نمایشگاه عکس دوره قاجار عکاسان ایتالیایی از ایران

نمایشگاه عکس دوره قاجار عکاسان ایتالیایی از ایران، همزمان با مراسم گرامیداشت روز «عکس تاریخی ایران»

آرشیوهای عکس موجود در ایران؛ گنجینه‌های تصویری می‌باشند که به عنوان میراث ملی، اثر تاریخی و حامل اطلاعات تاریخی (سند) با اهمیت بسیار هستند و ارائه‌ی آن‌ها به پژوهشگران رشته‌های مختلف و نسل‌های آینده، ضروری است.

بمنظور تأکید بر لزوم نگهداری از این میراث با ارزش نمایشگاهی از عکس های تاریخی ایران در عصر قاجار با نمایش عکس‌های آنتونیو جینوزی و لوئیجی مونتابونه، همزمان با مراسم گرامیداشت روز «عکس تاریخی ایران» (۲۵ آذر)، چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۹۵ افتتاح می‌شود.

شامل موضوعات:
ابنیه
زندگی روزمره

آنتونیو جینوزی (ماترا‌ ایتالیا ۱۸۱۸-۱۸۷۶ تهران) از نظامیانی که برای آموزش سپاهیان ایران به دربار ناصری آمد و در ماموریتی به مشهد و در خدمت سلطان مراد میرزا حسام السلطنه حاکم مشهد برای امنیت شمال شرق ایران در آمد. در حین این ماموریت که در سال ۱۸۵۸ میلادی (۱۲۷۵ هجری قمری) رخ داد، او عکس‌هایی از مجموعه‌ی حرم رضوی و چند شهر بین راه گرفته است. آلبوم ۳۰۴ موجود در کاخ گلستان حاوی ۲۲ عکس از این سفر است. گفتنی است این عکس‌ها، قدیمی‌ترین عکس‌های مذهبی جهان شناخته شده اند.

لوئیجی مونتابونه (نامعلوم- ۱۸۷۷) هنرمند عکاس، از خاندانی بود که همگی به شغل عکاسی اشتغال داشتند. وی مهم‌ترین عضو این خاندان بود که عکاسی را در شهر تورین ایتالیا جان تازه‌ای بخشید. او در سال ۱۸۶۲ به عنوان عکاس، به همراه هیأتی که برای شروع روابط دیپلماتیک میان ایران و ایتالیا به ایران سفر کرده بودند، آمد. چندین آلبوم از عکس‌های او از ایران برجای مانده که عکس‌های او در نمایشگاه مربوط به کتاب «ایران عصر قاجار» از دیدگاه مونتابونه عکاس ایتالیایی است که از مجموعه ۷۱ قطعه عکس موزه‌ی مارچیانا به کوشش مژگان طریقی گردآوری و منتشر شده است.

افتتاح نمایشگاه: ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۵، ساعت ۱۰
زمان بازدید از نمایشگاه:
۲۴ الی ۳۰ آذرماه ۱۳۹۵
مکان: تهران، بلوار میرداماد، روبروی مسجد الغدیر، خیابان شهید حصاری (رازان جنوبی)، کوچه یکم، پلاک ۱۵، سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو‌ ایران
منبع: کمیسیون ملی یونسکو – ایران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook