گفتمان هنر و معماری با موضوع «مرمت؛ علم یا شهود» – روایت دو تجربه، همراه با بازدید از عمارت پست و موزه تمبر

انجمن مفاخر معماری ایران با همکاری مدیریت موزه ارتباطات برگزار می کند:
سیصد و چهارمین گفتمان هنر و معماری

با موضوع:
مرمت؛ علم یا شهود – روایت دو تجربه
همراه با بازدید از عمارت تاریخی پست و موزه تمبر

عمارت پست تهران و موزه ارتباطات:
به روایت مهندس علی‌اکبر نصرآبادی مدیر پروژه

خانه های محرق، بحرین؛ کاری از گروه مرمتگران ایتالیا:
به روایت مهندس سمیرا کاظم‌پور، به عنوان مدیر داخلی پروژه

 پنل گفتگو:
– دکتر علیرضا انیسی
– دکتر مهرداد بصیری غرب
– مهندس سعید سادات نیا
– دکتر محمدمنصور فلامکی

دبیر پنل:
بهروز مرباغی

ایران کشوری تاریخی با آثاری ارزشمند است. شهرهای تاریخی ایران، با بی‌شمار بناها و عرصه‌ها، نیازمند مرمت مدام و مستمر هستند. بدین سبب، مرمت ابنیه و شهر از رایج‌ترین فعالیت‌های شهری و معماری است. اما، به دلایل مختلف، نمی‌توان ایران را کشوری با نام و افتخار در امر مرمت نامید. چالش‌های فراوانی در «مبانی نظری» مرمت در ایران وجود دارد. علاوه بر این، هنوز نوع برخورد با بناهای تاریخی و عرصه‌های فرهنگی در ایران، متاثر از دانش مرمت جهانی نیست. عموما، در آسیب‌شناسی اثر به روش‌های شهودی و تجربی اکتفا می‌شود. بنابراین، در کنار چالش مبانی نظری، چالش تکنولوژی و دانش روز نیز وجود دارد.

سرچشمه این چالش، انتخاب روش شناخت است. روش شناخت غالب در فعالیت‌های مرمتی کشور، شناخت هنری است. هنوز جای کافی برای شناخت علمی باز نشده‌است. در اغلب کتاب‌های درسی دانشگاهی نیز شناخت بر مبنای شهود و تجربه است نه آزمایش و سنجش علمی. اگر رسیدن به وفاق در مبانی نظری، به دلیل ماهیت نگرش افراد، چندان دم دست نمی‌تواند باشد، حداقل، آشنایی با روش‌شناسی علمی و استفاده از ابزارهای علمی در آسیب‌شناسی بنا می‌تواند قابل وصول و توصیه باشد.

در سیصدو چهارمین نشست گفتتمان هنر و معماری، در عمارت زیبای موزه پست و ارتباطات، دو تجربه مرمتی گرانقدر ارائه می‌شود. نخست روند آسیب‌شناسی و مرمت عمارت باشکوه و تاریخی پست تهران و موزه ارتباطات، اثر ماندگار نیکلای مارکوف، توسط مهندس علی‌اکبر نصرآبادی مدیر پروژه ارائه می‌شود. طرح مرمت این اثر را زنده‌یاد مهندس مصطفی دانشور تهرانی تهیه کرده‌است. ارائه دوم توسط مهندس سمیرا کاظم‌پور، به عنوان مدیر داخلی پروژه، روایت تجربه همکاری با گروه معتبر مرمت‌گران ایتالیایی در بحرین است. هر دو اثر و هر دو ارائه، از ارزش‌های خاص خود برخوردارند.
اعضای پنل گفتگوی این برنامه ضمن تسلط بر امر مرمت، آشنایی نیرومندی نیز با مکتب مرمت ایتالیا دارند و می‌توانند به بسط مطلب کمک کنند.

به اعتبار محل برگزاری، که از مفاخر گرانقدر معماری معاصر ایران است، پیش از آغاز ارائه‌ها، بازدید کوتاهی از بخش‌های مختلف عمارت و موزه اصل تمبرهای کشور پیش‌بینی شده که متاسفانه بسیار کوتاه و پرشتاب خواهد بود. میزبان ارجمند نشست، مدیریت موزه ارتباطات، این بازدید را با توضیحات روشنگرانه پربار خواهد کرد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: دوشنبه ۲۴ دی ماه ۹۷، ساعت ۱۵ الی ۱۸
* (شروع بازدید ساعت ۱۵، شروع ارائه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ خواهد بود. سقف برنامه ساعت ۱۸ است.)
مکان: تهران، موزه پست و ارتباطات، اول خیابان امام خمینی
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook