کارگاه آموزشی خشت نو – تهران و یزد

دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه یزد برگزار می کند:
«کارگاه آموزشی خشت نو»

مقدمه:
مصالحی که در دسترس معماران گذشته ی ایران بودند در شکل دهی به معماری تاریخی این سرزمین نقشی محوری ایفا می کنند. خشت یکی از متداول ترین و پرکاربردترین مصالح در ساخت ابنیه، محلات، روستاها و شهرهای ایران بوده است. وفور این ماده در ساختمایه ابنیه، آن را به جزیی تفکیک ناپذیر در تصور ذهنی مردم از بافات تاریخی بدل کرده است. تا آنجا که خشت نشانه ای از بافت تاریخی است. سابقه ی استفاده از این ساختمایه به حدود ۷۳۰۰ ساال قبل از میلاد، در گنج دره کرمانشاه باز می گردد. امروزه با گذر زمان و تنوع مصالح نو، ادبیات استفاده از خشت در این مرز و بوم رو به فراموشی است و این امر خلاءی در درک امروز ما از شکل گیری معماری گذشته پدید آورده است. پر واضح است که برای حفظ معماری و آثار تاریخی این خطه، بازخوانی و شناخت کامل مولفه های معماری اش لازم است. از سویی دیگر خشت واجد ظرفیت هایی بوده است که مصالحی مقرون به صرفه، یکپارچه، در دسترس و بومی داراست. در این راستا ضرورت شناخت خشت به عنوان ساختمایه ای عجین با هویت شهرهای تاریخی این مرز و بوم و به منظور احیا و معاصر سازی کاربرد آن در معماری شهرهای امروزین، احساس می شود. به همین جهت انجمن علمی مرمت و احیای ابنیه دانشگاه تهران برآن است تا به بررسی و تبیین جوانب مختلف این موحوع بپردازد. از این رو کارگاهی مشترک را برای پرداختن به این موضوع با همکاری دانشکده معماری دانشگاه یزد ترتیب داده است.

تعاریف:
کارگاه های آموزشی پژوهشی، به دوره های آموزش غیررسمی اطلاق می شوند که در قالب آموزش های تخصصی و کاربردی و در چارچوب مقررات و ضوابط آموزشی پژوهشی دانشگاه صورت، پذیرفته و اجرا می شوند. به دانش پذیران این دوره ها گواهی پایان دوره بدون استفاده از عناوین رسمی دانشگاه اعطا می گردد.

* افراد مرتبط با رشته های معماری و مرمت شامل دانشجویان رشته های مرمت و احیای ابنیه و بافت های تاریخی، مطالعات، معماری ایران، معماری، تکنولوژی و…. می توانند متقاضی شرکت در این دوره از کارگاه باشند.

ضرورت موضوع:
یکپارچه سازی منظر شهرها بخصوص شهرهای تاریخی یکی از موضوعات، جدید و دامنه دار در بین کلیه نهادهای حافظ میراث در مقیاس جهانی است. بعلاوه مطالعات جدید در حوز شهرسازی و معماری ثابت کرده است که خشت به عنوان یک ساختمایه در حال حاضر نیز مانند دوران گذشته قابلیت به کارگیری و استفاده دارد. به شرطی که این بهره گیری از ساختمایه بگونه ای باشد که نمایانگر ویژگی های معماری عصر حاضر در گذر تاریخ برای آیندگان باشد. از یک سو وجود پدیده ایی همچون جهانی شدن و از بین رفتن فرهنگ های گوناگون و رنگارنگ نیاز مبرم را به شناخت خشت و گل و از این طریق معماری گلین و خشتی را متصور می سازد. این شناخت و بارگیری متناسب با حال حاضر از این ماده، بستر معماری و شهررسازی حال حاضر را به حلقه اتصال گذر از گذشته به آینده بدل می سازد.

اهداف برگزاری کارگاه:
– شناخت کامل و بررسی وضعیت خشت از گذشته تا به امروز (شناخت نحوه استفاده این ساختمایه در سایر نقاط دنیا)
– شناخت راه های بهینه سازی آن برای استفاده در آینده با توجه به تکنولوژی روز به لحاظ سازه ای-زیباشناختی
– کمک به دانشجویان برای ساخت و پرداخت خشت به صورت عملی و استفاده از آن در طرح های خود.

پرسش های مطرح در دوره:
پرس هایی که در طول این دور به آنها پاسخ داده خواهد شد :
– عوامل پایداری خشت در طول زمان چیست؟
– چگونه می توان از این عوامل برای بهینه سازی خشت هم در مباحث انرژی و هم در مباحث سازه ای برای بسط آن به معماری آینده استفاد کرد؟

سخنرانان:
– دکتر محمدحسن خادم زاده (حفاظت سازه های گلین)
– دکتر نریمان فرحزاد (روش های نوین معماری خاک)
– دکتر محسن عباسی هرفته (مروری بر مصادیق امروزی معماری با خاک)
– مهندس ساشا ریاحی (مرمت ایوان مسجد ده نو میبد)
– مهندس محمدعلی دانشی راد (معرفی نمازخانه گلین فکه)

* این کارگاه به مدت چهار روز، شامل دو بخش نظری و عملی است. جلسه نظری آن به مدت یک روز در تهران و جلسات عملی آن به مدت سه روز در یزد برگزار خواهد شد.
در بخش نظری به توضیح و تشریح مسائل مربوط به خشت از جمله تاریخچه ،ویژگیها ،جایگاه آن در امروز و فردای معماری ایران و راه های بهینه کردن آن پرداخته خواهد شد. در بخش عملی هنرجویان به عمل آوردن خشت و استفاده از آن در طرح های خود خواهند پرداخت. درنهایت جلسات به شرکت کنندگان گواهی حضور در کارگاه اعطا خواهد شد.

وسایل مورد نیاز برای کارگاه:
به دلیل نوع فعالیت هایی که در طی این دوره انجام خواهد شد لازم است موارد ذیل برای روزهای برگزاری کارگاه به شرح زیر رعایت شوند:
برای جلسه ی نظری کارگاه و کارگاه طراحی متعاقب آن؛ همراه داشتن وسایل مورد نیاز برای طراحی (کاغذ طراحی، قلم و خودکار، خط کش و….) الزامی است. در ضمن بهتر است به منظور کارآمدتر بودن این جلسه پیش از حضور در جلسه تعدادی طرح و ایده مرتبط با موضوع به همراه شرکت کنندگان باشد.

برای جلسات عملی و حضور در یزد؛ علاوه بر وسایل مورد نیاز جهت اقامت در شهر یزد (وسایل شخصی و…)، لباس مناسب برای شرکت در جلسات عملی کارگاه (البسه ای که در هنگام کار عملی شرکت کنندگان مشکل ساز نباشند)

ثبت نام کارگاه:
دانشجویان رشته های شهرسازی، معماری، مرمت و مطالعات معماری دانشگاه های تهران و یزد و سایر دانشگاه های ایران.

 هزینه های ثبت نام:
– مبلغ صد هزار تومان؛ شرکت کنندگان دانشگاه یزد
– مبلغ سیصد هزار تومان؛ سایر شرکت کنندگان سایر رشته های مرتبط با معماری، مرمت و مطالعات

* مبلغ دریافتی از شرکت کنندگان دانشگاه های تهران و سایر نقاط شامل هزینه رفت و برگشت از تهران به یزد و بالعکس، هزینه اقامت سه شبانه روز به همراه وعده ناهار و صبحانه خواهد بود.
– انجمن مسئولیتی را در قبال هزینه رفت به تهران شرکت کنندگان دانشگاه یزد به جهت شرکت در جلسه نظری کارگاه نمی پذیرد.
هزینه های دریافتی برای برگزاری کلیه روزهای برگزاری جلسات نظری و عملی در نظر گرفته شده است.

* ظرفیت ثبت نام؛ ۱۲ نفر؛ شرکت کنندگان دانشگاه یزد؛ ۹۲ نفر؛ شرکت کننده از تمامی رشته های مرتبط با معماری، مرمت و مطالعات معماری ایران دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های ایران. ظرفیت شرکت کنندگان بر طبق آمار ثبت نام کنندگان قابل تغییر است.
* مهلت ثبت نام: ۴ الی ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶

• دریافت شیوه نامه کارگاه:
دانلود فایل برنامه و شیوه نامه کارگاه

زمان جلسه نظری: سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، ساختمان تحصیلات تکمیلی، آتلیه مرمت و مطالعات معماری

زمان جلسات عملی: چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه: ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
مکان: یزد، دانشکده معماری، خانه رسولیان

تلفن تماس: ۰۹۱۴۹۹۵۵۸۸۴ – ۰۹۱۱۷۷۰۷۷۳۱
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook