نشستی با مؤلفین کتاب «حافظیه و شعر گُدار»

انجمن آشوریان ایران برگزار می نماید:
نشستی با مؤلفین کتاب «حافظیه و شعر گدار»

با حضور:
ویکتور دانیل
گلنار تاجدار

* حضور در این برنامه برای عموم رایگان است.
* جهت حضور، هماهنگی با شماره ۴۴۳۱۲۷۷۷ -۰۲۱ و ثبت نام توسط برگزارکننده، حداکثر تا دوشنبه مورخ ۲۰ آذر ۹۶ الزامی می باشد.

زمان: ۲۴ آذر ۱۳۹۶، ساعت ۱۷ الی ۱۹
مکان: بزرگراه باکری، پایین تر از بزرگراه همت، خروجی شهر زیبا، خیابان شهید آلفرد سر گیز اردوشاهی، انجمن آشوریان ایران

 

معرفی کتاب ««حافظیه و شعر گُدار؛ تفسیر و تأویل معماری آرامگاه حافظ»:

نویسنده: ویکتور دانیل- گلنار تاجدار
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
مشخصات نشر: تهران، ویکتور دانیل
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۱۳۶
قیمت: ۳۶۰/۰۰۰ ریال

 بخشی از پیشگفتار کتاب:
چندین سال پیش از این، از آندره گدار به عنوان طراح آرامگاه حافظ به ندرت یاد می شد. معمار این سمفونی امضاء نشده را افراد انگشت شماری می شناختند. بنای آرامگاه حافظ چنان متواضع و آرام در شمال غربی شیراز جا خوش کرده است که کمتر کسی می پرسد: طراح این بنا کیست؟ چرا که این طرح در پی ایجاد اثری بدیع به نام و مُهر طراح نیست، بلکه در پی خلق مقبره ای ماندگار برای شاعر و معبدی برای تکریم عاشقانۀ اشعار اوست. گدار در طرح آرامگاه، اسطوره ای از معماری خود نمی سازد بلکه شخصیت ها و اسطوره های شعر حافظ را منزل می دهد. معمار و معماری به نفع حافظ و حافظیه از خودنمایی پرهیز می کنند و آندره گدار نصیحت حافظ را بر «تقدم معنی بر لفظ» به گوش جان می خرد. نوشته حاضر تفسیر و تأویل معماری شعرگونه آرامگاه حافظ است و سعی دارد که ارتباط درونی و هنری معماری بنا را با شعر حافظ بازگو نماید. در طرح آرامگاه مرزهای زمان و مکان محو شده اند. همچنین مرز مکانی آسمانی با مرز مکانی زمینی قابل تشخیص نیست. معماری حافظیه معماریِ حس و معنی است و در چهارچوب های متعارف تحلیل های سبکی نمی گنجد. همچنین معرف اندیشه و روش خاصی در طراحی معماری و فضا است. ما آرزو کردیم که این اندیشه و روش اشاعه یابد.

کتاب شامل دو قسمت است. “حافظیه و شعر گُدار” و “پیشینه آرامگاه حافظ”. “حافظیه و شعر گُدار” در مقایسه با “پیشینه آرامگاه حافظ” با وجود تعداد صفحات کمتر، قسمت و مقصود اصلی کتاب است که با نگاهی تحلیلی به معماری آرامگاه می پردازد و روابط آشکار و نهان آن را با شعر حافظ جست و جو می کند. “پیشینه آرامگاه حافظ” تاریخچه بنای حافظیه را از ابتدا تا ساخت آن با طرح آندره گُدار بازگو می کند تا بتواند مکمل “حافظیه و شعر گُدار” شود و به سؤالات احتمالی خواننده پاسخگو باشد.

فهرست مطالب کتاب:
پیشگفتار
حافظیه و شعر گُدار
یادداشت ها
مراجع
پیشینه آرامگاه حافظ
یادداشت ها
مراجع
نمایه ها

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook