نگاهی به فراخوان مسابقه دانشجویی «طراحی مسکن بومی برای سواحل مکران»

نگاهی به فراخوان مسابقه دانشجویی «طراحی مسکن بومی برای سواحل مکران»

آنچه در پوستر فراخوان مسابقه دیده میشود، اشاره ایست به لیستی از چند سازمان، انجمن و … تخصصی و اما دریغ از تدوین فراخوانی حرفه ای و تخصصی!
مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص دستورالعمل اجرایی تشکیل دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی؛ تعاریف تکمیلی بند۴-۶: “داور مسابقه شخص حقیقی با صلاحیتی است که برگزارکننده وی را طی حکمی به عضویت در هیأت داوری منصوب می‌کند.” و همچنین در آیین‎نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی آمده است: “داور یا داوران باید پیش از انتشار آگهی مسابقه انتخاب شوند.
در این فراخوان، انتصاب داوران (حقیقی) که از ارکان مسابقه است، رعایت نشده و اشخاص حقوقی به عنوان داوران مسابقه معرفی شده اند!
از دیگر نکات قابل تامل در مسابقه حاضر درنظر گرفتن جوایزی نامتعارف (اعطای تسهیلات کسر خدمت سربازی) از سوی برگزارکننده می باشد که با عنوان “جوایز معنوی که در نوع خود قابل توجه می باشد” در ابتدای فراخوان حاضر از آن نام برده شده است. ازاینرو شاید بهتر بود فراخوان مذکور میان سربازان معمار به مسابقه گذاشته می شد !!!
امید می رود برگزارکنندگان نامبرده در فراخوان حاضر نسبت به اصلاح موارد فوق اقدام، و نسبت به عرف و قوانین برگزاری مسابقات معماری تمکین نمایند و البته دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری شهرسازی وزارت راه و شهرسازی پیگیری نماید.
تحریریه معمارنیوز

  • در ادامه متن فراخوان مسابقه مذکور آورده می شود:

اولین دوره مسابقه ملی طراحی – مسکن بومی برای مکران
مسابقه ملی ایده بازار دریایی – ویژه سواحل مکران
آذر ماه ۱۳۹۶– دانشگاه قم

مقدمه:
اولین دوره جشنواره ملی ” مکران گنج بی کران ” به میزبانی دانشگاه قم و با حمایت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی عمران به عنوان حامیان و برگزارکنندگان در آذر ماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد گردید. این دوره از جشنواره با رویکرد محرومیت زدایی سواحل جنوبی کشور به خصوص سواحل مکران و آشنایی و جلب توجه جامعه دانشگاهی با این محدوده جغرافیایی کار خود را شروع کرده است. اولویت و هدف اصلی برگزارکنندگان این دوره از جشنواره جذب و اطلاع رسانی حداکثری در این حوزه بوده که به لطف خدا و همکاری شما عزیزان در طول مدت برگزاری مسابقه اطلاع رسانی های مناسبی در مورد اهمیت این محدوده ارزشمند جغرافیایی به جامعه دانشگاهی و غیر دانشگاهی کشور صورت خواهد پذیرفت. در این آیین نامه تلاش شده که فضای جشنواره به گونه ای فراهم شود که در کنار سادگی، به ایجاد فضایی خلاق و فنی روی آورده و شرکت کنندگان را به تلاش برای خلق شرایط جدید سوق دهد. شرکت کنندگان این جشنواره در دو بخش طراحی و ایده بازار با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. در این دوره از مسابقه به منظور تقدیر و تجلیل از برگزیدگان جوایز مادی و معنوی در نظر گرفته شده است که در نوع خود قابل توجه می باشد. به امید آن که با برگزاری چنین حرکت هایی گامی مثبت در جهت محرومیت زدایی از مناطق مختلف مهین عزیزمان برداشته و زمینه رشد و بالندگی دانشجویان کشور را فراهم نماییم.

طرح مساله:
گردهم آمدیم تا در قالب جشنواره ای به ارائه ایده و راهکارهایی برای حل برخی از مشکلات محرومیت زدایی مردم سواحل مکران بپردازیم. همانگونه که در بخش مقدمه نیز عنوان گردید این جشنواره از سه بخش طراحی، ایده بازار و نمایشگاه تشکیل شده است. در بخش طراحی هدف طراحی سازه ای است که در کنار داشتن ویژگی های مثبت سازه های بومی، نکات منفی آن ها را اصلاح نماید. بندهای آیین نامه این مسابقه بسیار آزاد انتخاب شده تا ذهن شرکت کنندگان را محدود سازه های فعلی نکرده و شرکت کنندگان بتوانند با دست باز به ارائه ایده های ذهنی خود در این حوزه بپردازند.

همانطور که می دانیم ساکنین هر منطقه متناسب با مصالح در دسترس و اقلیم خاص خود طراحی ویژه ای برای منازل مسکونی لحاظ می کنند. همانگونه که همه ما مشاهده کرده ایم، طراحی منازل مسکونی سنتی مناطق کویری ایران همچون یزد با بادگیر های معروف خود متفاوت با مناطق شمالی کشور که تحت بارش شدید برف و باران قرار دارند، می باشد. هدف این مسابقه معرفی مشکلات و اقلیم سواحل جنوبی کشور (سواحل مکران) و ارائه پیشنهادی برای اصلاح شرایط فعلی در حوزه مسکن ساکنین این مناطق می باشد.

در سواحل مکران به دلیل وجود مشکلاتی همچون سستی خاک، بالا بودن دما، بالا بودن سطح آب زیرزمینی، عدم دسترسی مناسب به آب شیرین، عدم وجود راه های ارتباطی مناسب به مناطق مرکزی کشور و غیره مشکلاتی در حوزه مسکن ساکنین ایجاد شده است. این مشکلات، مخصوصا در حوزه شرایط اقلیمی و دمایی این مناطق باعث گردیده که ساکنین بومی، زندگی در منازل سنتی را به زندگی در سازه های مرسوم بتنی و فولادی ترجیح دهند. یکی از اصلی ترین دلایل عدم تمایل ساکنان بومی به سکونت در این نوع از سازه ها، عدم تبادل حرارتی مناسب آن ها می باشد یا به بیان ساده تر سازه های بومی دمای هوای متعادل تری در شرایط طبیعی و بدون استفاده از سیستم های خنک کننده نسبت به سازه های مدرن دارند. گسترش استفاده از سازه های سنتی مشکلات عدیده ای از جمله آتش سوزی، پایین بودن سطح بهداشت، تهاجم جانوران و حشرات موذی را برای مردم این منطقه محروم کشور پدید آورده است. در بخش ایده بازار شرکت کنندگان به ارائه ایده های خود در حوزه محورهای مشخص شده خواهند پرداخت.

تذکرات مهم در خصوص ثبت نام:
– تنها مرجع اطلاع رسانی و ایمیل مورد تایید این دوره از مسابقه، در قسمت مقدمه معرفی شده و هیچ سامانه دیگری مورد تایید نخواهد بود.
– پس از ارسال مدارک، آثار و هرگونه فایل به ایمیل دبیرخانه، تنها در صورتی مورد تایید و ثبت شده تلقی می گردد که پیام تایید از طرف دبیرخانه مسابقه برای شما ارسال گردد. توجه شود که تنها ارسال مدارک از طرف شما به دبیرخانه به منزله تایید ثبت نام شما نبوده و لزوم دریافت پیام تایید از طرف دبیرخانه مورد تاکید می باشد.
–  در صورت عدم دریافت پیام تایید از طرف دبیرخانه تا ۴۸ ساعت پس ارسال مدارک و فایل های خود، علت را از دبیرخانه جویا شده و در صورت نیاز، مدارک و آثار ارسالی را اصلاح نموده تا در روند شرکت در مسابقه و ثبت نام شما خللی ایجاد نشود، در غیر این صورت حق اعتراضی برای شرکت کننده قائل نخواهیم بود.
– موارد فوق و دریافت پیام تایید از طرف دبیرخانه برای تایید دریافت مدارک ثبت نام، آثار ارسالی و هرگونه فایل ارسالی به دبیرخانه الزامی می باشد.

شرایط تیم های شرکت کننده در بخش طراحی:
– هر تیم حداکثر از ۳ نفر تشکیل می شود.
– دانشجویان تمامی رشته ها با رعایت موارد ذکر شده در آیین نامه اجازه شرکت در مسابقه را خواهند داشت.
– حضور یک دانشجو از رشته های مهندسی عمران یا معماری در هر تیم الزامی می باشد.
– حضور یک نفر از اساتید هیئت علمی دانشگاه (عمران یا معماری) به عنوان استاد مشاور هر تیم الزامی می باشد.
– هر تیم یک نفر را به عنوان سرگروه در معرفی نامه به دبیرخانه مسابقه معرفی نماید.
– هر نفر تنها می تواند عضو یک تیم باشد.
– حضور استاد مشاور در چند تیم بلامانع است.
– حضور چند تیم از یک دانشگاه در مسابقه بلامانع است.
– تکمیل و ارسال فرم های ارائه شده در سایت مسابقه به ایمیل بخش مسابقه (design@qom.ac.ir) الزامی می باشد.

تذکر:
– اعضای تیم های طراحی امکان ارسال ایده و شرکت در بخش ایده بازار و بالعکس را خواهند داشت.

ضوابط و نحوه امتیاز دهی بخش طراحی:
• خروجی نهایی: یک سازه ویلایی با ارتفاع نهایی ۵ متر می باشد.
نحوه امتیاز دهی(مجموع کل امتیاز ها ۱۰۰ می باشد):
• تا ۳۰ امتیاز مربوط به طراحی سازه ای و مصالح انتخاب شده در طرح ارائه شده.
• تا ۳۰ امتیاز مربوط به ایده معماری طرح.
– تذکرات مربوط به ۶۰ امتیاز اول مسابقه در زیر آمده است:
– آنالیز نیرو ها به شکل دستی یا مدل سازی در نرم افزار در فایل ارسالی به دبیرخانه موجود باشد.
– طراحی براساس آیین نامه های معتبر دنیا (ترجیحا آیین نامه های ایران) صورت گرفته باشد.
– با توجه به محدودیت های ساخت در منطقه، اجرای طرح ساده باشد.
– در طراحی، پارامترهای مدنظر سوال لحاظ شده باشد (تبادلات دمایی، بالا بودن سطح آب، جانوران موذی و …).
– حداقل ۲ مورد از ۴ مورد بالا باید در طراحی لحاظ گردد.
• تا ۱۰ امتیاز مربوط به استفاده از مصالح نوین و فناوری جدید قابل استفاده در منطقه مورد نظر.
• تا ۵ امتیاز مربوط به ارائه نقشه های اجرایی طرح ارسال شده.
• تا ۱۰ امتیاز مربوط به خلاقیت و نوآوری در طراحی صورت گرفته می باشد.
• تا ۱۰ امتیاز مربوط به ارائه کلیپ.
– شما می توانید در یک کلیپ نهایتاً ۸ دقیقه ای توضیحات مد نظر خود یا هرآنچه که از نظر شما می تواند در امتیاز دهی هیات داوران اثر گذار باشد را ارسال نمایید.
– فرمت کلیپ ارسالی باید mp4 باشد.
– حجم کلیپ حداکثر ۱۰۰ مگابایت باشد.
– توضیحات ارائه شده در کلیپ جامع باشد.
– محتوای کلیپ آزاد و در اختیار تیم طراح می باشد.
– کیفیت تدوین کلیپ تاثیری در امتیازدهی این بخش نداشته و تنها محتوای آن حائز اهمیت می باشد.
• تا ۵ امتیاز مربوط به نظر داور.
– در صورت برابر شدن امتیازها، بر اساس نظر نماینده دانشگاه میزبان، اتحادیه، نیروی دریایی و سایر اعضای هیات داوران امتیاز این قسمت اختصاص داده خواهد شد.
مجموع امتیازها تا این قسمت ۱۰۰ می باشد که دو قسمت زیر با عنوان امتیاز تشویقی مازاد بر ۱۰۰ برای تیم های شرکت کننده در نظر گرفته شده است:
• تا ۵ امتیاز مربوط به ارائه دفترچه محاسبات – مطابق با دفترچه محاسبات شرکت های مشاور.
• تا ۵ امتیاز مربوط به متره و برآورد پروژه.

محورها و نحوه برگزاری بخش ایده بازار دریایی:
• جهت شرکت در بخش ایده بازار کافی است ایده پرداز محترم، فرم تک برگ ارائه ایده را تکمیل و به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید. تاریخ و مراحل ایده بازار (ارائه کوتاه ۳ دقیقه ای + ارائه شفاهی کامل) به مرور در کانال جشنواره اطلاع رسانی می گردد.

• محورهای ایده بازار:
– بهینه سازی مصرف آب
– آب شیرین کن
– اصلاح الگوی کشاورزی
– کسب و کار دریایی
– گردشگری در حوزه دریا
– زیست دریا
– شیلات
– و سایر حوزه های دریایی مرتبط با سواحل مکران

• نحوه ارسال و امتیاز دهی آثار
– ایده مربوط به سواحل مکران می باشد. (الزامی است)
– قابلیت اجرایی و پیاده سازی ایده
– قابلیت بومی سازی
– استفاده حداکثری از ظرفیت مردمی و امکانات موجود در منطقه
– ارسال ایده در قالب فرم معرفی ایده الزامی می باشد.

هیئت داوران:
– نماینده معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
– نماینده نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران
– نمایندگان سازمان نظام مهندسی استان های سیستان و بلوچستان و قم ایران
– نماینده ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش دانش بنیان دریایی
(معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)
– نماینده اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی عمران
– نماینده دانشگاه قم
– نماینده مرکز معماری ایران
– نماینده انجمن سازه های فولادی اران
– نماینده انجمن بتن ایران
– با نظارت دبیر علمی جشنواره

ریاست جشنواره: دکتر امیرآبادی
کمیته علمی و داوری: (دبیر: دکتر کمالیان)
دبیر علمی مسابقه ملی طراحی: دکتر شریفی
دبیر علمی ایده بازار دریایی: ناخدا یوسفی
کمیته اجرایی:  (دبیر: مهندس صالح)

جوایز:
• جوایز بخش طراحی:
تیم اول: مبلغ ۴ میلیون تومان جایزه نقدی + تقدیر نامه طرح برتر اولین دوره مسابقه ملی طراحی + تندیس طرح برگزیده + اعطای تسهیلات کسر خدمت سربازی
تیم دوم: مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی + تقدیر نامه طرح شایسته تقدیر اولین دوره مسابقه ملی طراحی + تندیس طرح شایسته تقدیر + اعطای تسهیلات کسر خدمت سربازی
تیم سوم: مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی + تقدیر نامه طرح شایسته تشویق اولین دوره مسابقه ملی طراحی + تندیس طرح شایسته تشویق + اعطای تسهیلات کسر خدمت سربازی

• جوایز بخش ایده بازار:
به سه طرح منتخب مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی + تقدیر نامه ایده برگزیده + اعطای تسهیلات کسر خدمت سربازی

برنامه زمانی مسابقه:
رونمایی از پوستر و شروع ثبت نام: ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۶
آخرین مهلت ثبت نام و ارسال مدارک: ۲۰ مهرماه ۱۳۹۶    تمدید: ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۶
آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۶
زمان اختتامیه جشواره و تقدیر از برگزیدگان: ۲۰ آذرماه ۱۳۹۶

• اطلاعات و ثبت نام مسابقه ملی طراحی:
۱- هر سه فایل موجود در این صفحه را با دقت مطالعه بفرمایید.
۲- در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص جشنواره می توانید به صورت مستقیم از طریق ایمیل ( makran@qom.ac.ir ) با دبیرخانه جشنواره مطرح نمایید.
۳- تمامی فایل های مربوط به مسابقه ملی طراحی تنها به ایمیل ( design@qom.ac.ir ) ارسال گردد.
۴- در صورت تمایل به ارسال کلیپ قید شده در آیین نامه، کلیپ را آپلود نموده و لینک دانلود آن را همراه با سایر مدارک به دبیرخانه ارسال نمایید.
تذکر: تیم هایی که به دلایل مختلف امکان معرفی استاد راهنما ندارند، این مساله را از طریق ایمیل های معرفی شده با دبیرخانه مطرح نمایند، تا شرایط حضور آن ها در مسابقه فراهم گردد.
تذکر: در صورت داشتن هرگونه ابهام و سوال در خصوص آیین نامه و مسابقه، موضوع مورد نظر را از طریق ایمیل ( makran@qom.ac.ir ) و یا آیدی تلگرام ( @Makran_ndc ) با دبیرخانه مطرح نمایید.

دریافت مدارک مورد نیاز مسابقه ملی طراحی:
دانلود فرم ثبت نام مسابقه ملی طراحی
دانلود فایل معرفی سواحل مکران
دانلود فایل آیین نامه جشنواره

• اطلاعات و ثبت نام ایده بازار دریایی:
۱- هر سه فایل موجود در این صفحه را با دقت مطالعه بفرمایید.
۲- در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص جشنواره می توانید به صورت مستقیم از طریق ایمیل ( makran@qom.ac.ir ) با دبیرخانه جشنواره مطرح نمایید.
۳- تمامی فایل های مربوط به ایده بازار تنها به ایمیل ( idea@qom.ac.ir ) ارسال گردد.
۴- برای ارتباط مستقیم با دبیرعلمی ایده بازار می توانید از طریق آیدی تلگرام ( @majid55nba ) اقدام نمایید.

دریافت مدارک مورد نیاز ایده بازار دریایی:
دانلود فرم ثبت نام ایده بازار دریایی
دانلود فایل معرفی سواحل مکران
دانلود فایل آیین نامه جشنواره

دبیرخانه:
استان قم، قم، جاده قدیم اصفهان، دانشگاه قم
تلفن: ۳۲۱۰۳۴۲۸ -۰۲۵
ایمیل های دبیرخانه جشنواره:
– پرسش و پاسخ از دبیرخانه: makran@qom.ac.ir
– ارسال فرم های مسابقه ملی طراحی: design@qom.ac.ir
– ارسال فرم های ایده بازار دریایی: idea@qom.ac.ir
سایت جشنواره: www.qom.ac.ir/makran
پوستر جشنواره
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۲ نظر on “نگاهی به فراخوان مسابقه دانشجویی «طراحی مسکن بومی برای سواحل مکران»”

  • Arian wrote on ۳۱ تیر, ۱۳۹۶, ۲۱:۰۹

    برگزاری چنین مسابقه ای با جایزه چهار میلیون تومان با ضوابطی مثل متره و برآورد پروژه یا طراحی بر اساس آیین نامه َنیاز به گروهی از معمار و مهندسان عمران متخصص داره که باید سر چهار میلیون تومان همکاری کنند و در نهایت در باب ایده معمار هم طرح باید ساده و قابل اجرا باشد و اینجوریه که مسابقه صرفا مبدل به یک چالش احمقانه دانشجویی میشود . مضحک ترین قسمت هم تسهیلات معافیت خدمت سربازی میباشد (این جایزه چجوری به برندگان دختر مسابقه اعطا میشود در متن آغازین به خوبی ذکر شد:مسابقه معماری برای سربازان).

  • منیژه رفیعی wrote on ۱ مرداد, ۱۳۹۶, ۰:۲۳

    شرایط تعریف شده برای شرکت کنندگان نشان می دهد که هیات برگزار کننده به اجماع نرسیده اند ایرادات بسیاری به فراخوان وارد است که به عنوان کردن برخی از آن ها که در یک نگاه کلی جلب توجه می کند اکتفا می کنم
    الف . شرایط ذکر شده شرکت کنندگان: محدود کردن تعداد اعضا اجبار به معرفی استاد مشاور امکان شرکت رشته های غیر مرتبط اجبار به داشتن یک عضو عمران و…
    ب. مدارک در خواستی دفترچه متره و برآورد فایل محاسبات سازه ….
    پ. جوایز
    در ابتدا به نظر می رسد هدف جلب نظر دانشجویان مرد از دانشگاه های بومی باشد که اساتید آن توجیه شده و دانشجویان را راهنمایی می نمایند و چه بسا بیراه نباشد که شبهه ایجاد گردد اعضا کمیته برگزار کننده و هیات داوری جزو اساتید باشند و سوال این است چرا در محدوده جغرافیایی و بین دانشکده ها مسابقه مطرح نشده و فراخوان عمومی داده شده است ؟ چه بسا برگزارکنندگان هم پاسخ مناسبی نداشته باشند
    هرچند کم دیده شده اما فراخوان را می توان اصلاح کرد

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook