نمایشگاه «نقش و جنون»؛ جستاری پارامتریک در طراحی نقوش

اختصاصی معمارنیوز- نمایشگاه «نقش و جنون» در حاشیه پنجمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری مورخ ۵ تا ۷ دی ماه در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می گردد:

عنوان نمایشگاه:
نقش و جنون؛ (جستاری پارامتریک در طراحی نقوش)

صاحب آثار: علی خیابانیان

موضوع نمایشگاه از زبان علی خیابانیان:
نقوش و الگوهای ایرانی- اسلامی از عناصر مهم و جدا نشدنی معماری ایران اند. خلاقیت، هندسه و ظرافتی که در طراحی نقوش اسلیمی و الگوهای هندسی انجام شده است؛ از کاشیکاری بدنه مساجد گرفته تا گره چینی پنجره های ارسی، از آینه کاری فضای داخلی خانه ها گرفته تا خط و نقش فرش هایی که جزء فضای زندگی ما ایرانیانند، زبانزد همه اعصار بوده و خواهد بود. نقش و نگار هنر و معماری ایران پایان ناپذیر است و با هزاران تمجید و تحقیق نیز پایان نمی پذیرند و در هر عصری حرفی برای گفتن و ایده­ های جدیدی برای هنرمند و معماران دارند. همچون دریایی که هر چقدر در آن غرق می شوی جلوه ای جدید پیدا می کند و چهره ای متفاوت از زیبایی و افسون خود به نمایش می گذارد.

در سال های اخیر استفاده از نقوش اسلیمی در طراحی داخلی و خارجی بنا در جهان رواج یافته است. به ویژه طراحان غربی روایت های جدیدی از هندسه و چیدمان نقوش سنتی ارائه کرده و نوآوری های جالب توجهی در این زمینه انجام داده­ و بر غنای آثار خویش افزوده ­اند. علاقه شخصی به ترسیم و طراحی احجام و فرم های پیچیده از یک طرف و جادو و جذابیتی که در نقوش ایرانی یافتم مرا بر آن داشت تا پای در این وادی بگذارم.

اما به روایت خودم:
جهان را نه از دریچه هنرمندان و معماران که از نگاه خلاقانه خویش به زندگی و شیوه آفرینش آنها می نگرم. نگاهی که بیش از یک دهه است مرا همراهی می کند و منجر به تألیف چندین کتاب و برگزاری چندین نمایشگاه شده است. این مجموعه نیز منتخبی از ۸۰۰ نقش است که در طول ۲ سال گذشته طراحی شده اند و همچنان نیز ادامه دارد. امکانات نرم­ افزار ۳ds Max در آفرینش نقوش، به ویژه امکان ویرایش خطوط، نقاط و تغییر تعداد نقاط، اضلاع و جا به جایی محورهای تقارن بسیار مهم اند. به طور خلاصه کار با پارامترهای مختلف در طراحی اشکال و نگاه سه بعدی و ترکیب لایه­ ها امکان طراحی و تولید این­ همه نقش را فراهم کرد.

رزومه ای کوتاه از علی خیابانیان:
علی خیابانیان علاوه بر فعالیت در زمینه معماری و نقاشی، در ۱۰ سال گذشته پژوهش های متنوع و مؤثری را در زمینه فرآیند طراحی معماری، معماری دیجیتال و پارامتریک و اسکیس مفهومی انجام داده است که در غالب چندین جلد کتاب در ایران و آمریکا منتظر شده است. مجموعه حاضر بخشی از پژوهش و طرح هایی است با عنوان “بازخوانی معماری ایران”.
خیابانیان، استاد مدعو دانشگاه TOBB آنکار بوده و به عنوان داور مهمان انجمن معماری جهان انتخاب شده است.

* بازدید برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان بازدید:  ۵ تا ۷ دی ماه ۱۳۹۶، ساعت ۹ الی ۱۷
مکان: تهران، بزرگراه چمران، خیابان یمن، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، مرکز همایش های بین المللی امام خمینی
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook