshadnia-2147492492

لینک نتایج مسابقه: https://www.inspireli.com/en/awards/results2016

لینک مرتبط: اعلام نتایج نهایی مسابقه طراحی میدان آذربایجان تبریز

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۲ نظر on “نگاهی به طرح برگزیده سوم در مسابقه Inspireli Award 2016؛ از معماران ایرانی”

  • javad wrote on ۱۱ دی, ۱۳۹۵, ۱۰:۵۲

    دقیقا طرح میدان تبریز هست که…
    حتی رندر ها رو هم دوستان صلاح ندونستن تغییر بردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • javad wrote on ۱۱ دی, ۱۳۹۵, ۱۰:۵۷

    آها من اشتباه کردم…این طرح استعدادیابی بوده…

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook