یکصد و بیستمین گفتمان هنر و معماری انجمن مفاخر با موضوع سرزمین من – گیلان

اقلیم سرزمین گیلان به آب و هوای معتدل خزری تعلق دارد و در عین حال که کوهستان های تالش از شمال به جنوب و کوهستان های البرز از غرب به شرق به علت ارتفاعات زیاد ، موجب بارندگی فراوان در این خطه می شوند ، از عبور بخار آب دریای مازندران و بادهای مرطوب شمال غربی به داخل ایران جلوگیری می کنند.این چین خوردگی ها شامل بلندیهای تالش، ماسوله و پشت کوه است که از دره رود آستارا تا تنگ منجیل گسترده شده و نیز رشته کوههای شرقی که از دره سفیدرود به سوی شرق تا کوههای استان مازندران ادامه دارد و ناهمواری های ناحیه دیلمان ، لاهیجان و عمارلو را در بر می گیرد ، در تمامی دامنه های این چین خوردگی ها جنگل های شمالی (به ویِژه جنگل های گیلان) تنها بازمانده جنگل های طبیعی و بقایای یک ثروت ملی ، تاریخی و طبیعی کشورآرمیده است و به عنوان یکی از پر اهمیت ترین موزه های طبیعی جهان شناخته می شود . در انتهای این اکوسیستم، بزرگترین دریاچه جهان (دریای خزر)با داشتن قابلیت های استثنایی ، در بخش جنوبی خود یکی از کم نظیرترین سواحل را به وجود آورده است.

برای شناخت بیشتربا تاریخ گیلان تنها می توان با تکیه بر پاره ای از اشاره ها ، گمانه ها و کاوشهای باستان شناختی (تا شش قرن پیش از میلاد ) ، دست یافت ،‌این کاوش ها نشان می دهند که آثار به دست آمده از این سرزمین و سواحل جنوب دریای خزر به دوره پیش از آخرین یخبندان (بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار سال) پیش تعلق دارند .

گیلان از دیرباز ، زیستگاه قوم های گوناگونی است که از جمله می توان به گیل ها ، دیلم ها ،‌کادوس ها ، ماردها ، کاس ها و … اشاره کرد و زبان مردم آن نیز تحت تاثیر تنوع قومی گویش های گوناگونی دارد که مهمترین آنها عبارتند از : گیلکی ، تالشی ،‌دیلمی ،‌گالشی ، کرمانجی ، تاتی و …

درباره پیشینه و نژاد اقوام ساکن گیلان قبل از ورود آریایی ها اغلب ‍پژوهشگران بر آنند که سومری ها مظاهر تمدن خود را از ناحیه جنوب شرقی دریای مازندران که در آنجا گنجینه ای از اشکال و سفال سومری به دست آمده ، با خود به جلگه بین النهرین آورده اند . در پهلوان نامه گیل گمش ، و افسانه های کهن اشاره به کوچ کوهپایه نشینان کوهستان های خاوری (کردستان ، آذربایجان و گیلان امروزی ) از فرازهای سخت به سوی آبرفت های زندگی بخش بین النهرین شده است . هر چند تا به امروز یافتن زنجیره گمشده ای که فرهنگ باستان آریایی به ویِِژه در شمال ایران را به فرهنگ سومر پیوند می دهد به سرانجام نرسیده است . ولی بسیاری از ساخته های ایرانیان باستان که از تپه های مازندران و گیلان و کرمان به دست آمده ،‌نظریه دیرینه شناسان و انسان شناسان را بر چنین پیوندی تایید می کند .

در یکصد و بیستمین گفتمان هنر و معماری که به معرفی سرزمین گیلان اختصاص دارد خانم مهندس ظفرنژاد و آقایان دکتر یوسف فلاحیان ،‌دکترعلی طاهری ومهندس جاوید ساسانیان سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است.

زمان:چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۳ از ساعت ۱۸ الی ۲۰:۳۰
مکان:باغ موزه قصر- خیابان دکتر شریعتی – خیابان مطهری شرقی
سایت مرتبط: http://ammi.ir

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook