گفتمان هنر و معماری “مفاهیم، رویکردها و کاربردهای ریخت شناسی شهری”

انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می کند:
سیصد و بیست و هشتمین گفتمان هنر و معماری

با موضوع:
مفاهیم، رویکردها و کاربردهای ریخت شناسی شهری

پنل گفتگو:
دکتر مازیار عبائی
مهندس سمیه مراقی

دبیر پنل:
مهندس نسیم ایرانمنش

دانش مورفولوژی شهری یا ریخت شناسی شهری دانش تازه ای نیست و قدمت آن دست کم به شش دهه قبل بر می گردد و اگرچه رشد و اشاعه آن در حوزه شهرسازی چندان قابل تامل نیست، دانشمندانی بنام هستند که در این مقوله اندیشه های خود را مدون نموده و مکتوباتی ارزشمند به یادگار گذاشته اند. مقوله ریخت شناسی شهری را شاید با نام دانشمند آلمانی کانزن می توان آغاز کرد که بعد از مهاجرت به انگلیس در دهه ۶۰ میلادی مکتبی به نام مکتب انگلیسی در مورفولوژی شهری معرفی نمود و در کتاب های خود روی نمونه شهرهای انگلیس با روش تحلیل مورفولوژی خویش کار کرد. تقریبا همزمان با آن، مکاتب ایتالیا و فرانسه نیز با رویکردهای خاص خود پا به عرصه شهرسازی گذاشتند و روش هایی برای تحلیل ریخت شناسی شهر ارائه دادند. در این مکاتب مورفولوژی شهری در مقیاسهای مختلف به موضوع فرم شهر می­پردازد و از مقیاس کلان منطقه­ای تا مقیاس جزء قطعات تفکیکی و ابنیه را در بر می­گیرد. مورفولوژیست های شهری چندی بعد تصمیم گرفتند که انجمنی به نام ISUF ایجاد نمایند و علاوه بر نشر مجله مورفولوژی شهری، هر سال کنگره ای را برگزار کنند تا از اقصی نقاط دنیا متخصصان و صاحب نظران شهرسازی گرد هم بیایند و در خصوص ریخت شناسی شهری به تبادل نظر بپردازند. با وجود آن این شاخه از علم شهرسازی هنوز به رشد و گسترش مورد نیاز نرسیده است.

کشور ایران با داشتن پیشینه غنی در شهرسازی و معماری و انواع شکل های بافت شهری در سکونتگاه های خود نیاز به اعمال توجه بیشتر به این رشته در دانش شهری است. بافت های متنوع شهرسازی تاریخی ایران از یزد و میبد گرفته تا میمند و کندوان و تا سکونتگاه های گیلان و مازندران همگی دارای ریخت شناسی شهری خاصی هستند که کنکاش در آن ها با دید یک مورفولوژیست شهری لازم است . بعلاوه بافت های معاصر شهری در کشاکش توسعه یافتن در خلال سال ها، نیازمند بررسی ریخت شناسی است تا چون و چرای بسیاری از جنبه های شهری به دست آمده و از نتایج آن بهترین راه حل برای توسعه شهری استفاده گردد.

سیصد و بیست و هشتمین گفتمان هنر و معماری به بحث درباره علم مورفولوژی شهری ، مکاتب و رویکردهای آن اختصاص دارد و به عنوان نمونه، بافت معاصر شهر تهران و بافت تاریخی شهر قزوین با دید ریخت شناسی شهری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مطالعه بافت معاصر شهر تهران به تحولات قطعات تفکیکی با کاربری مسکونی از دوران قاجار تا کنون می­پردازد و شرایط پیش روی نظام ضوابط و مقررات شهری را از منظر ریخت شناسی شهری بررسی می­کند و ابهاماتی که تداوم تحولات کنونی در آینده ایجاد می­کنند را به بحث می­گذارد. سخنرانان این نشست که با نمایش فیلم همراهست، مهندس سمیه مراقی و دکتر مازیار عبائی هستند و دبیر پنل گفتگو مهندس نسیم ایرانمنش می باشند.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه، ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵

سایت مرتبط: www.ammi.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook