رتبه سوم مسابقه میدان اراک، رتبه اول مسابقه طراحی کاشان! +پاسخ زیباسازی کاشان

محمدرضا کاشانی، سردبیر- این روزها مسابقات معماری روزهای بسیار بد خود را سپری می کند. بار دیگر لازم می دانم یادآوری نمایم، پس از گذشت حدود ۱۳ سال از تدوین و تصویب آیین نامه مسابقات معماری و شهرسازی، که شوراری عالی انقلاب فرهنگی  وزارت مسکن را ملزم به ایجاد دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی نموده بود؛ بالاخره پس از ۱۲ سال تأخیر، دبیرخانه مذکور اردیبهشت امسال تشکیل شد و حال عدم نظارت صحیح و موثر دبیرخانه. ظاهراً تاسیس این دبیرخانه نتوانسته مشکلات مسابقات معماری را حل و یا کمتر نماید و یا حداقل واکنشی به مسائل و معظلات مسابقات معماری نشان دهد.

پیشتر فراخوان مسابقات طراحی پنج میدان اراک و طراحی المان شهری کاشان از معمارنیوز منتشر شد. متأسفانه در کمال ناباوری “طرح برگزیده سوم” در مسابقه طراحی پنج میدان اراک «در بخش طراحی میدان امام حسین (ع)»، به عنوان “رتبه اول” در مسابقه طراحی المان شهری کاشان از سوی زیباسازی کاشان معرفی شد!
همچنین “طرح برگزیده دوم” در مسابقه طراحی پنج میدان اراک «در بخش طراحی میدان امام حسین (ع)»، “رتبه دوم شایسته تقدیر” در مسابقه طراحی المان شهری کاشان را کسب می کند!

اینکه وقتی اثری در مسابقه ای جایزه کسب می نماید و صاحب اثر حقوق و مالکیت اثر خود را به برگزارکننده مسابقه واگذار می کند، چگونه است که اثر مذکور را مجدداً در مسابقه دیگری به رقابت می گذارد؟ جای پاسخ و تأسف دارد.
اینکه یک اثر با توجه به یک محیط و بستر، اقلیم و فرهنگ طراحی می شود و به مسابقات مشابه ارسال می شود، جای تاسف دارد.

زیباسازی شهرداری کاشان طی نامه ای به معمارنیوز اعلام نموده است:
از مفاد آیین نامه فراخوان سازمان زیباسازی شهرداری اراک و تعهد خانم فاطمه رجبی نیستان در خصوص واگذاری حق مالکیت معنوی طرح به آن سازمان بی اطلاع بوده است،… لیکن به منظور حفظ حق مالکیت معنوی و با توجه به مطالبه حق بهره برداری اثر از سوی همکاران خود در استان اراک، از اعطای جایزه و پرداخت هرگونه مبلغ دیگر تا تعیین تکلیف این طرح امتناع گردیده است!!!

اکنون با گذشت یک ماه از ارسال نامه شهرداری کاشان به معمارنیوز انتظار می رفت این موضوع تعیین تکلیف می شد. عدم توجه زیباسازی کاشان و اینکه تاکنون آن سازمان نسبت به مشخص کردن جایگزین نفر اول (قاعدتاً نفرات رتبه دوم، سوم و چهارم می بایست جایگزین رتبه های اول تا سوم شوند؛ شایان ذکر است که این مسابقه دارای رتبه دوم و سوم نمی باشد و نفرات بعدی، نفرات شایسته تقدیر در پنج رتبه می باشند) و اعلام رسمی آن اقدامی ننموده است، جای تأسف دارد.
لازم به ذکر است آثار مسابقه اراک در معمارنیوز منتشر شده بود و ایکاش داوران دقایقی مختصر را به مرور آثار این مسابقه و مسابقات مشابه می دادند.
و مهمتر از همه اینکه، تعداد محدودی اثر به دبیرخانه دو مسابقه مذکور رسیده بود؛ و اینگونه است که یک اثر در دو مسابقه، بدون رقابت خاصی رتبه کسب می کند. اینکه معماران به مسابقات معماری و شهرسازی توجه ندارند و رغبتی برای شرکت در این مسابقات را ندارند، پرسشی است که از برگزارکنندگان و البته از متولی مسابقات معماری و شهرسازی (دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی) علت را باید پرسید.

شایان ذکر است چند روز پس از انتشارخبر “اعلام نتایج مسابقه طراحی المان شهری کاشان و عدم اعطای جوایز توسط شهرداری کاشان” و آشکار شدن یکی بودن طرح های ارسالی به دو مسابقه، روابط عمومی شهرداری کاشان، ضمن ارسال نامه زیباسازی اراک در این خصوص، جوابیه ای را به تحریریه معمارنیوز ارسال نموده است که عیناً منتشر می گردد.

متن جوابیه زیباسازی کاشان:

لینک مرتبط: اعلام نتایج مسابقه طراحی المان شهری کاشان و عدم اعطای جوایز توسط شهرداری کاشان
لینک مرتبط: اعلام نتایج مسابقه طراحی پنج میدان در اراک

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook