دو دفاعیه پایان‌نامه ارشد مطالعات معماری ایران در پردیس هنرهای زیبا؛ فردا ۴ مهر

دو جلسه دفاع پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران، فردا به تاریخ ۴ مهر ماه ۹۷ در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می گردد.

• دفاعیه پایان‌نامه اول با عنوان:
«انگارۀ معماری در نگاه انقلاب اسلامی»

دانشجو: سیده‌ شیرین حجازی

اساتید راهنما: دکتر حامد مظاهریان و دکتر سعید حقیر
استاد مشاور: دکتر سعید خاقانی

حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان میباشد.

زمان: چهارشنبه، ۴ مهر ماه ۱۳۹۷، ساعت ۹
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، ساختمان تحصیلات تکمیلی، آتلیه ۳

 

  • • دفاعیه پایان‌نامه دوم با عنوان:
    «میراثِ اسپهبدان در حوزۀ فرهنگی‌جغرافیاییِ تبرستان؛ پهنۀ فرهنگیِ پَریم»

دانشجو: سجاد زُلیکانی

اساتید راهنما: دکتر حامد مظاهریان و دکتر هایده لاله
استاد مشاور: دکتر ناصر نوروززادۀ چگینی
داوران: دکتر سعید خاقانی و دکتر هما ایرانی بهبهانی

* حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان میباشد.

چکیده ای از پایان نامه دوم:
با هدف شناخت منطقی‌تر تاریخ اجتماعی و فرهنگی، به ویژه تاریخ معماری ایران در معنای عام و تاریخ معماری تبرستان در معنای خاص، اقدام به پژوهش در بابِ نام‌جایی تاریخی در بازۀ زمانی مهم اسپهبدان تبرستان نمودیم. بر همین مبنا، انگیزه‌های اصلی پژوهش چنین بودند: ۱- شناخت حدود پریمِ تاریخی و ساختار آن. ۲- شناخت توجیه فرهنگی و جغرافیایی شواهد معماری (بستر و دلیل ظهور آن‌ها).

پَریم یا فَریم، واژه‌ای تاریخی است که با اندکی آشنایی نسبت به گذشتۀ تبرستان، یادآور نام‌‎جایی کهن به همین اسم خواهد بود. بنابر کتب تاریخ محلی تبرستان و کتب تواریخ کلی و کتب جغرافیایی، پریمِ تاریخی جزئی از کوهستان تبرستان بوده است و اسپهبدان باوندی (باوندیان) و اسپهبدان قارنی (قارنیان)، آن را به عنوان تختگاه و پایتخت و مقرِّ حکومتی خود برگزیدند. تلاش کردیم تا بر اساس تطبیق وضعیت جغرافیایی و روایت زندۀ شفاهی با میراث مکتوب و غیر مکتوب به‌جای مانده و آثار معماری و باستان‌شناختی، در صدد یافتنِ پاسخی روشن و منطقی برای آن باشیم تا چهرۀ واقعی پریمِ تاریخی در دوران اسپهبدان را بهتر روشن سازیم. در نهایت، حدود و ساختار متفاوتی را نسبت به نظرات دیگر محققان ارائه کردیم.

شواهد معماری درخور توجه، شامل برج‌مقبره‌های رادکان غربی و لاجیم و رِسکِت، شهر و دیوار باستانی تمیشه، طاق‌دژ منسوب به اسپهبد خورشید و بنای منسوب به قلعه کنگلو هستند. در این بین، برج‌مقبره‌ها معتبرترین شواهد و از میان برج‌مقبره‌ها، برج‌مقبرۀ رِسکِت از اهمیت بیشتری برخوردار است. نکتۀ اصلی اعتبار برج‌‎مقبره‌ها، به علت داشتن کتیبۀ کوفی و پهلوی به صورت یکجا است. اهمیت برج‌مقبرۀ رِسکِت را به دلیل گمان‌های مختلف دربارۀ تاریخ ساخت آن می‌دانیم؛ چرا که بخش تاریخ‌دار کتیبه، دچار آسیب‌های فراوانی شده و تاکنون به درستی تشخیص داده نشده و نظرات مختلفی از جانب محققانی چون گُدار و بیوار و بِلِر ارائه شده است. نقطۀ قوت این پژوهش، انجام آزمایش سالیابی ترمولومینسانس، روی دو نمونه از آجرهای برج‌مقبرۀ رِسکِت است که برای اولین بار، به منظور کشف درست و منطقی تاریخ احداث آن، انجام گرفته است. نتایج آزمایش سالیابی، تفاوت و تغایر فراوانی با حدسیّات محققان دارد.

زمان: چهارشنبه ۴ مهر ماه ۱۳۹۷؛ ساعت ۱۱
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، دانشکدۀ شهرسازی، طبقۀ دوم، سالن قضاوت شهرسازی

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook