انتشار کتاب «شهرهای بایوفیلیک؛ الحاق طبیعت در طراحی و برنامه ریزی شهری»

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «شهرهای بایوفیلیک؛ الحاق طبیعت در طراحی و برنامه ریزی شهری» به همراه مقالات مرتبط

تألیف: پروفسور تیموتی بیتلی
گردآوری و ترجمه: میلاد سمیاری رودباری
ناشر: انتشارات سیمای دانش با همکاری انتشارات آذر
تعداد صفحات: ۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶
قیمت: ۴۰۰،۰۰۰ ریال

بخش هایی از مقدمه کتاب:
این کتاب اولین تلاش از تبیین و تعریف درباره این است که شهر بایوفیلیک چیست و ممکن است چطور به نظر برسد و احساس شود. درحالی‌که موضوع برای برنامه‎ریزان و طراحان شهری امروز ناآشنا خواهد بود، بخشی از هدف نوشتن این کتاب، تغییر و ارتباط مستقیم مکانی با طبیعت و مراقبت از آن در مناطق شهری و در دستور کار قرار گرفتن این مراقبت‌هاست. چند منبع، موازی این کتاب وجود دارند که باید موردتوجه قرار گیرند.

اولینِ آن، اجلاسی بسیار مهیج است که توسط پروفسور استفان کلرت در بهار سال ۲۰۰۶ زیر نظر مدرسه محیط‌زیست ییل برگزار شد. دستاورد آن‌یک نتیجه شگفت‌انگیز درباره شناخت نظریه‌پردازان و فعالان درزمینهی طراحی سبز بود. ارائه‌ها، مبتکرانه و جسورانه بودند و آن احساس، بسیار شبیه این بود که همه ما باهم در حال کشف بودیم و در حقیقت این ما بودیم. نتیجه آن جلسه انتشار کتاب نوآورانه طراحی بایوفیلیک بود. ویرایش اول به‌وسیله کلرت به همراه جودث هیروگن و مارتی مَدر انجام شد.

طراحی بایوفیلیک به‌خصوص در جامعه معماری به‌خوبی پذیرفته‌شده است و کتاب دیگری شبیه آن وجود ندارد؛ اما به‌شدت بر روی ساختمان‌ها متمرکز است. از من برای نوشتن یک‌فصل در آن کتاب درباره شهرهای بایوفیلیک درخواست شد و یکی از تنها قسمت‌های گسترش‌یافته بحث‎- فراتر از ساختار- ساختمان و سایت است. کتاب کلرت پیشرفت فوق‌العاده‌ای در ادبیات طراحی بود، اما خدمتی بیش از نیاز به من کرد و آن کتابی مستقل درباره شهرهای بایوفیلیک بود که اکنون آن را در دست دارید.

این کتاب همچنین برای کمک گرفتن به‌عنوان همراهی (از منابع مختلف)، از فیلم مستند طبیعت شهر ما ، ساخته سال ۲۰۰۹، استفاده کرده است. ساخت این فیلم به‌عنوان نکته مهم دیگری از یادگیری و الهام بخشی به این کتاب کمک کرده است. تشکر ویژه از چاک دیویس همکار-فیلم ساز مستقر در کلرادو که با مشاهده و تحریک حس پرسش‎گری خلاقانه، به حرکت روبه‌جلو کتاب کمک کرد. … بااین‌حال مزایای کتاب، از فیلم و آهنگ در بسیاری از جهات گسترده‌تر و جامع‌تر و رفع کننده تر است (مانند آنچه دقیقاً یک شهر بایوفیلیک است). …
کتاب دنباله نسبتاً کوچکی از کتاب آفرینش ای.اُ.ویلسن است که به زیبایی، مهیج و متفکرانه نوشته‌شده و در دسترس بودن را نشان می‌دهد. …

همان‌طور که جلوتر آشکار خواهد شد، کتاب شرایط واقعی، تجربیات و برنامه‌های در حال اجرا در تعدادی از شهرهای جهان را مطرح می‌کند. بااین‌حال، بخش عمده‌ای از مثال‌ها و نمونه‌ها از شهرهای آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا هستند، جایی که کارهای خود نویسنده متمرکز بوده است. این یک محدودیت است و من امیدوارم (توسط دیگران) موردتوجه قرارگرفته شود و به‌عنوان ایده و مفهوم شهرهای بایوفیلیک و شهرسازی بایوفیلیک فهمیده شود و گسترش یابد. آیا این ایده‌ها و طراحی و برنامه‌ریزی دوباره فعالیت‌ها، به‌راحتی، برای مثال در شهرهای بزرگ درحال‌توسعه در جنوب پذیرفته می‌شوند؟ طراحی بایوفیلیک چه طور به میلیاردها یا بیش‌تر ساکنان شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان مربوط می‌شود؟ بایوفیلیا هرگونه معنای عملی یا کاربردی در فاولاس (زاغه‌نشینی یا حلبی‌آباد) سائوپائولو یا ریو د ژانیرو یا مناطق زاغه‌نشین در شهرهایی چون لاگوس در نیجریه یا مومبای (بمبئی سابق) را خواهد داشت؟…

در این توضیحات ابتدایی، ارزش تأکید را دارد که آنچه در اینجاست، کار قطعی در مورد اینکه شهر بایوفیلیک چیست یا چه می‌تواند باشد، نیست. در عوض، هدف بسیار پایین‌تر است: حداقل شروع صحبت در مورد آنچه، شهر بایوفیلیک ممکن است شامل آن شود یا احساس شود یا شبیه آن باشد. این معنا، اکتشافی‌تر از کمال مطلوب و تحریک‌آمیزتر از جامعیت یک مطلب است. من منتظر دیگرانی خواهم ماند که مبارزه‌طلبی و مسئولیت را انتخاب خواهند کرد که احتمالاً جاه‌طلب‌تر و محقق‎تر خواهند بود. من برای شروع تفکر درباره شهرها، از طریق دیدی بایوفیلیک، خوشحال هستم.

در ادامه شش فصل که به طرح‌ریزی اینکه شهر بایوفیلیک چیست یا چه می‌تواند باشد، خواهند آمد. فصل ۱، به بررسی تاریخی و معنایی مفهوم بایوفیلیا می‌پردازد و چگونگی اینکه ممکن است در شکل‌دهی طراحی و برنامه‌ریزی شهرها مفید باشد. تعدادی از بحث‌ها به‌منظور تلاش‌هایی برای الحاق طبیعت در شهرها و محله‌های شهری مطرح می‌شوند. فصل ۲، بررسی طبیعت شگرف و شگفت‌انگیزی است که درواقع در شهرها وجود دارد، از مقیاس میکروسکوپی تا بزرگ، از تصویری تا شنوایی، از گسسته شده تا احاطه‌شده، طبیعت در همه‌جا حضور دارد، هرچند توسط اغلب شهرنشینان پنهان و بدون توجه باقی‌مانده است. فصل ۳، اولین تلاش در چیستی و امکان شهر بایوفیلیک و برخی از کیفیت‌ها و اصول کلیدی اصلی آن است. یک شهر بایوفیلیک چطور به نظر می‌رسد؟ و ارزش‌های آن چیست؟

تعدادی از استراتژی‌های خاص برای برنامه‌ریزی و طراحی در طبیعت، در فصل ۴ بررسی می‌شود، به همراه تعداد زیادی نمونه از شهرهای آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا که ارائه‌شده است. از برنامه‌های بزرگ‌مقیاس برای بازگرداندن نظام‌های طبیعی و زیرساخت‌های سبز تا سطح سایت و مقیاس ساختمانی را شامل می‌شود. این فصل معرفی جامعی به دولت از فعالیت‌ها در طراحی شهری بایوفیلیک ارائه می‌دهد. فصل ۴، به بررسی طراحی و عملکرد محله‌های شهری بایوفیلیک، به همراه نمونه‌های بسیاری از محله‌های موجود در آمریکا و جهان می‌پردازد. مسئله اصلی این است، برای ساختن طبیعت به‌عنوان یک عنصر سازمان‌دهی مرکزی در مکان‌های شهری‎ای که ما زندگی می‌کنیم و کودکان بازی و رشد می‌کنند، چه چیز ضروری خواهد بود؟ فصل ۵، موارد فراتر از طراحی و برنامه‌ریزی فیزیکی موردنیاز را بررسی می‌کند. چه نهادها و مؤسساتی قابلیت‌های شهری، برای ارائه برنامه‌ها و معیارهای موردنیاز جدید شهری به‌منظور ایجاد حس تحریک و در برخی موارد الزامات درباره شهرهای بایوفیلیک و طراحی شهری بایوفیلیک را دارند. درنهایت فصل ۶، نتیجه اظهارنظرها و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره جهت‌گیری‌های آینده در پژوهش و فعالیت درزمینهی شهرهای بایوفیلیک را ارائه می‌کند.

بخشی از پیشگفتار کتاب:
طبیعت، برای آوردن زیبایی، خیرخواهی و بازگردان روح به مکانش منتظر ماست.
مدت‌زمان زیادی نیست که انسان قسمت بزرگی از جهان طبیعت و باقیمانده آن را تخریب کرده است. همچنین بدون دلیل آن را از زندگی روزانه خود بیرون کرده‌ایم. امروز، تعداد افراد در حال زندگی در مناطق شهری از تعداد افراد در مناطق روستایی فراتر رفته است. به‌صورت هم‌زمان، سرانه سکونت برای هر شخص به‌طور متوسط، در مناطق عبوری (شهری) به‌طور منظم، در حال کاهش است. در شهرها ما غذای خود را پرورش نمی‌دهیم یا برای به دست آوردن آن تلاشی نمی‌کنیم؛ بیش‌تر اوقات آن را از یک مغازه تهیه می‌کنیم و ایده کمی از خاستگاه آن داریم. چشمانمان بر روی تصاویر دیجیتالی صفحه‌نمایش متمرکز می‌شوند. حتی تصاویری از طبیعت را می‌بینیم که از راه دور هستند و به‌وسیله افراد دیگر گرفته‌شده‌اند.

شهر-قریه‎های روستایی در آغاز تنها برای ۱۰ هزار سال و سپس برای بیش‌تر زمان بعدی تنها درصد خیلی کمی از جمعیت موجود بوده‌اند. در این کتاب تیموتی بیتلی نشان می‌دهد که در ایجاد آن‌ها، ما با بی‎اهمیتی بخش خارجی محیط‌زیست را کنار نهادیم که به توسعه کامل ذهن بشری منجر می‌شود. شواهد قانع‌کننده‌ای مکرر ارائه می‌شوند که جهان طبیعی سلامتی روانی را بهبود می‌بخشد، حس عمیقی از آرامش درونی را ارائه می‌دهد- در
بسیاری از موارد ما تنها به‌وسیله دلایل علمی شروع به درک آن کرده‌ایم- و کیفیت زندگی را ارتقا می‌بخشد.

بیتلی همچنین راه‌های بسیاری برای طراحی مناظر شهری و ساختمان‌ها به‌منظور آوردن طبیعت به درون شهرمان را نشان می‌دهد. او حتی، تأثیر تغییرات کوچک در سلامتی و رشد اقتصادی را نشان می‌دهد. هزینه نسبتاً کمی برای پیشبرد چنین انطباق مجددی، نسبت به بقیه زندگی نیاز است و منافع بالقوه، بسیار فراوان هستند.
ادوارد.اُ.ویلسن

• فهرست مطالب کتاب:

فصل اول: اهمیت طبیعت و حیات‌وحش در زندگی شهری ما
قدرت و نیروی طبیعت
شهرهای سبز، شهرهای سالم
اقتصاد بایوفیلیا
بهبودی مریضی‌های شهری
غلبه بر دوران کودکی غیرطبیعی
طبیعت و شگفتی زندگی شهری
برآیند نظرات

فصل دوم: طبیعت (در) شهرها
طبیعت بالای سر ما
طبیعت اطراف
طبیعت در زیر
طبیعت چند حسی و احاطه جهان طبیعی
طبیعت پشت (و پیش رو)
برآیند نظرات

فصل سوم: شهرهای بایوفیلیک: آن‌ها چه هستند؟
زیرساخت‌ها و شرایط بایوفیلیک
شهرهای بایوفیلیک مکان‌های به‌راحتی در دسترس و با طبیعت فراوان هستند
شهرهای بایوفیلیک محیط‌های غنی بافت‌دار و چند حسی هستند
شهرهای بایوفیلیک به‌وسیله و تقلید از طبیعت الهام بخشیده می‌شوند
شهرهای بایوفیلیک اشکال و فرم‌های طبیعی را نمایش و مورد تجلیل قرار می‌دهند
فعالیت‌های بایوفیلیک
شهرهای بایوفیلیک طبیعت و تنوع زیستی خود را گرامی می‌دارند
در شهرهای بایوفیلیک شهروندان فعالانه درگیر در لذت بردن، تماشا کردن و شرکت کردن در طبیعت اطرافشان هستند
شهرهای بایوفیلیک به‌طور فعال ما را به ارتباط با طبیعت تشویق می‌کنند
شهرهای بایوفیلیک ما را به آب‌وهوایمان متصل می‌کنند
نگرش‌ها و دانش بایوفیلیک
در شهرهای بایوفیلیک شهروندان درباره تنوع زیستی و طبیعت اطراف آگاه هستند
در شهرهای بایوفیلیک شهروندان درک عمیقی از تاریخ طبیعی شهر و منطقه دارند
در شهرهای بایوفیلیک اولویت بر روی احیا و اصلاح اکولوژیکی قرارگرفته است
نهادها و حکمرانی بایوفیلیک
شهرهای بایوفیلیک در نهادها و زیرساخت‌های ضروری برای آموزش‌وپرورش ارتباطات با طبیعت- نزدیک و دور- سرمایه‌گذاری می‌کنند
شهرهای بایوفیلیک اشاره‌هایی از محیط‌زیست برای اکولوژی بزرگ‌تر می‌گیرند
شهرهای بایوفیلیک برای حفاظت از طبیعت فراتر از مرزهایشان کار می‌کنند
برآیند نظرات

فصل چهارم: برنامه‌ریزی و طراحی شهری بایوفیلیک
مناطق سبز و شهرهای متراکم
پارک‌ها، درختان و جنگل‌های شهری
تصور کردن مجدد مناطق باز شهر
رودخانه‌ای از طریق شهر جریان می‌یابد
خیابان‌ها و زیرساخت‌های بایوفیلیک
مواد غذایی و کشاورزی در شهر
محلات شهری بایوفیلیک
محدود کردن اتومبیل‌ها، گسترش طبیعت
موقعیت سنجی مجدد محلات شهری قدیمی‌تر
ساختمان‌های سالم و بایوفیلیک
سبز کردن عمودی: دیوارهای سبز و بام‌های سبز
مدارس بایوفیلیک
برآیند نظرات

فصل پنجم: ابزارها و مؤسسات جدید برای پرورش شهرهای بایوفیلیک
استانداردهای برنامه‌ریزی و طراحی بایوفیلیک جدید
غلبه بر موانع قانونی
آموزش برای بایوفیلیای شهری: هیچ کودکی در فضای داخل باقی نمی‌ماند
غلبه بر موانع فرهنگی و اجتماعی در شهرهای بایوفیلیک
توانایی‌ها و مؤسسات اجتماعی جدید
سرمایه اجتماعی شهرهای بایوفیلیک
رهبری برای شهرهای بایوفیلیک
برآیند نظرات

فصل ششم: برآیند نظرات: پرورش شهر بایوفیلیک

فصل هفتم: مقالات
عنوان مقاله: اسلو بایوفیلیک
عنوان مقاله: شهرهای بایوفیلیک، شهرهای پایدار و منطقی هستند
عنوان مقاله: چه چیز یک «شهروند بایوفیلیک» را تعریف می‌کند؟
عنوان مقاله: شهرسازی بایوفیلیک؛ کنترل‌کننده عناصر طبیعی برای افزایش کارایی محیط‌های ساخته‌شده

فصل هشتم: تصاویر گونه‌های گیاهی و جانوری

دریافت تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook