معرفی کتاب «آینده ی معماری در ۱۰۰ ساختمان»

اختصاصی، معمارنیوز – معرفی کتاب «آینده ی معماری در ۱۰۰ ساختمان»

نویسنده: مارک کاشنر
ترجمه و بازتألیف: حامد بهکام
ناشر: کتابکده کسری
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۲۷۲ صفحه
قیمت: ۷۰/۰۰۰ تومان

پیشگفتار نویسنده
این کتاب از شما می‌خواهد تا درباره‌ ی معماری بیشتر سؤال کنید و چیزهای بیشتری از معماری بخواهید که می‎ت واند آن را برای شما انجام دهد! هرکدام از شما در خانه‎ ای زندگی می‌کنید؛ در دفتری کار می‌کنید و بچه‌ های خود را به مدرسه می‌ فرستید. این مکان‌ ها تنها پس‌ زمینه‎ های فرعی زندگی شما نیستند، آن‌ ها زندگی شما را شکل می‌ دهند؛ جزئی از آن هستند؛ آن‌ ها آنچه را که می‌ بینید و اینکه چطور آن را می‌ بینید، تعریف می‌ کنند.

معماری، احساسات شما را هر روز تحت‌تأثیر قرار می‌ دهد و این موضوع تعجب‎ آور نیست اگر متوجه باشیم که روزانه چقدر زمان داخل ساختمان‌ ها صرف می‌ کنیم؛ حتی اگر بیرون آن نیز باشیم آن ‎ها ما را احاطه کرده‎اند. برای مثال، آمریکایی ‎ها بر اساس آمار، به ‎طور میانگین۹۰‌درصد زمان خود را در فضاهای داخلی می‎ گذرانند، با این‌حال بسیاری از ساختمان‌ هایی که داریم، ما را بدون نور طبیعی می‎ گذارند؛ ما را با سقف‌ های کوتاه و دلگیر، فقط پناه می‌ دهند و نیازهای شخصی، اجتماعی و محیطی ما را نادیده می‌ گیرند.

ما به‌ خصوص در دنیای کنونی مجبور نیستیم این‎ گونه تحت تأثیر ناخواسته‎ ها باشیم. ما می‌توانیم این نیروی قدرتمند را کنترل کنیم؛ برای آغاز دریافت این توانایی، فقط باید شروع به پرسیدن چیزهای بیشتری از ساختمان‌ های خود بکنیم و باعث شویم سطح آگاهی‎ مان از توانایی ‎های معماری افزایش یابد.

هم‌ اکنون انقلاب معماری در عصر ما اتفاق افتاده است. افراد به طور متوسط نسبت به گذشته، با توجه به فضای گفتمانی که توسط رسانه‌ های اجتماعی فعال شده، به‎ راحتی ایده ‎های خود را نشر و بیان می‎کنند. وجود حدود ۲‌میلیارد گوشی هوشمند در جهان، روش کاربرد معماری را تغییر اساسی داده و در عین‌ حال همه را به یک عکاس معماری تبدیل کرده‌ است.

عکس‌ هایی که در رسانه‌ های اجتماعی به اشتراک گذاشته می ‎شوند، ساختمان‎ ها را از موقعیت جغرافیایی خود، فراتر برده و سطح جدیدی از مشارکت عمومی را ممکن می‌ سازند. ما امروزه معماری را با یک فوریت بی‌ سابقه تجربه می‌ کنیم؛ پروژه‎ ها را از سراسر جهان دریافت کرده و در عین‎ حال مواد اطلاعاتی را برای یک مکالمه‎ ی جهانی در مورد ساختمان‌ ها و تأثیر آن‌ ها ایجاد می‌ کنیم.

این انقلاب ارتباطات، انتقاد راحت از محیط ساخته‌ شده در اطراف‎مان را میسر می‎سازد؛ حتی اگر این انتقاد فقط «اوه خدای من باشد!» یا «این مکان من را مورمور می‎کند». این بازخورد، معماری را از حوزه‎ ی انحصاری متخصصان و منتقدان برداشته و قدرت را در اختیار افرادی قرار می‌ دهد که مهم هستند: کاربران روزمره، «مردم».

ما شروع به اعلام دوست داشتن و متنفر بودن از مکان‌ ها کرده‎ ایم. معماران می‌توانند در زمان ‎های واقعی موردنیاز سخن ما را بشنوند و گاهی اوقات حتی به اجبار، وادار به دنبال ‎کردن ایده‌ های جدید مردمی، برای ایجاد راه‌ حل‌ هایی شوند که به مهم‌ترین مسائل اجتماعی و محیطی امروز پاسخ می‌ دهند.

در این دنیای جدید که در آن مردم، از ساختمان‌ های خود بیشتر سؤال می‌کنند، معماران دیگر تنها به هر سبک فردی و در هر زمان خاصی محدود نمی‌ شوند. مردم نمی‌خواهند کتابخانه‎ ی شهری آن‌ها در سیاتل شبیه کتابخانه‎ ی مادربزرگ‎ شان در نیوجرسی باشد. حتی امروز مورخان معماری دقیقاً نمی‌ دانند در حال‎ حاضر چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛ زیرا همه چیز به هم وابسته و به‌ سرعت در حال تغییر است. در حقیقت، آن‌ ها هرگز هم نخواهند دانست که چه اتفاقی دوباره رخ می‎ دهد؛ زیرا آینده‎ ی معماری، گردبادی آشفته از آزمایش‌ ها و ارزیابی از عادت‌ های مورد قبول عامه است که مردم نقشی اساسی را در آن ایفا خواهند کرد.

این کتاب عموم مردم را به‌عنوان شریک معماری در نظر می‌گیرد. سؤالات و خواسته‎ هایی که ما می‌توانیم از ساختمان‌ ها و معماران بخواهیم، آینده‎ ی جدیدی خلق می‌کند که بسیار متفاوت از دنیایی است که امروز می‌ شناسیم. برخی از سؤالات این کتاب ممکن است احمقانه هم به نظر برسند. مثلاً: چه می‌ شود اگر یک گاو، خانه‌ی شما را بسازد؟ آیا ما می‌ توانیم در پساب شنا کنیم؟ آیا می‌ توانیم روی ماه زندگی کنیم؟ و بسیاری از سؤالات دیگر که این کتاب شما را با آن ‎ها رو به‌ رو می ‎کند. اما دویست سال پیش هم احمقانه بود که بپرسید: آیا من در آسمان زندگی خواهم کرد؟ و آیا در تابستان به یک ژاکت نیاز خواهم داشت؟ حالا که این آسانسورها و هواسازها ما را قادر می‌ سازند تا در ابرها زندگی کنیم و در اوج گرما منجمد شویم، باید سؤال‌ های خلاقانه‎ تری از معماری بپرسیم.

معماران این دانش را دارند که چگونه ساختمان‌ هایی را طراحی کنند که سبزتر، باهوش‌ تر و دوستانه‎ تر باشند و اکنون مردم شریک این بلندپروازی هستند. تمام صد مثال موجود در این کتاب، آغازگر پرسش‎ هایی است که شما و من و کل دنیا می‌توانید از معماری خوب درخواست کنید.
مارک کاشنر، ۲۰۱۵

گفتار مترجم:
کتابی که پیش رو دارید فقط برای معماران نیست، برای مردم است تا با آگاهی‌ِ حاصل از پرسیدن به روش این کتاب، دامنه‎ ی مطالبات معماری ‎شان را افزایش بدهند. برای دانشجویان معماری‎ است تا ذخیره‎ ی اطلاعاتی و ایده‎ پردازی خود را تکمیل کنند و بخشی از معماران حرفه‎ ای تا از خلاقیت‌های موجود و موضوعات معماری آینده در سطح جهانی، آگاهی یافته و انگیزش و الهام بگیرند.

این کتاب، محصولی پرطرفدار از انتشارات کنفرانس تد(TED) در آمریکاست که با انتشار کتاب‌ هایی برگرفته از کنفرانس‌ های مرتبط، توانسته گامی موثر در جهت تغییر جهان بردارد. بنابر عادت کاوش در سایت تد و پس از تماشای کنفرانس مارک کاشنر، معمار، کارآفرین و مدیر مؤسسه‎ ی آمریکایی آرکیتایزر(Architizer)، با این کتاب آشنا شده و با تجربه ‎ی حضور دانشگاهی و لمس نیازهای کنونی، جای خالی آن را در بین گستره‎ ی منابع آشفته‎ ی داخلی حس کردم. کتابی که با موضوعات و ایده‎ های جالب و در هر صفحه با موضوعی جدید به نتیجه می ‎رسد و شما را کنجکاوانه و بدون خستگی وادار به خواندن متن و داستان صفحه ‎ی بعدی می‎کند. اما کتاب چه می‎گوید؟

«معماری آینده به دنبال پیچیدگی ‎های فرمی و بصری شگفت ‎انگیز، کانسپت‎ های فرازمینی و خیال‎ پردازی ‎های توهمی فردی عجیب و در اختیار طراح نیست. در نهایت سادگی و اجتماعی‌ بودن در کنار سایر محققان و برای اولین‌بار در تاریخ به‌ دنبال روش ‎هایی برای بهتر زیستن و با مردم بودن است. برای همین در این کتاب به تبلیغات نمایشی متعارف کار شگفت انگیز معماران شاخص پرداخته نشده ‌است. پروژه‎ ها یی مطرح شده ‎اند که به روش‌های خلاقانه مشکلی از اجتماع زیستی مردم را حل کرده و پاسخی برای بهتر زیستن روی کره‎ی زمین با مشارکت مردم داده‎ اند.» در واقع این کتاب، آلبومی از آثار معماران نیست بلکه اشاعه‌ دهنده ‎ی تفکری است که از سؤال بر می‎ انگیزد.

از دلایل مؤثر دیگر در انتخاب این کتاب، کمبود محسوس فضای اندیشه و ایده در محیط دانشگاهی امروز و ایجاد جرقه ‎ای برای پرداختن به علم در لبه، به جای مکررات هرساله‎ در طرح ‎های پیش‌ پا افتاده و بدون نتیجه‎ ی کاربردی است که سطح علمی مفید دانشگاه‎ ها را در حد تربیت تکنسین‎ های ترسیمی پایین آورده است. این که چرا دانشجویان، حرفه‌ ای‌ ها و حتی برخی از اساتید دانشگاهی به تقلید های تاریخی یا آنچه طراحی کلاسیک می‎ گویند و باعث نزول کیفی محیط علمی و شایسته‎ ی طراحان بازاری است، روی‎ آورده ‎اند، دلیل آشکاری دارد؛ برای اینکه فضای تفکر، اندیشه، نوآوری و خلاقیت یا توانایی آن وجود ندارد. این کتاب سعی می‎کند، مسیری اکتشافی برای معماران ترسیم کند تا ایده‎ هایی مهیج، علمی و مردمی برای پروژه ‎هایشان با کاوش دقیق در بطن پروژه بیابند و یا دست ‎کم روش ارجاع تاریخی را بیاموزند.
حامد بهکام
تهران، بهار ۱۳۹۸

متن معرفی کتاب:
این کتاب، نتیجه‎ ی کنفرانس تِـد (TED) مارک کاشنر (Mark Kusher)، معمار و کارآفرین برتر آمریکایی و همچنین مدیر سایت و جایزه‎ ی جهانی معماری آرکیتایزر (Architaizer) است که در سال ۲۰۱۴ ارائه شده و در سایت تد در دسترس است. همچنین یکی از کتاب‎ های انتشارات کنفرانس تـد در آمریکاست که به معرفی و تبیین آینده‎ ی معماری با تمرکز بر نقش مردم و رسانه می‎ پردازد.

ما مطالبات زیادی از معماری نسبت به گذشته داریم که پاسخ به آن‎ها، آینده را تعیین خواهد کرد. پاویونی که از کاغذ ساخته شده، ساختمانی که دود را می‎ خورد، یک کنسرت ‎هال شکل‎ پذیر، ساختمانی که بر روی برف ‎ها راه می‎رود؛ ما به عصر جدید معماری وارد شده ‎ایم که در آن، ساختمان‏ ها چیزی بیشتر از یک پناهگاه صرف هستند. ما ساختمان ‎هایی می‎خواهیم که به محیط ما، به احساسات ما و به نیازهای جمعی ما با فناوری جدید و متریال هوشمند پاسخ دهند.

در این راستا، پروژه‎ هایی در مقیاس ‎های متفاوت از آلونک تا پروژه‌ ی شهری از سراسر جهان گردآوری شده که معیار انتخاب آنها نیز به ‎صورت متعارف، شگفت‎ انگیز بودن یا توسط معمار مشهوری بنا شدن نیست، بلکه آثاری انتخاب شدند که با تأکید بر تعامل و مشـارکت جمعـی با ارائه ‎ی راه‎ حل ‎هایی مردمـی به روش های بومی سعی در برطــرف کردن مشکلات اجتماعی با هدف تأمین مکان مناسب برای زندگی بهتر، بر روی زمین داشته ‎اند.

کتاب، با پرسش ‎های هدفمندی برای هر ۱۰۰ پروژه شروع می‎شود. آیا یک ساختمان می‎تواند تنفس کند؟ آیا یک آسمان‌ خراش می‎تواند در یک روز ساخته‎ شود؟ آیا یک خانه را می‎شود چاپ‎ سه ‎بعدی کرد؟ آیا می‎توانیم در ماه  زندگی کنیم؟ و ده‎ ها پرسش‎ دیگر که با برانگیختن کنجکاوی، خواننده را ترغیب به خواندن ادامه‎ ی متن در صفحات بعدی می‎کند.

کتاب حاضر با دقت فراوانی توسط مترجم بسط یافته تا خوانندگان آگاهی بیشتری از نیازهای خود و توانایی ‎های معماری را کسب کنند و بهخصوص دانشجویان، مسیر آینده‎ ی معماری که در سطح جهانی در جریان است را شناخته و بتوانند همگام با آن پیش بروند.

• فهرسـت مطالـب کتـاب:
پیشگفتار نویسنده
گفتار مترجم
قسمت اول، مکان ‎های دور از تصور
قسمت دوم، تجدید ساختار
قسمت سوم، بهتر شدن
قسمت چهارم، تغییرات شکلی
قسمت پنجم، ساختمان طبیعی
قسمت ششم، پناه دربرابر طوفان
قسمت هفتم، کاتالیست های اجتماعی
قسمت هشتم، پیشروی سریع
گفتار آخر
درباره ی مولف
کنفرانس های تد در این کتاب
درباره ی کتاب های تد
درباره ی تد

  • – فهرست قسمت اول مکان‎ های دور از تصور
    ۱- آیا می‎توان در سخت ‎ترین مکان روی زمین زندگی کرد؟
    ۲- معماری در ارتفاع بالای ده‎ هزار پا چگونه است؟
    ۳- آیا معماری می‎تواند مسیری در میان ابرها باشد؟
    ۴- گوزن شمالی تمام روز را چه ‎کار می‎کند؟
    ۵- آیا معماری مدرن می‎تواند نوید‎بخش زیارت باشد؟
    ۶- آیا می‎توان در زیر نورهای شمالگان رویاپردازی کرد؟
    ۷- آیا یک ساختمان می‎تواند روی نوک پنجه‎ اش بایستد؟
    ۸- آیا یک ساختمان اداری می‎تواند شناور باشد؟
    ۹- آیا یک ساختمان افقی هم می‎تواند ما را به ستاره‎‎ ها برساند؟
    ۱۰- آیا می‎توانیم در ماه زندگی کنیم؟

– فهرست قسمت دوم تجدید ساختار
۱۱- آیا می‎توان در کلیسای جامع خرید کرد؟
۱۲- پاره‎ آجر می‎تواند یک داستان جدید بگوید؟
۱۳- زشت هم می‎تواند مناسب باشد؟
۱۴- آیا می‎خواهید شام را در یک لوله ‎ی فاضلاب بخورید؟
۱۵- چقدر می‎خواهید برای خوابیدن در یک‎ کارخانه بپردازید؟
۱۶- چگونه یک سیلوی غلات به موزه ‎ی هنر تبدیل می‎شود؟
۱۷- آیا یک پایگاه جنگی می‎تواند به یک نیروگاه انرژی تبدیل شود؟
۱۸- آیا به روش بزرگراه‎ سازی هم می‎توان خانه‎ های خوبی ساخت؟
۱۹- آیا پوسته‎ ی ‎جدید می‎تواند از اسکلت ‎قدیمی محافظت ‎کند؟
۲۰- آیا شهر‎های ‎تاریخی ‎می‎توانند ‎فضاهای‎ عمومی‎‎ پیشرو ‎داشته ‎باشند؟
۲۱- آیا یک ایستگاه مترو می‎تواند شما را به زیر زمین بکشاند؟
۲۲- آیا کانتینرهای کشتیرانی می‎توانند مهیج باشند؟
۲۳- آیا معماری خوب می‎تواند “یک به ‎اضافه دو را مساوی یک” کند؟

– فهرست قسمت سوم بهتر شدن
۲۴- آیا یک آجر می‎تواند نیروی شفابخش داشته باشد؟
۲۵- یک چشمه‎ ی ‎آبگرم چه‎ چیزی در مورد نور می‎تواند یادمان دهد؟
۲۶- آیا اینجا می ‎میرید؟
۲۷- آیا معماری می‎تواند به مبارزه با سرطان کمک کند؟
۲۸- آیا معماری می‎تواند قدرت های بزرگ به ما بدهد؟
۲۹- آیا معماری می‎تواند به یادگیری کودکان اوتیسمی کمک کند؟
۳۰- آیا گل‎ و‎ لای می‎تواند ما را ایمن نگه دارد؟
۳۱- آیا بچه ‎های‎تان از شما در اینجا دیدن می‎کنند؟

– فهرست قسمت چهارم تغییـرات شکلی
۳۲- آیا یک ساختمان می‎تواند زیگزاگ باشد؟
۳۳- آیا معماری می‎تواند بپیچد؟
۳۴- آیا معماری می‎تواند فرو بجهد؟
۳۵- آیا معماری می‎تواند بچکد؟
۳۶- آیا ساختمان‎ ها هم جوراب شلواری می‎پوشند؟
۳۷- آیا معماری می‎تواند برآمده از فضای بیرونی باشد؟
۳۸- چه میشود اگر یک ساختمان اداری از درون به بیرون بپیچد؟
۳۹- آیا تلالو می‎تواند چیزی بیش از اغواگری باشد؟
۴۰- آیا شکیل بودن یک امکانات عمومی است؟
۴۱- آیا معماری می‎تواند یک ورزش المپیکی باشد؟
۴۲- آیا معماری می‎تواند پیکسل‎ بندی شود؟
۴۳- آیا سنگ می‎تواند مانند یک رودخانه جاری شود؟
۴۴- آیا ما در مورد پنجره‎ ها اشتباه فکر می‎کردیم؟
۴۵- چرا دیوار‎ها نمی‎تواند نامرئی باشد؟
۴۶- آیا یک کتابخانه می‎تواند یک کوه باشد؟
۴۷- آیا یک ساختمان برای تغییر خط افق باید بلند باشد؟
۴۸- آیا شیشه می‎تواند یک قلعه بسازد؟
۴۹- آیا نور می‎تواند یک انبار را گرم کند؟
۵۰- آیا یک آسمان‎خراش می‎تواند رویش خم شود؟
۵۱- آیا بالکن‎ ها می‎توانند تداعی‎ گر امواج باشند؟
۵۲- هزینه در پروژه چقدر می‎تواند جالب باشد؟

– فهرست قسمت پنجم ساختمان طبیعی
۵۳- آیا میتوانید درون یک صخره زندگی کنید؟
۵۴- آیا میتوانید بر روی یک صخره زندگی کنید؟
۵۵- آیا خانه ‎های درختی فقط برای بچه ها هستند؟
۵۶- آیا معماری میتواند یک درخت را در آغوش بگیرد؟
۵۷- آیا یک خانه‎ ی درختی میتواند خانه‎ ی یک درخت هم باشد؟
۵۸- آیا ساختمان های جدید می توانند فنون قدیمی را یاد بگیرند؟
۵۹- آیا معماری متوازن باید زمین را لمس کند؟
۶۰- آیا چمن ممکن است بیشتر از یک تزیین باشد؟
۶۱- آیا چمن میتواند یک شهر را نقاشی کند؟
۶۲- آیا شهر آینده یک موجود زنده خواهد بود؟

– فهرست قسمت ششم پناه در برابر طوفان
۶۳- آیا معماری میتواند از طوفان عقب نشینی کند؟
۶۴- آیا میتوان رستگاری را در لوله های کاغذی یافت؟
۶۵- آیا زیرساخت سبز میتواند به ما قدرت فوق العاده بدهد؟
۶۶- آیا بازیگوشی میتواند کاربردی باشد؟
۶۷- آیا ما میتوانیم برای فاجعه طراحی کنیم؟
۶۸- آیا معماری میتواند ما را از آخرالزمان نجات دهد؟
۶۹- آیا معماری میتواند اسفنجی باشد؟
۷۰- یک سقف چقدر میتواند به یک ساختمان کمک کند؟

– فهرست قسمت هفتم کاتالیست‎ های اجتماعی
۷۱- آیا اجازه می‎ دهید بچه های‎تان در زمین بایر بازی کنند؟
۷۲- آیا می‎توان در پس آب شنا کرد؟
۷۳- آیا زنبورهای عسل توانایی مبارزه با آسیب را دارند؟
۷۴- آیا معماری میتواند یک جامعه را تغذیه کند؟
۷۵- آیا نقاشی میتواند یک شهر را متحد کند؟
۷۶- آیا رنگ میتواند مسیر صبحگاهی را تغییر دهد؟
۷۷- آیا طراحی میتواند به پیشرفت زنان کمک کند؟
۷۸- آیا اپرا میتواند به یک روستا جان دوباره ببخشد؟
۷۹- آیا یک آلونک باغی میتواند یک جامعه را متحد کند؟
۸۰- آیا مسکن کوچک هم میتواند مسکنی ایده‎ آل باشد؟
۸۱- آیا معماری میتواند جمع ‎سپارانه و جمع‎ سرمایه ‎ای باشد؟
۸۲- چه می‎شود وقتی معماری امتیاز را حفظ می‎کند؟
۸۳- آیا یک کتابخانه میتواند یک فانوس دریایی هم باشد؟
۸۴- آیا میتوان در یک پارکینگ خودرو مراسم ازدواج گرفت؟
۸۵- آیا یک کتابخانه میتواند مناسب عصر دیجیتال باشد؟
۸۶- آیا میتوان در زیر‎زمین حمام آفتاب گرفت؟
۸۷- آیا تغییر چهره می‎تواند روح تازه‎ای به همسایه ببخشد؟

– فهرست قسمت هشتم پیشروی سریع
۸۸- آیا یک ساختمان میتواند هوا را تمیز کند؟
۸۹- آیا میتوانیم یک خانه را چاپ کنیم؟
۹۰- آیا قارچ‎ها میتوانند جایگزین سنگ شوند؟
۹۱- آیا کرم ها میتوانند جایگزین کارگران شوند؟
۹۲- آیا فلز میتواند استنشاق بکند؟
۹۳- چه میشد اگر خانه ها از گوشت ساخته میشدند؟
۹۴- آیا باکتری ها میتوانند معمار شما باشند؟
۹۵- آیا معماری میتواند به ویکی تبدیل شود؟
۹۶- آیا یک ساختمان میتواند واکنش نشان دهد؟
۹۷- چه‎ میشد اگر‎ هواپیماهای بدون‎ سرنشین به‎ جای موشک آجر حمل کنند؟
۹۸- آیا یک آسمانخراش میتواند در یک روز ساخته‎ شود؟
۹۹- آیا آسمانخراش ها هم می‎توانند از چوب ساخته‎ شوند؟
۱۰۰- چه می‎شود اگر یک گاو خانه‎ ی شما را بسازد؟

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook