تدوین کتاب “راهنمای نورپردازی مساجد تهران”

مهندس حمیدرضا نیلی؛ معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، از تهیه و تدوین کتاب “راهنمای نورپردازی مساجد تهران” از سوی معاونت فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد و گفت: این مجموعه ناظر بر کلیه نورپردازی های مساجد در مناطق ۲۲ گانه واقع در شهر تهران است.

مهندس نیلی با بیان اینکه رعایت این ضوابط برای بهسازی وضعیت نورپردازی و آذین بندی (چراغانی) در شهر تهران لازم الاجرا است، ادامه داد: هدف از تهیه این مجموعه، تکریم و حفظ شخصیت مساجد در شهر تهران، ترویج و زنده نگه داشتن هویت و شخصیت مساجد، زیباسازی و ارتقاء کیفیت نورپردازی مساجد به عنوان قلب روشن محلات، پیش گیری از اجرای طرح های نامطلوب، کم ارزش و ناهماهنگ با شخصیت مسجد، پیش گیری از تخریب جداره مساجد بواسطه نورپردازی، ارائه یک چارچوب و راهنمای کلی برای نورپردازی مساجد و حمایت و تشویق هنرمندان در جهت ایده پردازی خلاقانه و ارائه طرح های بدیع و با ارزش است.

او با تاکید بر اینکه نور روز در معماری مقدس اسلامی از برجسته ترین ویژگی ها شمرده می شود، افزود: نور نه فقط به عنوان عنصری مادی، بلکه به مثابه تمثیلی از وجود و خرد الهی است. نور جوهری معنوی است که در غلظت و تیرگی ماده نفوذ می کند و به آن کرامت و شایستگی می بخشد تا نفس بشری در آن آشیان کند.
به گفته وی، با توجه به این موضوع نورپردازی مصنوع مسجد باید از فلسفه وجودی نور روز تبعیت کند و خدشه ای به شأن و شخصیت مسجد وارد نسازد.
سایت مرتبط: www.zibasazi.ir

منبع خبر: www.MemarNews.com
 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “تدوین کتاب “راهنمای نورپردازی مساجد تهران””

  • علی wrote on ۳ مرداد, ۱۳۹۵, ۱۸:۳۳

    بسیار ممنون بابت اطلاعات
    خیلی خوبه که مسئولین تهران برای مساجد ارزش قائل هستند
    در طرقبه مشهد متاسفانه بر روی مسجد نورپردازی های خارج از شأن انجام دادند که واقعا بی احترامی بود به اصالت مسجد

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook