نوشین جعفری برنده مدال برنز مسابقه “A Design Award”

A Design Award مسابقه بزرگ طراحی است که با تمرکز روی شاخه‌های مختلف طراحی، در کشور ایتالیا برگزار می‌شود. هر سال طراحان از همه جای دنیا طرح‌های خود را به این مسابقه می‌فرستند و پس از داوری به بهترین کارهایی که امتیاز آورده‌اند، مدال طلا، نقره و برنز داده می‌شود.

جایزه برنزه این مسابقه به ۱۰% طرح‌های برجسته ‌ای تعلّق می‌گیرد که مراحل مختلف تعیین کیفیت را در این مسابقه پشت سر گذرنده اند. طرح‌ها توسط یک پانل حرفه‌ای شامل سه نوع مختلف داوران (دانشگاهی، حرفه‌ای، گروه تحقیقاتی‌) داوری میشوند. طرح‌ها با هم سطح سازی در مقام ارایه تعیین سطح میشوند تا از خطا‌ها جلوگیری شود و بر اساس شاخص‌هایی‌ چون کاربری، ارگونومی، مهندسی‌، پرزنتیشن، ابداع، کاربرد، دیتیل، تفریحات، تکنولوژی، و خیلی‌ نکات دیگر که میتوانند مد نظر واقع شوند، در معرض رای‌گیری قرار میگیرند.

نوشین جعفری مقام سوم جایزه “‌A Design Award” شهر کومو ایتالیا را در تاریخ ۲۸ مارچ ۲۰۱۵ کسب کرد

.

توضیحات مربوط به طرح، از زبان وی به شرح زیر می باشد:

نام طرح: روبان وحشی
کاربرد: طرح چند کاربری شهری
منبع الهام:
 من در واقع به میزان بسیار زیادی از موجودات دوزیست ملهم شده ام که خودشان رو با شرایط و محیط تطبیق میدهند؛ در این طرح نیز موضوع به همین صورت اتفاق میفتد که ما شاهد یک عنصر طراحی‌ شده هستیم که در تقابل با شرایط مختلفی‌ که با آن مواجه میشود، تغییر کاربری میدهد که به نوعی‌ میتواند طرح پایدار به حساب آید که در زمان، مصالح و انرژی صرفه‌جویی می‌کند و با طبیعت خود را تطبیق میدهد.
در واقع بسیار شبیه به انسان است، همانطوری که ما هم خودمان و روش زندگیمان را در مواجه با مشکلات، تغیرات آب و هوایی‌ و موانع و … آداپته می‌کنیم … پس چرا این اتفاق در مورد تولیداتمان نیفتد؟

ویژگیهای بارز/ توضیح پروژه:
 من برای فعال سازی (یا به شور انگیختن) ناحیه شرقی‌ پاریس ( و به طور دقیقتر: میدان ناسیون) به شبکه‌ای از یک روبان رسیدم که خودش را در مقام کاربری با شرایط هر بخشی از میدان آداپته میکند و به بخش بعدیِ میدان (که مسیر ارتباط پاریس با حومه شرقی‌ شهر) وارد میشود. 
این روبان با کاربری نرده جانپناه با مردم پایین میرود و وارد شبکه مترو میشود و در جوار خط قطار فضاهایی (با کاربری‌هایی‌ مثل کیوسک بازی، فروش نشریات …) میسازد، و از سمت دیگر میدان با کاربری نرده جانپناه همراه با مردم از مترو بالا می آید و با حرکتهایی روی سطح زمین در بخش‌های مختلف میدان فضاهایی با کاربریهای دیگر میسازد؛ مانند کاربری نیمکت در قطاعی از میدان که مقابل فروشگاه‌های مواد غذایی است، کیوسک کافی‌ نت و گیم نت جلوی قطاعی از میدان که مقابل یک دبیرستان واقع شده و … و همواره در طول این فضاسازیها همگونی و یکپارچگی خودش را حفظ میکند.

کنش/ روند طرح/ بازخورد آن:
بتوان در محدودهٔ انتهای شرقی‌ شهر، مردم (از طبقات مختلف و رده‌های سنی‌ متعدد و مشاغل گوناگون) را وارد یک محیط اینترکتیو کنیم. محله مرده‌ای از شهر با پتانسیل‌های بالا که میتواند جایی‌ برای استراحت تفریح و لحظات عمومی‌ شهری باشد تبدیل شود. خلاقانه و دهنده
طول پروسه طراحی‌ پروژه و محل آن‌ :
این پروژه در اصل در حد کانسپت در بهار سال ۲۰۰۴ در پاریس شکل گرفت و در مدرسه معماری در پاریس به نمایش گذاشته شد و بازخورد بسیار خوبی از آقای “پیتر کوک” دریافت کرد
. مدلینگ سه بعدی این پروژه در بهار ۲۰۱۴ انجام شد.


تولید/ تکنولوژی اجرا:

من کار رو با ساختن ماکتی از این میدان آغاز کردم ( که عکس‌هایی‌ از آن در تصاویر هست) و سپس با مطالعه و آنالیز محیط اطراف میدان، گونه‌های مردمی که از آنجا رد میشوند یا در آن نواحی زندگی‌ میکنند که به نوعی‌ با این میدان در زندگی‌ روزانه‌ شان سر و کار دارند (حداقل روزی یک بار برای دسترسی‌ به مترو از آن استفاده میکنند) 
و به یک برنامه کاربری رسیدم که این روبان در هر قطعه از این میدان با توجه به ساختار سوسیولوژیک آن‌ قطعه و نوع فعالیت‌های آن ناحیه، کاربری خود را هماهنگ با محیط می‌کند و در نهایت با توجه به یکی‌ بودن این المان طرح به این تنوع شغلی‌ و مردمی محله این میدان بزرگ یک اتحاد سمبولیک میدهد که میتواند تا حدود زیادی جدا از چشم نواز بودن برای سکنه‌ مشوقی برای تعامل بیشتر با هم باشد.

جزئیات/ خصوصیات تکنیکال
:
این روبان میتواند از جنس خاصی‌ از  پلاستیک/ فایبرگلاس باشد که به طرح آزادی کافی‌ در اجرا بدهد. اندازه‌های این روبان (ضخامت) در هر بخش این طرح متفاوت است.

 برچسب:
 شهری، چند کاربری، خیابان، مبلمان شهری، دیزاین، پاریس، آدپتاسیون، کانسپت


خلاصه تحقیقات:

من با مصاحبه مردم کار را شروع کردم، در ساعتهای مختلف روز، در بخش‌های مختلف از میدان، و سعی‌ کردم بیشترین میزان تنوع سنّی و شغلی‌ را در مصاحبه هایم منظور کنم، همچنین مطالعات جغرافیایی روی نقشه‌های مختلف شهری (از سال ۱۸۵۰) که تغییرات میزان اهمیت میدان در گذار زمان رو بهتر ببینم تا به اهمیت و کاربری امروز آن نزدیک شوم. این تحقیقات نتایج خیلی‌ جالبی‌ داشتند: این میدان میزبان دامنه وسیعی از مردم در ساعت‌های مختلف روز از نظر سنّ و فعالیت بود، علی‌الخصوص این که این میدان آخرین نقطه پاریس برای ورود به حومه شرقی‌ آن‌ است که روزانه شاهد هزاران نفر که در حومه زندگی‌ میکنند و برای کار به پاریس می آیند و شب دوباره از همین میدان پاریس را ترک میکنند

.

سایت مرتبط: www.competition.adesignaward.com
وبسایت نوشین جعفری: www.noushinjafari.com
منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook