انتشار کتاب «نظریه در معماری منظر»

تألیف: سایمون سوافیلد
ترجمه:
دکتر محسن فیضی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
دکتر مهدی خاکزند؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
دکتر سینا رزاقیاصل؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی

ناشر: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
تاریخ انتشار: بهار ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۰۰۰ جلد
تعداد صفحه: ۳۷۰
قیمت: ۱۸۰/۰۰۰ ریال

کتاب حاضر که برای دانشجویان و دست‌اندکاران معماری منظر، معماری و برنامه‌ریزی تهیه گردیده، در واقع مرجع متون نظری در این حوزه محسوب می‌گردد. این اثر که برای درک ارتباطات خاص میان منظر و ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، به خواننده یادآوری می‌کند که رشته معماری منظر به طور عملی و نیز به طور صوری می‌تواند چالش برانگیز باشد. این کتاب درسی پایه ای که حاوی اساسی ترین نظریات منظر در پنجاه سال گذشته است، در اصول اخلاق حرفه‌ای دانشجویان سهم بسزایی دارد.

براین اساس، فصل اول به بررسی ماهیت نظریه در معماری منظر می پردازد. مقالات گرت اکبو، جکسن، جیمز کرنر و الیزابت میر با تأکید بر رویکردهای متفاوت به نظریه در معماری منظر و با نگاهی انتقادی و تحلیلی سعی در بیان روش شناسی های متنوع در مواجه با نظریه پردازی در این حوزه دارند. رویکردهای قیاسی، استنتاجی و علمی از این نمونه اند.

فصل دوم با تأکید بر تغییرات مدل های فرایند طراحی در معماری منظر، به ذکر مقالاتی در خصوص روش ها و مولفه های فرایند طراحی منظر پرداخته است. نوشته های ساساکی، یان مک هارگ، لارنس هالپرین، راندلف هستر، کراگ، لینچ و هک و لاسوس در این زمینه حاکی از طیف متنوع موضوعاتی دارد که دراین مجموعه بدانها پرداخته شده است. لینچ مهمترین مولفه های شکل دهنده فرایند طراحی را در زمینه سایت مطرح می سازد. یان مک هارگ با طرح رویکرد بوم شناختی، تحولی اساسی در توجهات رویه ای معماری منظر در دهه ۷۰ را بیان می کند. هالپرین رویکرد چرخه ای به فرایند طراحی را آشکار می سازد.

فصل سوم با نگاهی تحلیلی به لزوم ارتباطات میان فرم، معنی و تجربه در منظر می پردازد. مجموعه این مقالات رویکردهای طبیعی، مصنوع و انسانی به فرم را در قالب تجارب معنی دار منظر مطرح می سازند.

مجموعه مقالات فصل چهارم با نگاهی بیانی و زبانی، سعی در تأکید این نکته دارند که معماری منظر واجد زبان مشخص و ویژه ای است. قابلیت خواندن و نوشتن دارد. دراین میان اثر آن ویستون اسپیرن با عنوان زبان منظر، نقشی کلیدی در ساخت و پرداخت این ایده دارد. همچنین لزوم توجه به روایت های منظر و نقش آنها در بازنمایی و خوانش متن منظرین، توسط مقالات جیمز کرنر، متیو پوتیژر و جیمی پورینتون خاطر نشان می گردد.

رویکرد مطرح در مقالات فصل پنجم حول موضوع زیبایی شناسی بوم شناختی استوار است. نظریه پردازان شامل یان مک هارگ، آن ویستون اسپیرن، آلن روف ، جان لایل و رابرت تایر از زوایای مختلفی به این موضوع پرداخته و در مورد بوم شناسی شعر گرایی، طراحی با طبیعت، بوم شناسی انطباقی، همسویی بوم شناسی ، اکوسیستم و زیبایی شناسی و در نهایت فرم های فرهنگی منظر، سخن رانده اند.

تلفیق سایت، مکان، و منطقه، موضوع مقالات فصل ششم و انتهایی کتاب است. دراین مجموعه، نویسندگان با ذکر مثالها و موارد متنوع، با بیان ارتباطات مفهومی و کارکردی میان عناصر ساختاری و زیر ساختی سایت و مکان در مقیاس منطقه ای می پردازند.

 

مطالعه این مجموعه مقالات این موضوع را یادآور می شود که منظر دارای ابعاد متعدد و واجد مقیاس ها، رویکردها و معانی مختلفی است، علاوه بر آن دارای کیفیتی پویا است. این کتاب سعی دارد تا با ذکر ابعاد مختلف طراحی و برنامه ریزی منظر، نشان دهد که زمینه نظری معماری منظر در دهه های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده و توسعه یافته است. از این رو نیازمند انجام تحقیقات گسترده تر و عمیق تر در هریک از رویکردهای تخصصی مطرح دراین کتاب دارد.

تجربه مترجمان در زمینه های علمی  و حرفه ای معماری منظر نشان می دهد که ترجمه کتاب “نظریه در معماری منظر” از الزامات حیاتی جامعه علمی – حرفه ای ایران است. ترجمه این کتاب که مجموعه ای از مهمترین و تأثیرگذارترین مقالات اساتید و نظریه پردازان این حوزه را در بر می گیرد، مشکلات پیچیده ای در زمینه نحوه مواجهه با مسایل انتقادی این حوزه را پیش روی مترجمان قرار داده است. مترجمان تلاش کرده اند با رعایت اصول امانت داری در جهت معنی دارکردن و سهولت انتقال مطالب به خواننده فارسی زبان این مشکلات پیچیده را حل کنند.

همکاران این اثر حاضر عبارتند از مایکل هیو- الیزابت میر- جان. دیکسون هانت- لاری اُلن- ج. ب. جکسون- هیدئو ساساکی – برنارد لاسوس- آن ویتسون اسپرین- کوین لینچ- مارک تریب- ایان مک هارگ- پیتر واکر
سایمون سوافیلد، گردآورنده اثر حاضر، استاد رشته معماری منظر در دانشگاه لینکلن، در نیوزلند می‌باشد.

 

فهرست مطالب:

• فصل یک؛ ماهیت نظریه در معماری منظر:
منظر برای زندگی
چگونه منظر را مطالعه کنیم؟
منشأ نظریه
بحران نظریه
جایگاه معماری منظر مدرن

• فصل دو؛ فرایند طراحی:
فرایند طراحی
هنر برنامه‌ریزی سایت
روش بوم‌شناختی
چرخه‌‌های RSVP
طراحی جامعه
طراحی سایت‌
خطرپذیری خلاق
الزام به ابداع کردن

• فصل سه؛ فرم، معنی، و تجربه:
فرم، معنی و نمود
منظر انسان
زندگی‌های جدید، مناظر جدید
فضای کوبیسمی، فضای حجمی
منظر مینیمالیست
آیا منظر باید معنایی داشته باشد؟
احیای مکان
سه بعد معنا
نظام ها، نشانه‌ها و حساسیت ها
بی‌فرمی، فرم‌دهی، و بازفرم‌دهی منظر

• فصل چهار؛ جامعه، زبان و بازنمایی منظر:
زبان منظر
منظر هرمنوتیکی
خواندن و نوشتن سایت
روایت های منظر
منظر و نمایش
منظر به منزله ی محصول فرهنگی
حوزه ی توسعه یافته ی معماری منظر

• فصل پنج؛ طراحی بوم شناختی، و زیبایی شناسی پایداری:
طراحی با طبیعت
باغ گرانیتی
رویکرد بوم شناختی
طراحی برای اکوسیستم‌های بشری
آیا دانه های دستخوش تغییر، میتوانند فرم های عمیقی بسازند؟
دنیای خاکستری و قلب سبز
اکوسیستم های آشفته، چارچوب های منظم

• فصل شش؛ تلفیق سایت، مکان، و منطقه:
اصول طراحی منطقه ای
طراحی منظر مبتنی بر امضا
باغ های منطقه
زیرساخت به مثابه ی منظر

نتیجه گیری؛ زمینه ی نظری معماری منظر

تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook