نگاهی به طرحی از ایران در مسابقه بین المللی “School Without Classrooms; Berlin”

اختصاصی، معمارنیوز- نگاهی به طرحی از ایران در مسابقه بین المللی “۲۰۱۷ School Without Classrooms; Berlin”

مسابقه بین المللی طراحی مدرسه ای بدون کلاس در برلین در آوریل ۲۰۱۷ توسط موسسه Archasm فراخوان گردید و مورخ ۲۴ جولای ۲۰۱۷ از بین ۴۰۶ اثر ارسالی، ۳ طرح به عنوان آثار برتر، ۱۰ طرح شایسته تقدیر و ۵۰ طرح در جایگاه نهایی، توسط داوران مسابقه انتخاب گردید؛ که طرح شرکت داده شده توسط مسعود عابدی مقدم، از ایران در میان ۵۰ طرح مذکور قرار گرفت.

• معرفی مسابقه:
آنچه که در فراخوان مسابقه بین المللی مدرسه ای بدون کلاس_آلمان، برلین به عنوان خواسته های طراحی مطرح شده است:
۱- چه می شد اگر در دورانی زندگی می کردیم که مدرسه و یادگیری دارای سیستم طبقه بندی نمی بود و این سیستم در جهت بهینه شدن پیش می رفت؟
۲- چه می شد که مدرسه ها درجه بندی بر اساس مقطع تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان) را نداشتند؟ چه می شد که ما در مدرسه موضوع یا کتاب خاصی نداشتیم؟
۳- چه می شد اگر هیچوقت سیستم سلسله مراتب یا درجه بندی را در مدرسه نداشتیم؟
۴- چه می شد که ما معماران در سیستم مدارس به اهمیت موضوع ساکن بودن دانش آموزان توجه می کردیم؟
و…..

• نکات کلی در توضیح برنامه:
در ابتدا نکاتی خلاصه و با اهمیت را درباره نظام مدارس یادآوری می کنیم…
– مدرسه ها باید محیطی جذاب و به اصطلاح Fun برای زمینه سازی شکوفایی خلاقیت و استعداد کودکان باشند.
– مدرسه ها باید محیطی برای تزریق اعتماد به نفس به کودکان باشند.
– فن آموزش و پرورش کودکان امروزه خیلی راکد و بدون حرکت است و این سیستم آموزشی خیلی انعطاف ناپذیر و صلب است.
– خلاقیت و انعطاف پذیری در روش های آموزش و تمرین به کودکان خیلی محدود و آهسته است.
– در اغلب کشورها، مدارس یک محیط کلی مکانیکی و نظری را دارند که سیستم آموزشی دقیقا بر روی حل مسئله، تمرین ، روش های تجربی و مهم تر از همه علایق شخصی کودکان و … تمرکز کرده است.
– پس از انقلاب صنعتی برای بهینه کردن محیط های دلگیر، بدون رنگ، ایزوله و بدون زندگی تلاش چشم گیری نشده است.
– تکامل ذهنی کودکان در سن ۵ تا ۱۲ سالگی مسئله ای مهم و قابل درک می باشد و روانشناسان تأثیر مهم معماری و حالت فضایی بر تأثیر گذاری این تکامل را تأیید کرده اند.
– مسابقه از شما می خواهد که سیستم و نظام مدرسه امروزی که بر اساس سیستم bench-table-chalkboard می باشد را از بین ببرید.
– طرح شما علاوه بر درک و اهمیت به توانایی های فردی کودکان باید یک محیط قابل همکاری و همدست باشد.

• عناوین کلی مد نظر در مسابقه:
۱- روش جدید یادگیری را طراحی کنید, روشی که سیستم امروزی آموزش را تغییر دهد:
هدف شما بهبود بخشیدن به کیفیت محیط های یادگیری نیست بلکه سیستم را دوباره بازآفرینی کنید و تمامی تقسیمات کلاس ها را بشکنید و آن را به یک سیستم جدید مدرسه ای تبدیل کنید. شرکت کننده ها باید روش جدیدی در تربیت و آموز ابداع کنند تا تمرکزش بر روی علایق شخصی دانش آموزان باشد. مدرسه باید بر روی مهارت های تمرین محور دانش آموزان تمرکز کند.
۲- محیط معماری خلاقانه ای طراحی کنید تا نیازهای بصری و تجربی دانش آموزان را افزایش دهد:
محیط های غیر رسمی (informal) و جذاب را طراحی کنید. هدف مسابقه این است که محیط خشک، ساکن و خسته کننده مدرسه را از بین برده و به سمت محیط های یادگیری چند بعدی و انعطاف پذیری سوق دهد که قابل استفاده برای کارهای مختلف باشد. همه فضاها باید تجربیات متفاوتی را برای دانش آموزان فراهم کنند که این تجربیات متفاوت می تواند از طریق کیفیت فضایی، زیبایی شناختی، رنگ، فورم و سایر ویژگی ها باشد.
۳- محیط و لنداسکیپ را ترکیب کنید تا به سمت مدلی پویاتر و معنادار تر حرکت کنید:
در آموزش و پرورش و فن تربیتی، environment به عنوان معلم سوم در نظر گرفته می شود. طرح پیشنهادی شما باید به دنبال خلق محیطی باشد تا آموزش بدهد، الهام ببخشد و هویت کسانی را که در آنجا حضور دارند در جهتی مفید و مثبت شکل دهد. لنداسکیپ فقط نباید به یکسری زمین های بازی و محوطه های چمنی محدود شود بلکه باید با محیط های یادگیری ادغام شود. شرکت کننده ها باید لنداسکیپ هایی درگیر کننده برای دانش آموزان ایجاد کنند و نمی بایست قطعات وسیعی از چمن را ایجاد کنند.

• معیار های ارزیابی:
– توجه به معیارهای ذکر شده در بالا
– حالت فضاها و فورم کلی مدرسه
– موضوع و برنامه ای خلاق برای نظام مدرسه
– اصالت و زیبایی شناختی
– قدرت هیجانی(احساساتی) و روانی
– به نمایش گذاشتن و ایجاد فرصت برای بحث کردن و مناظرات
– وضوح (روشنی) و قابلیت درک طرح

• هیئت داوران:

 

• طرح های برتر:

رتبه اول: کد SWC4661V
Carla Sentieri, Lucas Vidal, Alba Carinena (Spain)

 

رتبه دوم: کد SWC1542F
Edouard Fizelier, Pedro Coehlo Benoist Rouel-Brax (France)

 

رتبه سوم: کد SWC4713B
Nathavat Kamronrittisorn, Wasin Hemachartwiroon (Thailand)

 

• طرح های شایسته تقدیر:

 

• ۵۰ طرح نهایی:
لینک مربوط به ۵۰ طرح نهایی

 

• معرفی و توضیحات طرح شرکت کننده از ایران به بیان طراح پروژه (یکی از ۵۰ طرح در جایگاه نهایی):
طراح: مسعود عابدی مقدم؛ فارغ التحصیل کارشناسی معماری از دانشگاه هنر اسلامی تبریز – طرح پایان نامه کارشناسی

 

جذاب، شگفت انگیز و صمیمی:
همانطور که از عنوان واضح است، هدف طراحی ایجاد فضایی جذاب و صمیمی برای کودکان به منظور یادگیری هرچه بهتر بوده است. در طرح ارائه شده همه مرزها و تقسیمات کلاسی که در سیستم امروزی مدارس رایج می باشند، حذف شده است و متقابلاً نقاط مختلف یادگیری که بر اساس سن کودکان تعریف شده اند با یکدیگر ترکیب و ادغام گشته اند. پروسه یادگیری در نقاط مختلف رخ می دهد که دارای کیفیت های متفاوت بوده و به صورت دسته های یادگیری در فضاهای داخلی و بیرونی توأما اتفاق می افتد.

در طرح حاضر فضاهای یادگیری انفرادی در کنار فضاهای یادگیری جمعی و گروهی در نظر گرفته شده است و همچنین فضاهای باز حیاط مانندی برای هر نقطه یادگیری درطراحی استفاده شده که این حیاط ها به ادامه یافتن و امتداد یافتن پروسه یادگیری در فضاهای باز کمک می کنند.
این حیاط های اختصاصی به یکدیگر متصل بوده و باهم ارتباط داشته و علاوه بر ویژگی های اختصاصی خود، در ارتباط دادن فضاهای یادگیری مختلف به یکدیگر کمک شایانی می کنند؛ به بیانی دیگر ما شاهد ارتباطی پویا بین فضاهای باز و بسته هستیم که این تعامل پویای داخل و خارج بوسیله حیاط ها و همچنین بام ها امکان پذیر شده است.

طراحی فضاهای یادگیری به گونه ای می باشد که به تعامل و ارتباط میان کودکان سنین مختلف کمک نموده و محیطی دلنشین و جذاب برای یادگیری و بازی کردن را فراهم می نمایند، که این مهم با استفاده از مبلمان های منعطف و بکارگیری رنگ های شاد و جذاب تحقق یافته است. فضاهای یادگیری منعطف و شفاف بوده و ما قادر خواهیم بود برای اهداف و کارکرد های گوناگون آنها را به فضاهای بزرگتر یا کوچک تر تبدیل نماییم. تمامی فضاها تجربه ای متفاوت را برای کودکان فراهم کرده که برای رسیدن به این هدف استفاده از رنگ های گوناگون و جذاب، طراحی فرمی پویا و ایجاد تعامل بصری پویا بین محیط داخل و خارج از جمله فاکتورهای در اولویت بوده اند.
شفافیت فرم به خوبی به نیازهای بصری کودکان پاسخ داده و میدان دیدهای وسیع به فضاهای گوناگون نیز یکی دیگر از راهکارها برای این مسئله بوده است.

 

لینک نتایج مسابقه: archasm.in

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook