نشست ” شهر و زندگی روزمره “

بیست و پنجمین نشست عمومی از سلسله نشست‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت با موضوع « شهر و زندگی روزمره» با سخنرانی جناب آقای دکتر عباس کاظمی روز سه‌شنبه ۶ مردادماه ساعت ۱۷ در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار خواهد شد.

این پژوهشکده که در مرحله اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، با گروه‌های تخصصی: تاریخ فرهنگی، فلسفه و فرهنگ، شهر و فرهنگ و سیاست و فرهنگ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده است. این جلسه به کوشش گروه پژوهشی شهر و فرهنگ برگزار می‌شود.

دکتر عباس (وریج) کاظمی عضو سابق هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه‌های نیویورک و ترینیتی کالج در این سخنرانی مسأله تغییر رویکرد به شهر از «مکان» به «اشیاء» را بررسی خواهد کرد. بخشی از مباحثی که وی در این جلسه طرح خواهد کرد به شرح زیر می‌باشد:
چگونه می‌توان شهر را از طریق مفهوم زندگی روزمره و فرهنگ اشیاء از نو  فهم کرد؟ در حالیکه، رویکرد سنتی شهر را از طریق مکان‌هایش به رسمیت می‌شناخت، در دهه اخیر شهر بیش از همه از طریق حرکت و جنبش‌ها در زیست روزمره مطالعه شده است (نمونه‌هایی چون اتومبیلی شدن شهر، رانندگی، قدم زدن، پرسه‌زنی و..)، اما به‌نظر می‌رسد که باید به شهر از طریق ابژه‌ها و فرهنگ مادی‌اش  نیز توجه کرد.  بنابراین در این سخنرانی، ما  مطالعه زندگی روزمره را فراتر از دنیای تعاملات انسانها می‌بریم و به جهانی وسیع‌تر که اشیاء و ابژه‌ها در نظام شهری در آن نقش دارند نیز معطوف می‌شویم. اگر تاکنون در برابر موج گرایش مهندسی به شهر گفته می‌شد که شهر چیزی بیش از ساختمان‌ها، پل‌ها و خیابان‌هاست (شهر یعنی مجموعه‌ای انسانی)  نوبت آن رسیده که به شیوه جدیدی به مادیت شهر برگردیم و به پل‌ها، ساختمان‌ها و خیابان‌ها  از نو  صدا دهیم و باور داشته باشیم که  فضاهای زندگی روزمره شهری چیزی بیش از مجموعه‌های انسانی است.

ما این پرسش را پیش خواهیم کشید که بازگشت مجدد به زندگی اشیاء و مادیت شهر چه پیامدهایی در سیاست‌گزاری ما به شهر خواهد داشت؟ آیا مواجهه ما را در تخریب و بازسازی پل‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها تغییر خواهد داد؟ آیا می‌توان با ایدئولوژی کلنگی خواندن چیزها مبارزه کرد؟

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ ۶۶۱۷۶۱۲۳ تماس حاصل فرمایند. نشانی پژوهشکده (محل برگزاری جلسات) به شرح زیر می‌باشد: میدان انقلاب اسلامی، ابتدای خیابان کارگر شمالی، کوچه ادوارد براون، پلاک ۱۲

شرکت در این جلسات برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
سایت مرتبط: www.rics.ir

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook