پروژه ساختمان اداری کهن سرام؛ اثر هوبا دیزاین؛ برنده Riba 2021

پروژه ساختمان اداری کهن سرام؛ اثر هوبا دیزاین؛ برنده Riba 2021

گروه طراحی هوبا دریافت کننده جایزه معمار نو ظهور بین المللی RIBA در سال ۲۰۲۱، برای نخستین بار از ایران برای پروژه ساختمان اداری مرکزی کهن سرام در تهران، ایران می باشد.
داوران ضمن اعطای این عنوان، تحت تأثیر خویشتنداری، ابتکار عمل و ظرافت ساختمان قرار گرفتند که به سفارش شرکت آجرسازی کهن سرام برای طراحی دفتر مرکزی آن ها تعیین شده بود.

مؤسسه سلطنتی معماران بریتانیا، RIBA، یک نهاد حرفه‌ ای برای معماران در سطح بین‌ المللی است که برای پیشرفت معماری تحت منشور سلطنتی خود که در سال ۱۸۳۷، سه منشور تکمیلی و یک منشور جدید در سال ۱۹۷۱ اعطا شد، تأسیس شد.

هیات داوران:
• Odile Decq؛
معمار و برنامه ریز شهری فرانسوی، برنده جایزه معماری بینال ونیز
• Jeanne Gang؛
معمار آمریکایی و بنیانگذار و رهبر استودیو معماری گنگ.
• Es Devlin OBE؛
هنرمند و طراح صحنه انگلیسی که متخصص در اتخاذ متودولوژی در راستای برقراری پلی میان مخاطب و اثر می باشد.
• Rossana Hu؛
معمار و موسس استودیو Neri&hu. دارنده کرسی دپارتمان معماری دانشگاه Tongji شانگهای
• Gustavo Utrabo؛
معمار و شهرساز برزیلی و برنده جایزه بین المللی معماران نوظهور RIBA-2018

روایت پروژه: 
آیا دانه بندی یک ساختمان می تواند در سیمای شهری تغییر استراتژیک ایجاد کند؟ سایت این تک دانه در موقعیتی واقع شده که مقیاس شهری و محله ای به طور هم زمان وجود دارد. حال داستان پروژه ما با یک سازه موجود در همجواری اتوبان ستاری در عین داشتن دسترسی محلی در همسایگی یک پارک آغاز شد.
هدف ما طراحی یک ساختمان چند عملکردی برای دفتر مرکزی کارخانه آجر سازی کهن سرام از طریق ایجاد وحدت در چشم انداز شهری با به حداقل رساندن بیان فرمی ساختمان به عنوان یک ابژه واحد بود که به ساختمان به عنوان یک کل تاکید می کرد و درجهت متحد ساختن المان های مختلف یک ساختمان نظیر دیوار ها، پنجره ها و در ها و غیره، در عین به حداقل رساندن تنوع متریالی پیش می رود ضمن آنکه منعکس کننده آجر به عنوان محصول کارخانه کهن سرام نیز باشد.
بنابراین در تعامل قرار دادن کیفیات دو گانه ساختمان نظیر شفافیت و صلبیت، درون گرایی و برون گرایی، نفوذپذیری و نفوذ ناپذیری، طبیعی و مصنوعی، هموژنتی و هتروژنتی رویکرد ما در این پروژه قرارگرفت تا به خلق فنومنی نو بیانجامد که نه تنها حامل ویژگی های از دوگانه ها باشد بلکه معرف ارزش تازه ای به پروژه باشد. و نوعی فضایی خاکستری را بوجود آورد به جای آنکه تنها انتخابی بین سیاه و سفید باشد.
برای پاسخگویی به این رویکرد خلق متریالی منحصربفرد روشی بود که اتخاذ شد.
در نزدیکی کارخانه آجرسازی کهن سرام کارخانه ریختگری شیشه قرار داشت که ما رو به سمت ادغام این دو متریال در جهت دستیابی به متریالی نو ترغیب کرد که طی یک پروسه آزمون و خطا به خلق موجودی مدولار به نام آجر- عینکی منجر شد.
این موجود عینکی ضمن ایجاد تعادل بین دوگانه ها به عنوان سفت کاری، نازک کاری و عایق کاری نیز عمل می کند.
در بیرونی ترین لایه ساختمان، آجر عینکی ما کیفیتی به نام رزولوشن را پدید آورده که در ارتباط مستقیم با فاصله کار می کند. به گونه ای که هرچه مخاطب دور تر از آن بایستد جزئیات کمتری به وی منعکس می شود و هرچه نزدیکتر شود المان ها و مشخصات بیشتری قابل تشخیص خواهد بود.
این نما با گسترش خودش از یک پوسته به حجم، فضاهای داخلی را نیز شکل می دهد و نفوذ پذیری آن از شاخصه های اصلی آجرعینکی است که از طبیعت نیمه شفاف و میانه رو خودش برای ادغام درون و بیرون و محو کردن مرز بین این دو استفاده می کند که باعث ورود نور به درون فضاها، ضمن همراهی نور مصنوعی که در وهله اول غیر قابل تشخیص است، می شود. به گونه ای نور را مرموز وارد فضا می کند که خوانش آن را در حالت تعلیق گونه قرار می دهد.
در نهایت، آجر عینکی به عنوان یک متریال نو که پاسخگو به کیفیات دو گانه است، در عین در نظر داشتن مسئله مشرفیت و محرمیت، در پی فرصت های جدیدی است تا بتواند در مقیاسی فراتر از این ساختمان، نظیر تراس ها، ووید ها و حیاط ها به عنوان الگویی ساده برای بافت شهری عمل کند.

شایان ذکر است به گروه طراحی هوبا با مدیریت مهندس هومن بالازاده، برای پروژه ساختمان اداری مرکزی کهن سرام، جوایز زیر اعطا شده است.

:Kohan Ceram Awards
 Memar Award 2019, 1st Place –
Dezeen 2020, Shortlist –
A ‘ Design Award & Competition 2021, Gold Award –
Brick 22, Shortlist –
WAF 2021, Highly Recommended –
Architecture MasterPrize 2020, Best of Best Winner –
Créateurs Design Awards 2021, Nominated –
RIBA Award 2021, For Excellence –
Brick Development Association, Shortlist –
RIBA Award 2021, Emerging Architect –

PDF Kohan Ceram Awards •

♦ نمــایش تصاویر پروژه:

 

♦ نمــایش فیلم پروژه:

 

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook