دستور توقف مسابقه طراحی ایستگاه مرودشت و پاسخ دبیرخانه دائمی مسابقات به معمارنیوز

فراخوان مسابقه طراحی ایستگاه راه آهن مرودشت با چراغ سبز دبیرخانه دائمی مسابقات معماری (و ثبت در دبیرخانه)، با حضور داوران به نامی چون دکتر مهدی حجت، دکتر اسکندر مختاری، و اعلام هزینه پانصد هزار تومانی* جهت شرکت در مسابقه، مورخ ۲۱ شهریور ۹۷ اعلام شد. و اکنون دستور توقف این مسابقه از سوی دبیرخانه دائمی اعلام گردید. از دبیرخانه دائمی مسابقات جویای علت این موضوع شدیم. دکتر خدادادی (دبیر دائمی مسابقات) ضمن پذیرش خطای دبیرخانه دائمی، ایراد در برنامه این مسابقه و عدم ارائه ضمانت کافی جهت پرداخت جوایز و… را از علتهای اصلی دستور توقف مسابقه مذکور بیان داشتند. بعد از گذشت بیش از یکماه و نیم از فراخوان، شرکت کنندگان احتمالا در مراحل نهایی طرح خود بوده اند و حال با اعلام دستور توقف این مسابقه، می توان حال آنان را حدس زد. علل مطرح شده از سوی دبیرخانه مسابقات، همگی مواردی هستند که پیش از اعلام فراخوان می بایست بررسی و سپس نسبت به اعطای مجوز برگزاری و لوگو دبیرخانه اقدام می شد. از دبیرخانه دائمی و برگزارکننده انتظار می رود، نقصان های مطرح شده، رفع گردد و روندی را طی نمایند که این مسابقه به نتیجه مطلوب برسد. در ادامه پاسخ ایشان را در این خصوص می خوانیم.

*(لازم به توضیح است اخذ هزینه شرکت در مسابقه در خارج از کشور معمول است، ولی در ایران دریافت هزینه عرف نیست، آنهم کارفرمای دولتی! بهتر بود کارفرما (شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران)، هزینه شرکت در مسابقه را از محل بودجه خود تخصیص می داد و نه از جیب معماران!
تحریریه معمارنیوز

 

پاسخ دبیرخانه دائمی مسابقات به معمارنیوز:
همانگونه که مستحضرید طرح ایستگاه های راه آهن شهرهای مختلف به دستور وزیر راه و شهرسازی باید با مکانیزم مسابقه انتخاب گردد. در اولین قدم وزارت راه و شهرسازی، ایستگاه راه آهن همدان را به مسابقه گذاشت که در تدوین برنامه آن مسابقه، مکان یابی ایستگاه با رویکرد TOD صورت نگرفت و علی رغم اخذ تعهدنامه های لازم، متاسفانه تعهدات کارفرما درباره اعطای جوایز انجام نشد که این امر در حال پیگیری است. اشکالات عدیده در تدوین برنامه مسابقه از جمله عدم انطباق برنامه بستر ارائه شده با بستر جاری ایستگاه و دیگر موارد که در حیطه وظایف نظارتی دبیرخانه دائمی نبود و باید توسط مشاوری زبده با هماهنگی داوران تهیه می گردید از جمله مواردی بود که مانع اجرایی شدن طرح های منتخب گردید.
تجربه آن مسابقه موجب گردید که دبیرخانه دائمی علی رغم اینکه فرآیند ثبت مسابقه معماری ایستگاه راه آهن مرودشت را انجام داده بود، انتقادها را قبول نماید و دستور موقت توقف صادر نماید تا آسیب کمتری به جامعه حرفه ای وارد و نتیجه موثرتری اخذ گردد.
در فرآیند برگزاری این مسابقه مشخص گردید که هیچکدام از داوران در فرآیند تهیه برنامه بصورت موثر دخیل نبودند و استعلامات لازم از مراجع ذیصلاح مانند میراث فرهنگی اخذ نشده بود. نظر به نامه شماره ۳۰۰/۹۷۶۳۴ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۳ معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در خصوص اصلاح برنامه و خواست اهالی حرفه و در بازگشت به نامه شماره ۰۰۰۰۴-۰۸۶-۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۸ برگزار کننده محترم آن مسابقه، درباره تمدید مهلت ثبت نام تا زمان اصلاحات مورد نظر، موارد در دبیرخانه دائمی مطرح و کارشناسی گردید و تصمیم توقف موقت تا انجام اصلاحات مورد نظر اخذ گردید.
علی خدادادی
دبیر دبیرخانه دائمی
۱۳۹۷/۰۸/۰۱

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه طراحی ایستگاه راه آهن مرودشت
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook